Budúcnosť Renaultu je elektrická. Jeho najnovším príspevkom na túto tému je nový, čisto elektrický Mégane E-Tech. Čaká nás toho však oveľa viac. Napríklad aj oživenie legendárnych Renaultov R4 a R5. Práve vďaka elektrifikácii. Francúzska automobilka nás na to pripravuje vskutku zaujímavým spôsobom. Na autosalóne v Paríži predstaví už druhý koncept na tému R5. Kým ten prvý s prívlastkom Diamant oslavoval klasický Renault 5 formou elektrického restomodu, ktorý vznikol v spolupráci so slávnym francúzskym dizajnérom Pierrom Gonalonsom, druhý opráši slávnu športovú minulosť päťky. Presnejšie Renaultu R5 Turbo a Turbo 2, ktoré majú na konte napríklad aj víťazstvo v Rally Monte Carlo v roku 1981.
Dostal názov Renault R5 Turbo 3E. Číslovka naznačuje tretiu sériu a písmeno E zas elektrickú konverziu. Inšpirácia originálom je zjavná z každého detailu. Dizajnéri na avízach minulosti naozaj nešetrili. Hovoria o „bujarom“ vzhľade, ktorý nie je ďaleko od virtuálnych 3D špeciálov pre videohry. Lenže toto je realita. Len si pozrite brutálne rozšírenú karosériu a obrie spojlery vrátane megalomanského zadného krídla. Nechýbajú ani nasávacie otvory na zadných blatníkoch, typické pre R5 Turbo 2, a hranaté hmlové svetlá. Tentoraz však používajú najmodernejšiu LED technológiu. Každé ukrýva 16 diód. Blikajúce LED pásiky majú podporiť atmosféru videohier počas driftovania. Celé to završuje priam psychedelické lakovanie z čiernych a bielych faziet.
Ako sa na pravý špeciál patrí, karoséria, ktorej základom je rúrkový rám, je vyrobená z ľahučkých uhlíkových vlákien. Okná sú zas z plexiskla. Priehľadné časti nájdeme však aj na iných miestach karosérie. Napríklad nad zadnými svetlami. Poskytujú pohľad na elektrickú technológiu R5 Turbo 3E. A keď sme pri nej, spomeňme, že tak ako originál z prelomu sedemdesiatych a osemdesiatych rokov je aj tentoraz pohonná sústava situovaná vzadu na mieste absentujúceho druhého radu sedadiel. Batéria s využiteľnou kapacitou 42 kWh napája dvojicu elektromotorov, každý s výkonom 140 kW. K zadnej náprave tak putuje šialených 280 kW, ktoré umožňujú v kombinácii s prednými kolesami, ktoré sa vychyľujú v uhle až 50 stupňov, nespútaný drift.
Aby ste sa vedeli pochváliť svojím majstrovstvom, má R5 Turbo 3E až desať držiakov kamier, tak v exteriéri, ako aj v kabíne. Pre dvojčlennú posádku sú pripravené monokokové sedadlá z karbónu aj ochranná klietka podľa špecifikácie FIA. Pilot má v rukách športový volant so svietiacim logom a v ľahkom dosahu impozantnú ručnú brzdu, pripomínajúcu páku prevodoviek. Spomienkou na 10 analógových prístrojov originálneho R5 Turbo 2 je desať malých obrazoviek na prístrojovej doske, ktoré fungujú ako widgety. Hravý charakter konceptu dotvára medvedík Drifty či jazdný režim „Donut“ pre 360-stupňovú rotáciu. Kým však R5 Turbo 3E sa nechystá na pretekárske trate, jeho digitálny dvojník ožije aspoň vo virtuálnych videohrách.
Čítajte viac Renault 5: Ikona sa vracia na scénu! A neostane samaNaživo sa R5 Turbo 3E verejnosti predstaví na októbrovom autosalóne v Paríži. Ešte predtým však tento elektrický „drifter“, ktorý zvládne šprint na stovku za 3,5 sekundy, zažiari v celosvetovej premiére na súťaži elegancie Chantilly Arts & Elegance 2022 ako súčasť 50. výročia Renaultu 5.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) 4 006 | |
---|---|
Šírka (mm) | 2 020 |
Výška (mm) | 1 320 |
Rázvor náprav (mm) | 2 540 |
Rozmer pneumatík vpredu/vzadu | 225 × 35 R19 / 325 × 25 R20 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 500 |
Hmotnosť batérií (kg) | 520 |
Technické údaje
Pohon | 2× elektromotor vzadu |
---|---|
Systémový výkon (kW) | 280 |
Krútiaci moment (Nm) | 700 |
Kapacita li-ion batérie (kWh) | 42 |
0 – 100 km/h (s) | 3,5 |
Max. rýchlosť (km/h) | 200 |