Mercedes-AMG C63: Novinka prišla až o štyri valce! O výkon nie

Je to smutné. Nové „nadupané“ céčko z Affalterbachu má pod kapotou iba štyri valce. Tie zvyšné štyri má zastúpiť elektromotor na zadnej náprave. Čísla znejú dobre, čo na to však zákazníci AMG?

28.09.2022 10:00
debata (3)
Mercedes-AMG C63 dáva najavo svoje adrenalínové... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz C63 S AMG E Performance - 2022 Mercedes-AMG C63 dáva najavo svoje adrenalínové gény obrovskými otvormi v nárazníku, ale aj agresívnou čiernou maskou s vertikálnymi lamelami.

Už pri vlaňajšej premiére novej generácie triedy C bolo jasné, že nepočíta s viac ako 4-valcovými motormi. V strednej triede by to až tak neprekážalo, otázkou ostávalo, ako si s tým poradí divízia AMG. Najvýkonnejšia verzia C63 AMG totiž doteraz využívala preplňovaný 8-valec 4,0 V8 s výkon 350 kW. Nahradiť takéto „plnotučné“ srdce motorom s polovičným počtom valcov a objemom, bolo priam nepredstaviteľné. V Affalterbachu sa na to však podujali. A aby skalných zákazníkov AMG nesklamali, inšpiráciu čerpali priamo z technológie tímu Mercedes-AMG Petronas F1. Ako iste tušíte, riešením je elektrifikácia. Tá však nemá veľa spoločného so súčasnými plug-in hybridnými Mercedesmi-Benz.

Mercedes-Benz EQE 43 AMG - test 2022 Čítajte viac Test: Mercedes-AMG EQE 43 – Je hodné loga AMG?

Elektrickú sústavu E Performance, vrátane batérie aj elektromotora, vyvinulo AMG vo vlastnej réžii a jej lejaut je tiež na míle vzdialený elektrifikovaným Mercedesom. Začnime samotným 4-valcom s kódovým označením M139l. Ten používa výlučne elektrické turbodúchadlo. Ale pozor. Pracuje s napätím až 400 V, namiesto bežných 48. To znamená okamžitý prísun potrebného množstva vzduchu a okamžitý nárast výkonu. Len samotný spaľovací agregát tak poskytuje výkon 350 kW a krútiaci moment 545 Nm. To zodpovedá výkonu pôvodného 8-valca. Hovoríme tak o vôbec najvýkonnejšom štvorvalci planéty. Sekunduje mu 9-stupňová prevodovka AMG Speedschift MCT 9G s mokrou spojkou namiesto hydrodynamického meniča.

Vzadu je najostrejšie céčko vybavené veľkým... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz C63 S AMG E Performance - 2022 Vzadu je najostrejšie céčko vybavené veľkým difúzorom a dvoma pármi výfukov.
Mercedes-Benz C63 S AMG E Performance - 2022
Mercedes-Benz C63 S AMG E Performance - 2022
+18Mercedes-Benz C63 S AMG E Performance - 2022

Tam sa to však len začína, pretože na pomoc prichádza spaľovacej jednotke synchrónny, permanentne budený elektromotor. Ten ale nie je umiestnený v prevodovke, tak ako to býva zvykom pri stuttgartských plug-in hybridoch. Integrovaný je spolu s dvojstupňovou prevodovkou a elektronicky riadeným diferenciálom vzadu, v takzvanej jednotku EDU (Electric Drive Unit). Celá jednotka váži iba 89 kg. Elektromotor poskytuje stály výkon 70 a krátkodobo až 150 kW. A potom je tu vďaka nemu v zálohe ďalších 320 Nm krútiaceho momentu. Tak sa systémové parametre vyšplhali na úžasných 500 kW a 1 020 Nm. Nie sú ale k dispozícii permanentne. Závisí to od zvoleného jazdného módu. A tých je hneď osem. Od čisto elektrického až po režimy Sport, Sport+ a okruhový Race.

V kabíne nechýba volant AMG ani anatomické... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz C63 S AMG E Performance - 2022 V kabíne nechýba volant AMG ani anatomické sedadlá. Infotainment MBUX je doplnený funkciami pre plug-in hybridný pohon.

Práve v okruhovom režime dokáže EDU poskytnúť na 10 sekúnd maximálnych 150 kW. Za takýchto okolností šprintuje Mercedes-AMG C63 na stovku za 3,4 sekundy a jeho maximálna rýchlosť končí až pri 280 km/h. Len verzia kombi je o 10 km/h pomalšia. Elektromotor je napájaný z relatívne malej li-ion batérie s kapacitou 6,1 kWh. Tá tu však nie je preto, aby bojovala proti klimatickým zmenám. Aj preto zvládne novinka v bezemisnom móde skromných 14 km. Má úlohu energetického rezervoáru pre potrebu okamžitej akcelerácie, podobne v monopostoch F1. A aby C63 AMG zvládalo viacnásobné šprinty, je všetkých 560 článkov batérie chladených. Umožňuje to udržiavať správnu prevádzkovú teplotu, z čoho vyplýva aj rýchle vybíjanie a rýchle nabíjanie pri rekuperácii.

V ponuke bude aj C63 AMG kombi. V dynamike... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz C63 S AMG E Performance Estate - 2022 V ponuke bude aj C63 AMG kombi. V dynamike nijako nezaostáva. Len maximálna rýchlosť je o 10 km/h nižšia. Stále však úžasných 270 km/h.
Mercedes-Benz C63 S AMG E Performance Estate -...
Mercedes-Benz C63 S AMG E Performance Estate -...
+18Mercedes-Benz C63 S AMG E Performance Estate -...

Výhoda takéhoto usporiadania je aj v tom, že zadný elektromotor dokáže poskytnúť výkon zadným kolesám prakticky okamžite a bez strát. Zároveň tým AMG dosiahlo optimálne rozloženie hmotnosti. Malá batéria zas zredukovala hmotnosť v porovnaní s plnohodnotnými plug-in hybridmi. Sila brutálnej hnacej sústavy sa prenáša permanentne na obe nápravy cez systém AMG Performance 4MATIC+. Zaujímavé je, že to platí aj pri čisto elektrickom režime, pretože výkon elektromotora sa môže kardanom prenášať dopredu. Dvojstupňová prevodovka v jednotke EDU zas znamená, že sila elektromotora je najprv využívaná pre akceleráciu, pričom pri vysokých rýchlostiach, nad 140 km/h, prispieva druhý prevod k ekonomike prevádzky. AMG uvádza priemernú spotrebu len 6,9 litra na 100 km.

Nová plug-in hybridná technológia spája... Foto: Mercedes-AMG
AMG - plug-in-hybrid Nová plug-in hybridná technológia spája preplňovaný 4-valec s 9-stupňovým automatom a zadnú elektrickú jednotku EDU s dvojstupňovou prevodovkou. Celé spolu to ponúka 500 kW a 1 020 Nm krútiaceho momentu.

Na ceste drží C63 AMG upravený podvozok s oceľovými pružinami a adaptívnymi tlmičmi, ktoré prispôsobujú tuhosť pruženia jazdnému režimu, ale aj okamžitým podmienkam. Okrem vektorovania krútiaceho momentu napomáha stabilite aj riadenie zadných kolies AMG Ride Control, ktoré sa vychyľujú v uhle maximálne 2,5 stupňa. C63 AMG krotí brzdová sústava so 6-piestikovými, respektíve jednopiestikovými (vzadu) strmeňmi. Emócie za volantom podporuje syntetický zvuk vytvárajúci akustiku typických modelov AMG. Kabína je tiež vybavená anatomickými sedadlami, prípadne príplatkovými sedadlami AMG Performance II s otvormi v bočniciach, ktoré šetria hmotnosť. Špecifická je tiež grafika displejov a infotainmentu MBUX s funkciami hybridného pohonu.

Mercedes-Benz AMG ONE - 2022 Čítajte viac Mercedes-AMG One: F1 na bežné cesty je tu. Vývoj bol vraj peklom!

Navonok spoznáte najvýkonnejšie céčko vďaka čiernej maske s vertikálnymi lamelami, nárazníka s dizajnom krídla prúdového lietadla či štrbine v prednej kapote. S asfaltom spájajú AMG kolesá s priemerom 19 palcov na prednej a až 20 palcov na zadnej náprave. Pribudli rozšírené prahy, zadný spojler, veľký zadný difúzor aj dva páry čiernych výfukov. A je tu aj jeden zaujímavý detail. Hviezda s vavrínovým vencom na kapote je na sériovom modeli Mercedes-AMG prvýkrát nahradená okrúhlou plaketou s čiernym erbom AMG. Všetky tieto úpravy viedli k miernej zmene formátu. C63 AMG je o 83 mm dlhšie a o 76 mm širšie. Rázvor náprav narástol o 10 milimetrov. Novinka by sa mala dostať k zákazníkom ešte tento rok. Uvidíme, ako na radikálnu zmenu technológie zareagujú.

Technické údaje

Pohon 2,0 Turbo + elektromotor
Zdvihový objem (ccm) 1 991
Počet valcov/ventilov 4/16
Výkon spaľovacieho motora (kW/ot.) 350/6 725
Výkon elektromotora (kW) 70 – 150
Krútiaci moment spaľovacieho motora (Nm/ot.) 545/5 250
Krútiaci moment elektromotora (Nm) 320
Systémový výkon (kW) 500
Systémový krútiaci moment (Nm) 1 020
0 – 100 km/h (s) 3,4
Max. rýchlosť (km/h) 250 (280 AMG paket)
Kapacita batérie (kWh) 6,1
Elektrický dojazd (km) 13
Spotreba na 100 km (l) 6,9
Mercedes-Benz Vision AMG Concept - 2022 Čítajte viac Vision AMG: Toto je nová elektrická DNA z Affalterbachu

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Mercedes #Mercedes-Benz #AMG #Mercedes-Benz C #Mercedes-AMG
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek