
Zlaté časy Mitsubishi sú dávno preč. Súčasná európska ponuka sa obmedzila na lowcostový Space Star, plug-in hybridný Eclipse Cross a pikap L200. A to môžeme hovoriť o šťastí, pretože ešte pred dvoma rokmi to vyzeralo tak, že sa tri diamanty zo starého kontinentu celkom stiahnu. Veď v lete 2020 Mitsubishi oznámilo, že v Európe už nepredstaví žiaden nový model. Nakoniec ale vyhral záchranný plán, ktorého súčasťou je aj nové ASX.

S tým predošlým, ktoré sa vyrábalo od roku 2010, teda neuveriteľných 11 rokov, a z ktorého sa v Európe predalo viac ako 380 000 kusov, nemá ale nič spoločné. Z SUV sa stal crossover. A nebolo tajomstvom, že jeho základom bude dobre známy Renault Captur. Francúzskej značke to pomôže vyťažiť jej poloprázdne výrobné kapacity a Mitsubishi zas získa model v najžiadanejšom segmenete do čias, kým nepríde so skutočnými novinkami.

Čakali sme ale, že dizajnéri si dajú predsa len viac práce aby zamaskovali francúzsky pôvod ASX. Pre Mitsubishi to musí byť trpké sústo. Veď to nie je tak dávno, čo práve Mitsubishi pomohlo Francúzom zaplátať dieru vo výrobnom programe. Iste si pamätáte, že z ASX vznikol aj Citroën C4 Aircross a Peugeot 4008. To ešte v dobách, keď bývalému koncernu PSA zúfalo chýbalo moderné SUV s pohonom oboch náprav.

Teraz je to naopak. Z Renaultu Captur je ASX a ešte k tomu ho táto zmena stála pohon 4×4. Škoda, že novinka neprichádza aspoň s výraznejšími prvkami, ktoré zdobia súčasné Mitsubishi. Tlačová správa síce spomína masku Dynamic Schield, ale my tu žiadnu nevidíme. Identické sú aj nárazníky a dokonca svetlá. Jedinou zmenou je maska s logom troch diamantov a chrómovými lamelami. Podobne je to vlastne s celým ASX.

Od francúzskeho originálu ho vzadu spoznáte iba vďaka nápisu Mitsubishi, namiesto nápisu Captur. Novinka bude jazdiť na 17– alebo 18-palcových kolesách a môže mať za príplatok kontrastnú čiernu strechu. To isté platí pre interiér, kde logo v tvare kosoštvorca nahradili tri diamanty. Digitálny prístrojový panel má uhlopriečku 10 palcov a infotainment systému SDA (Smartphone-link Display Audio) buď sedem alebo 9,3 palca. Cez toto rozhranie sa nastavujú aj jazdné módy Multi-Sense.

Na výber sú režimy Eco, Pure, Sport a personalizovaný My Sense. Do kufra ASX sa zmestí 332 litrov, ale po posunutí zadnej lavice vpred ešte o 69 litrov viac. O bezpečnosť sa stará množstvo asistenčných systémov. Najvyššia úroveň, ktorú Mitsubishi nazvalo Mi-Pilot kombinuje adaptívny tempomat s udržiavaním v jazdnom prúde. Vhod príde aj bezkľúčové odomykanie a štartovanie s hands-free kartou. Priplatiť si môžete za kožené čalúnenie alebo vyhrievaný volant.

Prekvapením nie je ani ponuka motorov. Kopíruje totiž Captur. Základom je 3-valec 1,0 MPI-T (74 kW) so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Nad nám sa nachádza mild-hybridný 4-valec 1,3 MPI-T (96 kW) s 12 V štartér-generátorom. Ten môže byť kombinovaný so 6-stupňovým manuálom alebo 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DCT. Hybridná verzia 1,6 HEV skombinuje atmosférický 4-valec 1,6 MPI s dvojicou elektromotorov a multi-módovou prevodovkou bez synchronizácie. Jej funkciu nahrádza práve elektromotor.
Prevodovka používa dva prevodové stupne pre elektrický pohon a štyri pre pohon spaľovacím motorom. Tá istá technológia bude použitá aj v plug-in hybridnej verzii, ktorá s li-ion batériou a kapacitou 9,8 kWh. Mitsubshi síce nezverejnilo parametre, ale hybrid by mal mať systémový výkon 103 a ten zástrčkový až 117 kW. Nové Mitsubishi ASX budú vyrábať v španielskom závode Renaultu vo Valladolid. Na trh dorazí v priebehu marca 2023. Ešte v ten istý rok doplní ponuku nový Colt, ktorý bude dvojčaťom známeho Clia.