Do medzirezortného pripomienkového konania sa pred niekoľkými dňami konečne dostal tzv. Akčný plán opatrení pre úspešnú realizáciu Národnej vodíkovej stratégie, vypracovaný ministerstvom hospodárstva. Ten hovorí o tom, ako ďalej budeme na Slovensku postupovať s výrobou vodíka z ekologických zdrojov, na čo sa bude míňať a aké typy projektov budú podporené.
To najdôležitejšie je, že do roku 2030 by sa mala ročná výroba vodíka z nízkouhlíkových technológií na Slovensku zvýšiť na 45 000 ton. Plus – mínus polovica z tohto množstva bude vyrobená elektrolýzou s energiou alebo jadrových zdrojov a polovica bude pochádzať z odpadu a biomasy. Do naplnenia tohto plánu bude investovaná takmer miliarda eur.
Čítajte viac Exkluzívne: Previezli sme sa v prototype vodíkového BMW iX5Približne 30 000 ton tzv. zeleného a modrého vodíku poputuje do priemyslu, 10 000 ton do dopravy a 5 000 do energetiky. Pristavme sa hlavne pri tej doprave. V nej má totiž ministerstvo dopravy naozaj ambiciózne ciele.
Do roku 2030 by malo na Slovensku jazdiť aj 4000 osobných automobilov na vodík, 260 autobusov, 600 ľahkých úžitkových vozidiel, rovnaký počet ťažkých úžitkových vozidiel, komunálnych vozidiel a pracovných strojov a tiež 12 vlakových súprav s vodíkovým pohonom. Zvyšovať sa postupne bude aj počet čerpacích staníc na vodík. Zo súčasných dvoch by ich malo do roku 2025 pribudnúť ďalších šesť a do roku 2030 by malo byť k dispozícii 25 takýchto zariadení, z toho minimálne dve na podchladený kvapalný vodík.
Len pre zaujímavosť – za prvých osem mesiacov tohto roku sa na Slovensku predalo jedno-jediné osobné vodíkové auto a aktuálne je v ponuke jediný oficiálne dostupný model. AK by malo v najbližších 8 rokoch pribudnúť 4 000 vodíkových áut, znamená to, že ročne by sa ich malo predať v priemere 500. Len pre zaujímavosť – v roku 2020 v celej Európe jazdilo len 1 300 vodíkových áut. Tento rok sa aj v najsilnejšej európskej automobilovej krajine, ktorou je Nemecko, zaregistrovalo len 34 vodíkových áut a vo Francúzsku v tomto roku len jedno, rovnako ako aj v Španielsku. Takže slovenské vodíkové ambície sú naozaj smelé.
Čítajte viac Vodík ako palivo budúcnosti? Európa doň ‘naleje‘ 470 miliárd eurZrejme to bez dotácií nepôjde a ministerstvo hospodárstva by chcelo podporiť vznik pilotných flotíl elektromobilov s palivovými článkami a k nim príslušnú infraštruktúru verejných vodíkových čerpacích staníc. Na to by mala ísť tiež časť peňazí z akčného plánu.
Rezort hospodárstva vyčíslil aj náklady spojené s rozvojom vodíkových technológií v rokoch 2023 až 2030. Najväčší balík financií, a to 385 miliónov eur, si vyžiada podpora využívania vodíka v oblastiach priemyslu, dopravy a energetiky. Ďalších 340 miliónov eur bude podľa materiálu potrebných na podporu výroby vodíka, 140 miliónov eur na úlohy výskumu a vývoja a 70 miliónov eur na náklady súvisiace s prepravou, distribúciou a skladovaním vodíka.