Už pri vlaňajšej premiére novej generácie triedy C bolo jasné, že nepočíta s viac ako 4-valcovými motormi. V strednej triede by to až tak neprekážalo, otázkou ostávalo, ako si s tým poradí divízia AMG. Najvýkonnejšia verzia C63 AMG totiž doteraz využívala preplňovaný 8-valec 4,0 V8 s výkon 350 kW. Nahradiť takéto „plnotučné“ srdce motorom s polovičným počtom valcov a objemom, bolo priam nepredstaviteľné. V Affalterbachu sa na to však podujali. A aby skalných zákazníkov AMG nesklamali, inšpiráciu čerpali priamo z technológie tímu Mercedes-AMG Petronas F1. Ako iste tušíte, riešením je elektrifikácia. Tá však nemá veľa spoločného so súčasnými plug-in hybridnými Mercedesmi-Benz.
Čítajte viac Test: Mercedes-AMG EQE 43 – Je hodné loga AMG?Elektrickú sústavu E Performance, vrátane batérie aj elektromotora, vyvinulo AMG vo vlastnej réžii a jej lejaut je tiež na míle vzdialený elektrifikovaným Mercedesom. Začnime samotným 4-valcom s kódovým označením M139l. Ten používa výlučne elektrické turbodúchadlo. Ale pozor. Pracuje s napätím až 400 V, namiesto bežných 48. To znamená okamžitý prísun potrebného množstva vzduchu a okamžitý nárast výkonu. Len samotný spaľovací agregát tak poskytuje výkon 350 kW a krútiaci moment 545 Nm. To zodpovedá výkonu pôvodného 8-valca. Hovoríme tak o vôbec najvýkonnejšom štvorvalci planéty. Sekunduje mu 9-stupňová prevodovka AMG Speedschift MCT 9G s mokrou spojkou namiesto hydrodynamického meniča.
Tam sa to však len začína, pretože na pomoc prichádza spaľovacej jednotke synchrónny, permanentne budený elektromotor. Ten ale nie je umiestnený v prevodovke, tak ako to býva zvykom pri stuttgartských plug-in hybridoch. Integrovaný je spolu s dvojstupňovou prevodovkou a elektronicky riadeným diferenciálom vzadu, v takzvanej jednotku EDU (Electric Drive Unit). Celá jednotka váži iba 89 kg. Elektromotor poskytuje stály výkon 70 a krátkodobo až 150 kW. A potom je tu vďaka nemu v zálohe ďalších 320 Nm krútiaceho momentu. Tak sa systémové parametre vyšplhali na úžasných 500 kW a 1 020 Nm. Nie sú ale k dispozícii permanentne. Závisí to od zvoleného jazdného módu. A tých je hneď osem. Od čisto elektrického až po režimy Sport, Sport+ a okruhový Race.
Práve v okruhovom režime dokáže EDU poskytnúť na 10 sekúnd maximálnych 150 kW. Za takýchto okolností šprintuje Mercedes-AMG C63 na stovku za 3,4 sekundy a jeho maximálna rýchlosť končí až pri 280 km/h. Len verzia kombi je o 10 km/h pomalšia. Elektromotor je napájaný z relatívne malej li-ion batérie s kapacitou 6,1 kWh. Tá tu však nie je preto, aby bojovala proti klimatickým zmenám. Aj preto zvládne novinka v bezemisnom móde skromných 14 km. Má úlohu energetického rezervoáru pre potrebu okamžitej akcelerácie, podobne v monopostoch F1. A aby C63 AMG zvládalo viacnásobné šprinty, je všetkých 560 článkov batérie chladených. Umožňuje to udržiavať správnu prevádzkovú teplotu, z čoho vyplýva aj rýchle vybíjanie a rýchle nabíjanie pri rekuperácii.
Výhoda takéhoto usporiadania je aj v tom, že zadný elektromotor dokáže poskytnúť výkon zadným kolesám prakticky okamžite a bez strát. Zároveň tým AMG dosiahlo optimálne rozloženie hmotnosti. Malá batéria zas zredukovala hmotnosť v porovnaní s plnohodnotnými plug-in hybridmi. Sila brutálnej hnacej sústavy sa prenáša permanentne na obe nápravy cez systém AMG Performance 4MATIC+. Zaujímavé je, že to platí aj pri čisto elektrickom režime, pretože výkon elektromotora sa môže kardanom prenášať dopredu. Dvojstupňová prevodovka v jednotke EDU zas znamená, že sila elektromotora je najprv využívaná pre akceleráciu, pričom pri vysokých rýchlostiach, nad 140 km/h, prispieva druhý prevod k ekonomike prevádzky. AMG uvádza priemernú spotrebu len 6,9 litra na 100 km.
Na ceste drží C63 AMG upravený podvozok s oceľovými pružinami a adaptívnymi tlmičmi, ktoré prispôsobujú tuhosť pruženia jazdnému režimu, ale aj okamžitým podmienkam. Okrem vektorovania krútiaceho momentu napomáha stabilite aj riadenie zadných kolies AMG Ride Control, ktoré sa vychyľujú v uhle maximálne 2,5 stupňa. C63 AMG krotí brzdová sústava so 6-piestikovými, respektíve jednopiestikovými (vzadu) strmeňmi. Emócie za volantom podporuje syntetický zvuk vytvárajúci akustiku typických modelov AMG. Kabína je tiež vybavená anatomickými sedadlami, prípadne príplatkovými sedadlami AMG Performance II s otvormi v bočniciach, ktoré šetria hmotnosť. Špecifická je tiež grafika displejov a infotainmentu MBUX s funkciami hybridného pohonu.
Čítajte viac Mercedes-AMG One: F1 na bežné cesty je tu. Vývoj bol vraj peklom!Navonok spoznáte najvýkonnejšie céčko vďaka čiernej maske s vertikálnymi lamelami, nárazníka s dizajnom krídla prúdového lietadla či štrbine v prednej kapote. S asfaltom spájajú AMG kolesá s priemerom 19 palcov na prednej a až 20 palcov na zadnej náprave. Pribudli rozšírené prahy, zadný spojler, veľký zadný difúzor aj dva páry čiernych výfukov. A je tu aj jeden zaujímavý detail. Hviezda s vavrínovým vencom na kapote je na sériovom modeli Mercedes-AMG prvýkrát nahradená okrúhlou plaketou s čiernym erbom AMG. Všetky tieto úpravy viedli k miernej zmene formátu. C63 AMG je o 83 mm dlhšie a o 76 mm širšie. Rázvor náprav narástol o 10 milimetrov. Novinka by sa mala dostať k zákazníkom ešte tento rok. Uvidíme, ako na radikálnu zmenu technológie zareagujú.
Technické údaje
Pohon | 2,0 Turbo + elektromotor |
---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 1 991 |
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Výkon spaľovacieho motora (kW/ot.) | 350/6 725 |
Výkon elektromotora (kW) | 70 – 150 |
Krútiaci moment spaľovacieho motora (Nm/ot.) | 545/5 250 |
Krútiaci moment elektromotora (Nm) | 320 |
Systémový výkon (kW) | 500 |
Systémový krútiaci moment (Nm) | 1 020 |
0 – 100 km/h (s) | 3,4 |
Max. rýchlosť (km/h) | 250 (280 AMG paket) |
Kapacita batérie (kWh) | 6,1 |
Elektrický dojazd (km) | 13 |
Spotreba na 100 km (l) | 6,9 |