Prvé SUV Lamborghini prišlo na svet v roku 2017 ako najrýchlejšie sériové SUV všetkých čias. O tento titul však prišlo po tom, čo Bentely predstavil 12-valcovú Bentaygu Speed. Tá zvládala maximálku 306 km/h, kým Urus „len“ 305. Symbolický náskok Crewe je však už opäť minulosťou, pretože „lambo“ prichádza s Urusom Performante. A o tom, že ide o šialený stroj, nepochybujte. Mnohé úpravy sú totiž inšpirované „okruhovými“ kupé Aventador SVJ či Super Trofeo. Jednoducho – Urus podstúpil radikálny tuning.
Vidieť to na prvý pohľad, pretože predný nárazník má zväčšené sacie otvory a nové vzduchové clony. Ďalšie otvory sa objavili priamo na kapote. O adrenalínových schopnostiach svedčia aj rozšírené blatníky, ktoré ukrývajú minimálne 22-palcové disky kolies s titánovými skrutkami. A potom je tu zadné krídlo, generujúce až o 38 % vyšší prítlak. Lamborghini uvádza, že celková aerodynamická účinnosť sa zlepšila o osem percent. Celé to dopĺňa dramatické dvojfarebné lakovanie. Ale tam sa to neskončilo. Ďalšou ingredienciou projektu Performante bola totiž redukčná diéta.
Podľa vzoru SVJ tak dostal Urus karbónovú kapotu a karbónovú strechu. Z uhlíkových vlákien sú ale vyrobené aj blatníky, nárazníky a zadný difúzor či spomínané krídlo. O ďalšie stratené kilogramy sa postaral športový výfuk Akrapovič. Na váhe tak ubudlo 47 kg. A aby túto úsporu využil Urus Performante na maximum, pribudlo aj viac koní. Mohutný 4-litrový 8-valec dopovaný dvojicou obrích turbodúcahdiel má teraz magických 666 koní, teda 490 kW, čo je o 12 kW viac. K tomu pridáva mohutná pohonná jednotka brutálnych 850 Nm, ktoré posiela cez 8-stupňovú prevodovku k obom nápravám.
Výsledná dynamika je vskutku dych berúca. Toto monštrum s hmotnosťou 2 150 kg šprintuje totiž na stovku za 3,3 sekundy a so zrýchlením skončí až pri údaji 306 km/h. Rovnako fascinujúca je decelerácia z rýchlosti 100 km/h. Urusu Performante na to stačí neskutočných 32,9 metra! Je to aj zásluha pneumatík Pirelli P Zero Trofeo R, vyvinutých špeciálne pre Urus Performante. Ide o vôbec prvé plášte semi-slik, navrhnuté pre SUV, takže majú skvelo fungovať nielen na suchom okruhovom asfalte, ale aj na mokrej ceste.
O držanie stopy sa stará aj rozchod rozšírený o 16 mm a podvozok znížený vďaka novým oceľovým pružinám o 20 mm. V ponuke jazdných módov pribudol nový režim Rally, ktorý krotí pretáčavé tendencie. To aby sa nezabudlo, že Urus Performante je stále SUV. A potom je tuhšie riadenie a rýchlejšie reakcie systému riadenia zadných kolies. Prekalibrované bolo aj vektorovanie krútiaceho momentu zadného diferenciálu. Jednoducho, Urus Performante by sa mal cítiť rovnako dobre na okruhoch aj na prašných cestách. S veľkým komfortom však posádka rátať nemá, pretože pruženie je výrazne tuhšie a nič na tom nemenia ani adaptívne tlmiče.
Čítajte viac Lamborghini Aventador LP780-4 Ultimae: Toto je rozlúčka s 12-valcomAdrenalínová atmosféra prenikla aj do kabíny čalúnenej čiernou Alcantarou Nero Cosmus so 6-uholníkovým prešívaním. Nechýba záplava karbónu. Je ale len na zákazníkoch, ako si svoj Urus zariadia. Program Ad Personam im totiž umožňuje vlastný výber materiálov a farieb. Pozmenená je tiež grafika digitálneho kokpitu a infotainmentu. Za volantom to musí byť naozaj zábava. Veď Urus Performante je novým rekordérom na legendárnej trati Pikes Peak, ktorú zvládol za 10 minút a 32 sekúnd. Prekonal tak vlastný rekord z roku 2018 s hodnotou 10 minút a 49 sekúnd.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 5 137 |
---|---|
Šírka (mm) | 2 026 |
Výška (mm) | 1 618 |
Rázvor náprav | 3 006 |
Objem kufra (l) | 616 |
Objem nádrže (l) | 85 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 2 150 |
Technické údaje
Motor | V8 Bi-turbo |
---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 3 996 |
Počet valcov/ventilov | V8/32 |
Max. výkon (kW/ot.) | 490/6 000 |
Krútiaci moment (Nm/ot.) | 850/2 300 – 4 500 |
Prevodovka | 8A |
0 – 100 km/h (s) | 3,3 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 306 |