Elektrifikácia dokázala zvýšiť výkon športových áut a zlepšiť ich akceleráciu na doteraz nevídanú úroveň. Daňou je ale extrémna nadváha prekážajúca na kľukatých tratiach. O to vzácnejšia je nová verzia francúzskeho kupé Alpine A110 s prívlastkom R. Drží sa totiž overenej receptúry, známej od čias Colina Chapmana – nízkej hmotnosti a dokonalej aerodynamiky. Jednoducho, Francúzi klasické stvorili kupé snov, v ktorom by ste márne hľadali elektromotor či batérie. Je ale jedným z posledných, pretože ako vieme aj automobilku z Dieppe čaká elektrifikácia. Na vývoji nové elektromobilu už spolupracuje s Lotusom. A110 R tak môžeme považovať za „labutiu pieseň“ Alpine, či za akúsi bodku za fosílnou érou. A je naozaj nádherná.
Čítajte viac Alpine A481: Vodíkový hyperšport navrhli študenti. Podobá sa na naše MH2Ťažko by ste dnes asi hľadali sériové kupé s motorom v strede, zadným náhonom a hmotnosťou len neskutočných 1 082 kg. Za takýchto okolností nepotrebujete monumentálny 8-valec ani 6-valec. Stačí malý preplňovaný 4-valec a auto vyráža vpred. Presne taká je Alpine A110 R. Ako ale znížiť hmotnosť auta, ktoré je aj v súčasných verziách S či GT vyrobené takmer celé z hliníka. Jednoducho – nasadením ešte ľahšieho karbónu. Z toho je vyrobená celkom nová predná kapota, ľahšia o 2,9 kg. Karbónové sú aj prahy, strecha či predný splitter a zadné krídlo. Monokokové sedadlá Sabelt so 6-bodovými pásmi zredukovali váhu o ďalších päť kilogramov.
No a úplnou raritou sú karbónové kolesá, šetriace 12 kilogramov hmotnosti, navyše na strane neodpružených hmôt. Celkovo má tak A110 R o 34 kg menej ako doteraz najľahšia verzia S. Ďalšou ingredienciou je aerodynamika. Tá využila skúsenosti Renaultu z kolotoča F1. To znamená skĺbenie optimálneho prítlaku s nízkym odporom vzduchu. Predný splitter pridáva ďalších 14 a zadné krídlo umiestnené na labutích krkoch až 29 kg prítlaku. Na druhej strane uľahčujú otvory na kapote, rozšírené prahy a dlhší zadný difúzor ľahšie prúdenie vzduchu pod vozidlom. Turbulencie v oblasti 18-palcových kolies zas redukuje dizajn diskov. Z tohto dôvodu majú odlišný tvar na prednej a zadnej náprave.
Čítajte viac Alpine A110: Francúzske kupé má tri verzie a vyšší výkon. KonečneTreťou prísadou do receptúry je ľahučký, no zato výkonný 4-valec 1,8 Turbo. Ponúka 221 kW (300 k) pri 6 300 otáčkach za minútu a krútiaci moment 340 Nm pri 2 400 otáčkach. Táto nádielka putuje cez 7-stupňovú dvojspojkovú prevodovku z zadným kolesám. Aj vďaka funkcii Lauch Control tak A110 R šprintuje na stovku za 3,9 sekundy, čo je o tri desatinky lepší výsledok v porovnaní s doteraz najrýchlejšou A110 S. A kilometer s pevným štartom zvláda za 21,9 sekundy. Jednoducho, výkonová hmotnosť len 3,6 kg/k robí priam zázraky.
Lenže A110 R je rýchle nielen v priamke. Agilitu v zákrutách zlepšuje o 10 mm znížený podvozok. Nastaviteľné tlmiče s dvadsiatimi stupňami, však umožňujú priblížiť A110 R manuálne ešte o ďalších 10 mm bližšie k asfaltu. A potom sú tu o 10 % tuhšie pružiny a tuhšie stabilizátory – vpredu o 10 a vzadu až o 25 %. Na ceste držia novinku priam okruhové pneumatiky semi-slick Michelin Pilot Sport Cup 2 s profilom 215/40 R18 na predných a 245/40 R18 na zadných kolesách. Tie prinášajú A110 R špičkovú priľnavosť. Karbónové disky ukrývajú kompozitné brzdy Brembo s kotúčmi s priemerom 320 mm. O ich chladenie, zlepšené o 20 %, sa starajú zväčšené kanály na prívod vzduchu.
Čítajte viac Alpine bude už len elektrická. Chystá tri novinky, aj ostrý Renault R5!Emócie za volantom podporujú jazdné režimy Sport a Track. Prvý z nich zostrí reakcie motora a prevodovky s viacnásobným podraďovaním. Druhý povolí opraty stabilizačného systému ESC, takže jazdec má svoj stroj vo vlastných rukách a môže sa oddávať pretáčavým výjazdom zo zákrut. Tomu všetkému robí kulisu akustika špecificky vyladeného výfuku s dodatočným vstrekovaním a dvojitou stenou. Do kabíny preniká tento koncert cez tenšiu hliníkovú priehradku bez zvukovej izolácie a tiež vďaka rezonátaru na strane sania. Napriek vyslovene dynamickému zameraniu sľubuje Alpine ekonomickú jazdu. V porovnaní s konkurenciou má mať A110 R až o tretinu nižšiu spotrebu paliva a rovnako nižšie emisie.
Verzia R je jasne rozpoznateľná navonok nielen vďaka spomínaným aerodynamickým úpravám a karbónovým kolesám, ale aj vďaka nepriehľadnej zadnej časti. Okno totiž nahradil karbónový kryt s malou plutvou a centrálnym brzdovým svetlom. Špeciálne pre A110 R namiešalo Alpine matný modrý odtieň laku Racing Matte Blue, inšpirovaný farbou monopostu F1 A522. Nechýba ani plaketa R. Interiér zušľachťuje čalúnenie z mikrovlákna, ktoré nájdeme nielen na sedadlách ale aj na výplniach dverí. Spoločnosť mu robí šedý semišový volant a palubná doska. Vnútorné kľučky dverí nahradili červené remienky. Špecifický infotainment ponúka telemetrické dáta v reálnom čase a vyhodnocuje vaše jazdné výkony.
Objednávky na A110 R otvorí Alpine ešte tento mesiac. Bude to pravdepodobne jedna z posledných príležitostí, ako si dopriať rýdzo športové kupé klasickej koncepcie. Trúfali by sme si dokonca povedať, že môže ísť o dobrú investíciu, ktorej hodnota bude časom len a len rásť. Žiadna nová Alpine A110 so spaľovacím motorom už totiž nevznikne. Skupina Renault reinkarnoval túto značku naozaj v poslednej chvíli. Ak by sa meškajúci projekt kvôli rozkmotreniu s Caterhamom ešte viac omeškal, asi by nad ním Renault zlomil palicu.