Renault R5 Turbo 3E: Bláznivý koncept 'spomína na budúcnosť'

Renault oprášil jednu z najslávnejších kapitol svojej histórie. A urobil to tak, ako sa dnes patrí – bezemisne. Jeho koncept Renault R5 Turbo 3E má 280 elektrických kilowattov, ktoré smerujú výlučne k zadným kolesám. Podobne to bolo pri historickom origináli, ktorý deklasoval konkurenciu hneď v prvých pretekoch v roku 1981 na Rally Monte Carlo.

27.09.2022 10:00
debata (2)
Koncept R5 Turbo 3E je plný avíz na slávne... Foto: Renault
Renault R5 Turbo 3E Concept - 2022 Koncept R5 Turbo 3E je plný avíz na slávne Renaulty R5 Turbo a Turbo 2 z prelomu sedemdesiatych a osemdesiatych rokov. Len si všimnite hranaté svetlá či sacie otvory v blatníkoch.

Budúcnosť Renaultu je elektrická. Jeho najnovším príspevkom na túto tému je nový, čisto elektrický Mégane E-Tech. Čaká nás toho však oveľa viac. Napríklad aj oživenie legendárnych Renaultov R4 a R5. Práve vďaka elektrifikácii. Francúzska automobilka nás na to pripravuje vskutku zaujímavým spôsobom. Na autosalóne v Paríži predstaví už druhý koncept na tému R5. Kým ten prvý s prívlastkom Diamant oslavoval klasický Renault 5 formou elektrického restomodu, ktorý vznikol v spolupráci so slávnym francúzskym dizajnérom Pierrom Gonalonsom, druhý opráši slávnu športovú minulosť päťky. Presnejšie Renaultu R5 Turbo a Turbo 2, ktoré majú na konte napríklad aj víťazstvo v Rally Monte Carlo v roku 1981.

O dostatok prítlaku sa stará obrie zadné... Foto: Renault
Renault R5 Turbo 3E Concept - 2022 O dostatok prítlaku sa stará obrie zadné krídlo. Priehľadné časti karosérie odhaľujú elektrickú technológiu v zadnej časti.
Renault 5 Diamant (koncept 2022) Čítajte viac Ikonický Renault 5 sa vracia v elektrine a so zlatými doplnkami!

Dostal názov Renault R5 Turbo 3E. Číslovka naznačuje tretiu sériu a písmeno E zas elektrickú konverziu. Inšpirácia originálom je zjavná z každého detailu. Dizajnéri na avízach minulosti naozaj nešetrili. Hovoria o „bujarom“ vzhľade, ktorý nie je ďaleko od virtuálnych 3D špeciálov pre videohry. Lenže toto je realita. Len si pozrite brutálne rozšírenú karosériu a obrie spojlery vrátane megalomanského zadného krídla. Nechýbajú ani nasávacie otvory na zadných blatníkoch, typické pre R5 Turbo 2, a hranaté hmlové svetlá. Tentoraz však používajú najmodernejšiu LED technológiu. Každé ukrýva 16 diód. Blikajúce LED pásiky majú podporiť atmosféru videohier počas driftovania. Celé to završuje priam psychedelické lakovanie z čiernych a bielych faziet.

Namiesto preplňovaného 4-valca sa vzadu... Foto: Renault
Renault R5 Turbo 3E Concept - 2022 Namiesto preplňovaného 4-valca sa vzadu usídlila dvojica elektromotorov s výkonom až 280 kW. Batéria s kapacitou 42 kWh bohato stačí na nespútané driftovacie radovánky.
Renault - motor 1,3 TCe Čítajte viac Renault sa zbavuje divízie spaľovacích motorov. Siahali po nej Číňania

Ako sa na pravý špeciál patrí, karoséria, ktorej základom je rúrkový rám, je vyrobená z ľahučkých uhlíkových vlákien. Okná sú zas z plexiskla. Priehľadné časti nájdeme však aj na iných miestach karosérie. Napríklad nad zadnými svetlami. Poskytujú pohľad na elektrickú technológiu R5 Turbo 3E. A keď sme pri nej, spomeňme, že tak ako originál z prelomu sedemdesiatych a osemdesiatych rokov je aj tentoraz pohonná sústava situovaná vzadu na mieste absentujúceho druhého radu sedadiel. Batéria s využiteľnou kapacitou 42 kWh napája dvojicu elektromotorov, každý s výkonom 140 kW. K zadnej náprave tak putuje šialených 280 kW, ktoré umožňujú v kombinácii s prednými kolesami, ktoré sa vychyľujú v uhle až 50 stupňov, nespútaný drift.

Interiér plný korku a tartanu pripomína... Foto: Renault
Renault R5 Turbo 3E Concept - 2022 Interiér plný korku a tartanu pripomína atmosféru špeciálov z osemdesiatych rokov. Desať displejov na prístrojovom paneli pripomína desať analógových „budíkov“ originálneho R5 Turbo 2.
Renault - riadenie všetkých kolies 4Control Čítajte viac Renault vylepšil riadenie 4Control. Z SUV urobí hatchback

Aby ste sa vedeli pochváliť svojím majstrovstvom, má R5 Turbo 3E až desať držiakov kamier, tak v exteriéri, ako aj v kabíne. Pre dvojčlennú posádku sú pripravené monokokové sedadlá z karbónu aj ochranná klietka podľa špecifikácie FIA. Pilot má v rukách športový volant so svietiacim logom a v ľahkom dosahu impozantnú ručnú brzdu, pripomínajúcu páku prevodoviek. Spomienkou na 10 analógových prístrojov originálneho R5 Turbo 2 je desať malých obrazoviek na prístrojovej doske, ktoré fungujú ako widgety. Hravý charakter konceptu dotvára medvedík Drifty či jazdný režim „Donut“ pre 360-stupňovú rotáciu. Kým však R5 Turbo 3E sa nechystá na pretekárske trate, jeho digitálny dvojník ožije aspoň vo virtuálnych videohrách.

Renault R5 Turbo 3E Concept - 2022
Renault R5 Turbo 3E Concept - 2022
+27Renault R5 Turbo 3E Concept - 2022
Renault 5 Concept - 2021 Čítajte viac Renault 5: Ikona sa vracia na scénu! A neostane sama

Naživo sa R5 Turbo 3E verejnosti predstaví na októbrovom autosalóne v Paríži. Ešte predtým však tento elektrický „drifter“, ktorý zvládne šprint na stovku za 3,5 sekundy, zažiari v celosvetovej premiére na súťaži elegancie Chantilly Arts & Elegance 2022 ako súčasť 50. výročia Renaultu 5.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 006
Šírka (mm) 2 020
Výška (mm) 1 320
Rázvor náprav (mm) 2 540
Rozmer pneumatík vpredu/vzadu 225 × 35 R19 / 325 × 25 R20
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 500
Hmotnosť batérií (kg) 520

Technické údaje

Pohon 2× elektromotor vzadu
Systémový výkon (kW) 280
Krútiaci moment (Nm) 700
Kapacita li-ion batérie (kWh) 42
0 – 100 km/h (s) 3,5
Max. rýchlosť (km/h) 200

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 2 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Renault #Concept #koncept #Renault 5 #autosalón Paríž 2022
Články podľa značiek