
Ostatná generácia X-Trailu je tu snami od roku 2013. Budúci rok tak bude mať na konte celú dekádu kariéry. To ale platí len pre Európu, pretože za Atlantikom je už dva roky realitou nový Nissan Rogue. A ten nie je ničím iným ako zámorským bratom X-Trailu. Meškanie majú na svedomí emisie. Európsky X-Trail musel totiž podstúpiť rozsiahlu elektrifikáciu. Napokon, podobne ako menší Qashqai. Jeho základom je aliančná platforma CMF-C, ktorá umožňuje nasadenie nízkoemisných pohonov a moderných asistenčných systémov.

Rozmery Nissan neprezradil, ale vychádzať môžeme z amerického Rogue, ktorý je v porovnaní s predchádzajúcou generáciou o 38 mm kratší a o dva milimetre nižší. Hranaté tvary rešpektujú tradične drsnejší“ imidž X-Trailu. Nissan zachoval aj typickú masku V-motion a „plávajúcu“ strechu. Predné svetlá sú teraz rozdelené. Tie denné a smerové sú situované na hrane kapoty, kým o ostatné funkcie sa starajú nižie umiestnené diódy s technológiou matrix LED. Hoci to tak na prvý pohľad nevyzerá, Nissan venoval pozornosť aj aerodynamike.

X-Trail má aktívne lamely v maske chladiča, vzduchové clony pred kolesami, prekrytý podvozok a aerodynamicky riešené predné stĺpiky. Zákazníci budú mať na výber desať lakov karosérie a päť dvojfarebných kombinácií. Kabína ponúkne miesto až siedmim pasažierom. Druhý rad sedadiel je posuvný a delený v pomere 40 : 60. Ľahký prístup k tretej výklopnej rade, určenej najmä deťom s výškou do 160 cm, uľahčujú široké zadné dvere, ktoré sa otvárajú v uhle 90 stupňov. V päťmiestnom usporiadaní so sklopeným tretím radom ostáva kufri stále vynikajúcich 585 litrov pre batožiny, čo je o 20 % viac ako v minulosti.

Interiér má vyžarovať prémiový pocit. X-Trail prvýkrát vybavený 3-zónovou klimatizáciou, roletkami zadných okien, ambientným osvetlením, vyhrievaním zadných sedadiel či veľkým odkladacím boxom, prístupným pre predných cestujúcich aj cestujúcich v druhom rade. Palubná doska nesie úplne nový 12,3-palcový infotainment Nissan Connect, rovnako veľký digitálny prístrojový panel a 10,8-palcový head-up displej. Napriek rozsiahlej digitalizácii zachoval Nissan klasický panel klimatizácie aj hardvérové tlačidlá pre vstup do hlavných vetiev menu.

Konektivitu zabezpečujú platformy Android Auto a bezdrôtová Apple CarPlay. Diaľkové prepojenie s vozidlom umožňuje prístup k informáciám palubného počítača, aktiváciu svetiel či odomykanie. To najzaujímavejšie ale ukrýva ale X-Trail pod prednou kapotou. Neostal tu doslova kameň na kameni. Dôvodom je rozsiahla elektrifikácia. Jedinou „normálnou“ motorizáciou je preplňovaný 3-valec 1,5i VCR turbo s výkonom 125 kW a krútiacim momentom 300 Nm. Aj tu ale Nissan hovorí o variabilnom kompresnom pomere, čo je veľmi vzácna technológia. Len nevieme , či sa jedná o systém, ktorý pred pár rokmi predstavil prémiové Infiniti.

Motor je spojený s 12 V mild-hybridnou podporou, ktorá sa stará o rekuperáciu energie pri decelerácii a pri akcelerácii pridáva šesť newtonmetrov krútiaceho momentu. Motor je spojený s kontinuálnou prevodovkou CVT a výlučne predným náhonom. Oveľa inovatívnejší je hybridný X-Trail 1,5 e-Power, ktorý využíva ten istý agregát, naladený na 150 kW, ale len v úlohe generátora elektrickej energie. O samotný pohon sa totiž stará predný elektromotor s tým istým výkonom. Energiu dodáva buď priamo elektromotoru alebo do li-ion batérie. Systém e-Power tak v mnohom pripomína elektromobily. Napríklad hladkou akceleráciu, tichou prevádzkou a schopnosťou intenzívnej rekuperácie. Až takou, že X-Trail e-Power je vybavený funkciou e-Pedal.

Regeneratívne brzdenie je schopné vytvoriť spomalenie až 0,2 g, takže na ovládanie rýchlosti stačí akceleračný pedál. Aby spaľovací motor nespôsoboval nepríjemný hluk, typický pre viacero hybridov, Nissan ho nastavil tak, aby okamžité otáčky korešpondovali s rýchlosťou, najmä pri akcelerácii, hoci nie je prepojený mechanicky s kolesami. Pri plynulej jazde zas pracuje v spektre čo najvyššej účinnosti, čo znižuje spotrebu paliva. Technológia e-Power je teda podobná riešeniu, ktoré používa Honda alebo Mitsubishi pri svojich plug-in hybridoch. A kde je štvorkolka?

Tak tú predstavuje pohon e-4orce, ktorý kombinuje sústavu e-Power s druhým zadným elektromotorom s výkonom 97 kW. Systémový výkon je ale nastavený na 157 kW, čo je o sedem kilowattov vic. Zásadnejšie vzrástol krútiaci moment –z 330 až na 525 Nm, pretože zadný elektromotor ich pridáva hneď 195. S takouto nádielkou akceleruje X-Trail e-4orce na stovku za sedem sekúnd a spotrebuje priemerne len 6,3 litra benzínu na 100 km. Nissan sľubuje, že pohon oboch náprav sa podieľa aj na znižovaní náklonov pri brzdení vplyvom zvýšenej rekuperácie zadného elektromotora.

V zákrutách zas ťaží z mimoriadne presného vektorovania hnacieho momentu medzi nápravami aj kolesami. O bezpečnosť sa stará aktualizovaný balík asistenčných systémov ProPilot s inteligentným tempomatom, upravujúcim rýchlosť aj na základe dát navigácie či dopravného značenia. Adaptívny tempomat je zas vybavený funkciou stop & go, pokiaľ vodič nezastaví v zápche alebo na križovatke na viac ako tri sekundy. Systém udržiavania v jazdnom prúde koriguje riadenie aj v prípade, ak by pri preraďovaní do vedľajšieho prúdu hrozil stret s vozidlom v slepom uhle zrkadiel.
Nový Nissan X-Trail by mal doraziť na slovenský trh na prelome tohto a budúceho roka. Ceny sa však dozvieme už koncom septembra. Pripomeňme, že X-Trail je na trhu už 20 rokov. Počas nich predal Nissan z troch generácii sedem miliónov exemplárov, čo robí z tohto modelu jedno z najúspešnejších SUV.
Technické údaje
Verzia | 1,5 e-Power 2WD | 1,5 e-4orce 4WD | 1,5i VCR turbo 2WD |
---|---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 3/12 | 3/12 | 3/12 |
Elektromotor | 1× | 2× | – |
Max. výkon (kW) | 150 | 157 | 120 |
Krútiaci moment | 330 | 330 + 195 | 300 |
Prevodovka | – | – | CVT |
0 – 100 km/h (s) | 8,0 | 7,0 | 9,6 |
Max. rýchlosť (km/h) | 170 | 180 | 200 |
Spotreba na 100 km (l) | 5,8 | 6,3 | 7,1 |