Ostatnú generáciu GranTurisma odhalilo Maserati v roku 2008. To je naozaj dávno. Talianska automobilka sa snažila GranTurismo neustále inovovať. Tak pribudli v ponuke verzie S, MC, MC Sport Line, MC Stradale aj otvorená modifikácia GranCabrio. To však nemení nič na tom, že v základe išlo stále o to isté auto. Vidieť to bolo aj na klesajúcich predajoch. Aspoň tých európskych. Kým v roku 2010 zamierilo k zákazníkom 1 341 kusov, v roku 2015 to bolo len 317 kusov a registrácie naďalej padali až k 71 kusom v roku 2020. To už však Gran Turismo mlelo naozaj z posledného.
Čítajte viac Maserati Grecale: Nový ‘vietor‘ má techniku MC20. Stovku dá za 3,8 s!Na príchod nástupcu bol najvyšší čas. Vidieť sme ho mali už v roku 2020, rok po zastavení výroby výbehového modelu, lenže do deja zasiahla celosvetová pandémia. A keď sa Maserati dalo opäť do pohybu, prednosť dostalo SUV Grecale, od ktorého sa očakáva väčší obchodný úspech. Takže GranTurismo prichádza na rad až teraz. Aj keď evolučné krivky rešpektujú tradíciu, ukrávajú celkom novú techniku, pripravenú na budúcnosť. Samozrejme, aj na tú bezemisnú. GranTurismo bude totiž prvým čisto elektrickým modelom talianskeho trojzubca. Na benzín však nezanevrelo. Naopak.
Pod kapotou sa objavuje nový revolučný 6-valec 3,0 Nettuno, ktorý nahradí pôvodný 8-valec od Ferrari. Najväčšou raritou tohto trojlitra s dvojicou turbodúchadiel sú dve spaľovacie komory pre každý valec. Má kompresný pomer 11 : 1 a priame aj nepriame vstrekovanie pod tlakom 350 barov. Prvá spaľovacia komora sa nachádza pri centrálnej sviečke a druhá pod ňou s druhou sviečkou, ktorá je situovaná zboku. Komory sú spojené špeciálnymi otvormi. Pri nízkom zaťažení zmes vstupuje najprv do predkomory, kde sa zapáli. Tento zážih postupuje do hlavnej komory, pričom vytvára viacero špičiek plameňov, ktoré zapália hlavnú dávku zmesi. Takýto proces spaľovania vytvára silné turbulencie, čo prispieva k vyššej účinnosti a rýchlejšiemu horeniu. Pri požiadavke maximálneho výkonu pracuje motor v bežnom zážihovom cykle.
Motor s technológiou F1, ktorý mal civilnú premiéru v superšporte MC20, bude pre potreby GranTurisma naladený buď na 365 kW vo verzii Modena a až na 410 kW vo verzii Trofeo. Rovnako atraktívny je krútiaci moment 600, respektíve 650 Nm. Takže neprekvapí, že GranTurismo Modena šprintuje na stovku za 3,9 a Trofeo dokonca len za 3,5 sekundy. Pravdepodobne aj za pomoci 8-stupňovej automatickej prevodovky a pohonu oboch náprav. Nepôjde však o vrchol. Najbrutálnejšiu dynamiku máme totiž čakať od čisto elektrickej verzie Folgore s troma elektromotormi, z toho dvoma na zadnej náprave. Folgore bude totiž disponovať systémovým výkonom neskutočných 560 kW a krútiacim momentom 1 350 Nm.
To bude pre posádku znamenať doslova katapult. Veď disciplínu z 0 na 100 km/h zvládne Folgore za 2,7 sekundy! A to napriek tomu, že nie je žiadnou ľahkou váhou. Má 2 260 kg, čo je až o 465 viac ako verzie, ktoré spaľujú benzín. Folgore netrpí ani tradičným nedostatkom elektromobilov, teda obmedzenou maximálkou. Ručička rýchlomeru sa zastaví až pri údaji 320 km/h, teda na maximálke porovnateľnej s ostrým Trofeo. Folgore je však zaujímavé aj z iného hľadiska. Využíva totiž 800 V elektrickú architektúru, tak ako Porsche Taycan či Audi e-tron GT. Jeho batéria s hrubou kapacitou 92,5 kWh a tou čistou 83 kWh, sa nabije vďaka podpore nabíjacieho výkonu 270 kW na ďalších 100 km jazdy len za päť minút.
Elektrická verzia je navrhnutá tak, aby bolo rozloženie hmotnosti medzi nápravy v spravodlivom pomere 50 : 50. Zároveň sa Maserati snažilo, aby batérie zbytočne nezvyšovali polohu za volantom. Akumulátory sú preto rozložené v tvare písmena T, v takzvanom usporiadaní T-bone, takže sa vyhýbajú priestoru pod prednými sedadlami. Benzínové GranTurismo má rozloženie hmotnosti v pomere 52 : 48. Je to aj výsledkom rozsiahleho materiálového mixu. Až 65 % konštrukcie tvorí hliník. Nájdeme tu však aj horčík a, samozrejme, vysokopevnostnú oceľ.
Napriek premiére má však GranTurismo stále veľa tajomstiev. Automobilka zatiaľ napríklad nezverejnila snímky interiéru. Kochať sa môžeme len exteriérom s nádhernou kapotou, ktorá sa zarezáva hlboko do blatníkov a s klesajúcim profilom strechy. Bočné stĺpiky zdobí trojzubec. V kabíne sľubuje Maserati výkonnú aparatúru Sonus faber s 19 reproduktormi a výkonom 1 195 W aj úplne nový multimediálny systém Maserati Intelligent Assistant (MIA) či príplatkový head-up displej. Silný akustický zážitok s typickým zvukom motora Maserati dostane dokonca aj elektrické Folgore. Jeho syntetický zvuk navrhlo oddelenie Maserati Inovation Lab.
Čítajte viac Maserati Cielo: Brutálne MC20 bez strechy sa blíži. Možno bude aj elektrickéPri príležitosti uvedenia na trh, ktoré je naplánované na jar budúceho roka, pripraví Maserati edíciu PrimaceSerie 75th Anniversary Launch Edition. Venovaná je 75. výročiu modelu A6 1500, ktorým taliansky trojzubec vstúpil do sveta GT. Táto „limitka“ má spojiť dynamiku superšportu s extra komfortom vhodným na dlhé trasy. Okrem toho budú mať budúci zákazníci na výber šesť lakov karosérie a až sedem farieb brzdových strmeňov. Personalizačný program Fuoriserie splní aj ďalšie individuálne želania. Budúci rok sa máme dočkať otvorenej verzie GranCabrio, pravdepodobne sa to bude týkať aj Folgore, čo by znamenalo, že na svete by sa ocitol prvý elektrický kabriolet.