Maserati GranTurismo: Po prvýkrát aj na elektrinu!

Nová generácia GranTurisma prichádza po neuveriteľných 14 rokoch. A tomu zodpovedajú aj gigantické zmeny. Minulosťou je motor Ferrari a budúcnosťou elektrická verzia Folgore. Stovku dá za šialených 2,7 sekundy.

05.10.2022 10:00
debata
GranTurismo si ctí tradíciu typickým tvarom... Foto: Maserati
Maserati GranTurismo - 2022 GranTurismo si ctí tradíciu typickým tvarom masky, svalnatými blatníkmi s trojicou otvorov aj dlhou homogénnou kapotou, ktorá sa zarezáva hlboko do bokov karosérie.

Ostatnú generáciu GranTurisma odhalilo Maserati v roku 2008. To je naozaj dávno. Talianska automobilka sa snažila GranTurismo neustále inovovať. Tak pribudli v ponuke verzie S, MC, MC Sport Line, MC Stradale aj otvorená modifikácia GranCabrio. To však nemení nič na tom, že v základe išlo stále o to isté auto. Vidieť to bolo aj na klesajúcich predajoch. Aspoň tých európskych. Kým v roku 2010 zamierilo k zákazníkom 1 341 kusov, v roku 2015 to bolo len 317 kusov a registrácie naďalej padali až k 71 kusom v roku 2020. To už však Gran Turismo mlelo naozaj z posledného.

Maserati Grecale - 2022 Čítajte viac Maserati Grecale: Nový ‘vietor‘ má techniku MC20. Stovku dá za 3,8 s!

Na príchod nástupcu bol najvyšší čas. Vidieť sme ho mali už v roku 2020, rok po zastavení výroby výbehového modelu, lenže do deja zasiahla celosvetová pandémia. A keď sa Maserati dalo opäť do pohybu, prednosť dostalo SUV Grecale, od ktorého sa očakáva väčší obchodný úspech. Takže GranTurismo prichádza na rad až teraz. Aj keď evolučné krivky rešpektujú tradíciu, ukrávajú celkom novú techniku, pripravenú na budúcnosť. Samozrejme, aj na tú bezemisnú. GranTurismo bude totiž prvým čisto elektrickým modelom talianskeho trojzubca. Na benzín však nezanevrelo. Naopak.

Maserati GranTurismo - 2022
Maserati GranTurismo - 2022
+6Maserati GranTurismo - 2022

Pod kapotou sa objavuje nový revolučný 6-valec 3,0 Nettuno, ktorý nahradí pôvodný 8-valec od Ferrari. Najväčšou raritou tohto trojlitra s dvojicou turbodúchadiel sú dve spaľovacie komory pre každý valec. Má kompresný pomer 11 : 1 a priame aj nepriame vstrekovanie pod tlakom 350 barov. Prvá spaľovacia komora sa nachádza pri centrálnej sviečke a druhá pod ňou s druhou sviečkou, ktorá je situovaná zboku. Komory sú spojené špeciálnymi otvormi. Pri nízkom zaťažení zmes vstupuje najprv do predkomory, kde sa zapáli. Tento zážih postupuje do hlavnej komory, pričom vytvára viacero špičiek plameňov, ktoré zapália hlavnú dávku zmesi. Takýto proces spaľovania vytvára silné turbulencie, čo prispieva k vyššej účinnosti a rýchlejšiemu horeniu. Pri požiadavke maximálneho výkonu pracuje motor v bežnom zážihovom cykle.

Rozmery nepoznáme, ale kabína má poskytnúť... Foto: Maserati
Maserati GranTurismo - 2022 Rozmery nepoznáme, ale kabína má poskytnúť dostatok priestoru na dlhé trasy.

Motor s technológiou F1, ktorý mal civilnú premiéru v superšporte MC20, bude pre potreby GranTurisma naladený buď na 365 kW vo verzii Modena a až na 410 kW vo verzii Trofeo. Rovnako atraktívny je krútiaci moment 600, respektíve 650 Nm. Takže neprekvapí, že GranTurismo Modena šprintuje na stovku za 3,9 a Trofeo dokonca len za 3,5 sekundy. Pravdepodobne aj za pomoci 8-stupňovej automatickej prevodovky a pohonu oboch náprav. Nepôjde však o vrchol. Najbrutálnejšiu dynamiku máme totiž čakať od čisto elektrickej verzie Folgore s troma elektromotormi, z toho dvoma na zadnej náprave. Folgore bude totiž disponovať systémovým výkonom neskutočných 560 kW a krútiacim momentom 1 350 Nm.

Vidlicový 6-valec s uhlom rozovretia 90 stupňov... Foto: Maserati
Maserati MC20 - 2020 Vidlicový 6-valec s uhlom rozovretia 90 stupňov má dve spaľovacie komory pre každý valec. Dodáva buď 365 alebo 410 kW.

To bude pre posádku znamenať doslova katapult. Veď disciplínu z 0 na 100 km/h zvládne Folgore za 2,7 sekundy! A to napriek tomu, že nie je žiadnou ľahkou váhou. Má 2 260 kg, čo je až o 465 viac ako verzie, ktoré spaľujú benzín. Folgore netrpí ani tradičným nedostatkom elektromobilov, teda obmedzenou maximálkou. Ručička rýchlomeru sa zastaví až pri údaji 320 km/h, teda na maximálke porovnateľnej s ostrým Trofeo. Folgore je však zaujímavé aj z iného hľadiska. Využíva totiž 800 V elektrickú architektúru, tak ako Porsche Taycan či Audi e-tron GT. Jeho batéria s hrubou kapacitou 92,5 kWh a tou čistou 83 kWh, sa nabije vďaka podpore nabíjacieho výkonu 270 kW na ďalších 100 km jazdy len za päť minút.

Elektrická verzia Folgore sa nijak zvlášť... Foto: Maserati
Maserati GranTurismo Folgore - 2022 Elektrická verzia Folgore sa nijak zvlášť nelíši od tých benzínových. Chýbajú v podstate len výfuky.

Elektrická verzia je navrhnutá tak, aby bolo rozloženie hmotnosti medzi nápravy v spravodlivom pomere 50 : 50. Zároveň sa Maserati snažilo, aby batérie zbytočne nezvyšovali polohu za volantom. Akumulátory sú preto rozložené v tvare písmena T, v takzvanom usporiadaní T-bone, takže sa vyhýbajú priestoru pod prednými sedadlami. Benzínové GranTurismo má rozloženie hmotnosti v pomere 52 : 48. Je to aj výsledkom rozsiahleho materiálového mixu. Až 65 % konštrukcie tvorí hliník. Nájdeme tu však aj horčík a, samozrejme, vysokopevnostnú o­ceľ.

Maserati GranTurismo Folgore - 2022
Maserati GranTurismo Folgore - 2022
+2Maserati GranTurismo Folgore - 2022

Napriek premiére má však GranTurismo stále veľa tajomstiev. Automobilka zatiaľ napríklad nezverejnila snímky interiéru. Kochať sa môžeme len exteriérom s nádhernou kapotou, ktorá sa zarezáva hlboko do blatníkov a s klesajúcim profilom strechy. Bočné stĺpiky zdobí trojzubec. V kabíne sľubuje Maserati výkonnú aparatúru Sonus faber s 19 reproduktormi a výkonom 1 195 W aj úplne nový multimediálny systém Maserati Intelligent Assistant (MIA) či príplatkový head-up displej. Silný akustický zážitok s typickým zvukom motora Maserati dostane dokonca aj elektrické Folgore. Jeho syntetický zvuk navrhlo oddelenie Maserati Inovation Lab.

Maserati MC20 Cielo - 2022 maskované Čítajte viac Maserati Cielo: Brutálne MC20 bez strechy sa blíži. Možno bude aj elektrické

Pri príležitosti uvedenia na trh, ktoré je naplánované na jar budúceho roka, pripraví Maserati edíciu PrimaceSerie 75th Anniversary Launch Edition. Venovaná je 75. výročiu modelu A6 1500, ktorým taliansky trojzubec vstúpil do sveta GT. Táto „limitka“ má spojiť dynamiku superšportu s extra komfortom vhodným na dlhé trasy. Okrem toho budú mať budúci zákazníci na výber šesť lakov karosérie a až sedem farieb brzdových strmeňov. Personalizačný program Fuoriserie splní aj ďalšie individuálne želania. Budúci rok sa máme dočkať otvorenej verzie GranCabrio, pravdepodobne sa to bude týkať aj Folgore, čo by znamenalo, že na svete by sa ocitol prvý elektrický kabriolet.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Maserati #Maserati GranTurismo #Maserati GranTurismo Folgore
Články podľa značiek