BMW M2: Šesťvalec, manuál aj zadný náhon. Toto auto nás vracia do zlatých čias

Naozaj sa blíži elektrická éra? Pri pohľade na nové BMW M2 sa tomu nechce veriť. Toto kupé bude skutočnou nirvánou pre tých, ktorí si myslia, že zlaté časy skončili niekde v deväťdesiatych rokoch.

14.10.2022 10:00
debata
BMW M2 Coupé spoznáte vďaka agresívnej maske s... Foto: BMW
BMW M2 - 2022 BMW M2 Coupé spoznáte vďaka agresívnej maske s bezrámovými ľadvinkami na prvý pohľad. Veľké otvory k nárazníku privádzajú životodarný kyslík k brzdám aj 6-valcovému srdcu.

Už vlaňajší príchod nového BMW 2 Coupé bol priam zázrakom. Veď ktorá automobilka by dnes investovala do kompaktného 2-dverového kupé, či skôr sedanu so spaľovacími motormi. Navyše s klasickou koncepciou vrátane zadného náhonu. V Mníchove sa na to ale podujali. A teraz novej dvojke nasadili skutočnú korunu. Do ringu totiž vstupuje brutálne BMW M2. Vidieť to už na jeho dizajne. Predná časť s bezrámovými ľadvinkami a takmer štvorcovými otvormi bude síce polarizovať, ale pôsobí vskutku agresívne. Až tak, akoby bol tento tuning výsledkom zapálených entuziastov kdesi v garáži. Ostrú grafiku majú aj sériové LED svetlá s matným pozadím.

BMW M2 - 2022
BMW M2 - 2022
+53BMW M2 - 2022

Z profilu si nemožno nevšimnúť rozšírené blatníky, extrémne široké prahy aj typické emkové zrkadlá. Zadnej časti zas dominujú horizontálne svetlá s dymovým efektom, megalomanský difúzor a aerodynamicky modelovaná krátka kapota so spojlerom. Špecifické M kolesá majú vpredu priemer 18 a vzadu až 20 palcov, dokonca o palec väčší ako na základných M3 a M4. Vyberať môžete z palety piatich lakov karosérie vrátane nového modrého odtieňa Zandvoort Blue a červeného Toronto Red. Za príplatok dostanete karbónovú strechu či adpativne LED svetlá. V porovnaní s predchádzajúcou generáciou je novinka podstatne väčšia. Na dĺžku až o 119 mm. Podobne je to s rázvorom, ktorý sa natiahol o 54 mm.

Rozšírený rozchod kolies na úroveň BMW M3 a M4... Foto: BMW
BMW M2 - 2022 Rozšírený rozchod kolies na úroveň BMW M3 a M4 si vyžiadal širšie blatníky aj širšie prahy. Vzadu sú dominantou dva páry výfukov, veľký difúzor aj spojler na zadnej kapote.

Napokon, nie je tajomstvom, že nové BMW 2 Coupé, je postavené na platforme CLAR trojkovej a štvorkovej rady. V porovnaní s M3 je ale aj M4 je však M2 naopak kompaktnejšie. Rázvor sa zmenšil o 214, respektíve o 110 mm. Lenže zmeny formátu nájdeme pri M2 aj v porovnaní s bežnými BMW 2 Coupé. Môže za to najmä širší rozchod kolies. Vytiahnuté blatníky sa podpísali na náraste šírky o 49 mm. Naopak, vďaka zníženému podvozku klesla strecha k asfaltu o pár milimetrov nižšie. Technika pod týmto svalnatým kabátom nie je ďaleko o väčších súrodencov s logom divízie M. Až na to, že poháňané sú výlučne zadné kolesá.

BMW iX M60 (2022) Čítajte viac Prvá jazda: BMW iX M60 - brutálny výkon, neskutočné zrýchlenie a extrémna cena

Vpredu tróni radový 6-valec 3,0 TwinPower turbo vyladený na 338 kW, teda na 460 koní. A je tu aj 550 Nm krútiaceho momentu. To je v oboch parametroch výrazný posun vpred. Vo výkone o 66 kW a v krútiacom momente o 85 Nm. Nové M2 prekonáva dokonca aj doteraz najvýkonnejšiu limitku M2 CS, ktorá posielala k zadným kolesám „len“ 331 kW. Ešte lepšou správou je, že preplňovaný agregát môže byť spojený so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou s funkciou Gera Shift Assistant, ktorá sa stará o udržiavanie otáčok pri preraďovaná nahor a vzrušujúci medziplyn pri podraďovaní. Druhou možnosťou je 8-stupňový automat M-Steptronic s riadiacou jednotkou Drivelogic, ktorá umožňuje viacnásobné podradenie.

Radový 6-valec 3,0 TwinPower Turbo má dvojicu... Foto: BMW
BMW M2 - 2022 Radový 6-valec 3,0 TwinPower Turbo má dvojicu veľkých jednokomorových turbodúchadiel, priame vstrekovanie paliva pod tlakom 350 barov, ale aj variabilné časovanie a zdvih ventilov Valvetronic. Okruh mazania funguje spoľahlivo aj pri veľkom preťažení.

S prenosom brutálneho výkonu na asfalt pomáha samosvorný M diferenciál so 100 % uzamykaním. Za takýchto okolností šprintuje M2 Coupé na stovku za 4,1 sekundy a s manuálom len o dve desatiny sekundy dlhšie. Na dvojnásobku je za 13,5, respektíve 14,3 sekundy. Pritom nie je novinka žiadnou ľahkou váhou. Pohotovostná hmotnosť na hranici 1 800 kg prezrádza príbuznosť s M3 a M4. Aj to stojí za faktom, že M2 zatiaľ v akcelerácia stále stráca na M2 CS. No nepochybne nás čakajú ešte výkonnejšie verzie Competition či dokonca nové M2 CS. Maximálna rýchlosť končí pri obligátnom údaji 250 km/h, ale s balíkom M Driver Package zaúraduje obmedzovač o 20 km/h neskôr.

BMW M2 - 2022
BMW M2 - 2022
+13BMW M2 - 2022

Adrenalín za volantom sprevádzať hutná zvuková kulisa dvojcestného výfukového traktu s dvojitými koncovkami a možnosť nastaviť jazdné režimy tlačidlom Setup na stredovej konzole. Podvozok s rozšíreným rozchodom kolies ( 1 617/1 605 mm) na úrovni BMW M3 a M4 má predné dvojkĺbové zavesenie a zadnú 5-prvkovú nápravu. Štandardom sú adaptívne tlmiče. O skrotenie tejto šelmy sa starajú predné 6-piestokové a zadné 1-piestiokové brzdy. Kotúče majú priemer 380, respektíve 370 mm. Nastaviteľné sú dve úrovne citlivosti bŕzd. S asfaltom je M2 Coupé spojené pneumatikami 275/35 ZR19 vpredu a 285/30 ZR20. Voliť ale môžete ešte o palec väčšie kolesá s nižším profilom plášťov.

Interiér obsahuje v sérii športové sedadlá M... Foto: BMW
BMW M2 - 2022 Interiér obsahuje v sérii športové sedadlá M volant aj infotainment s telemetrickými dátami.

Presnosť reakcií na riadenie zvyšuje karoséria vystužená predným pomocným rámom ale aj ďalšími prídavnými priečkami v oblasti C stĺpikov, v zadnej časti podlahy ale aj v batožinovom priestore. Dokonalú neutralitu v zákrutách prepožičia M2 Coupé rozloženie hmotnosti medzi nápravy v pomere 50 : 50. Nespútané drifty dopraje vodičovi systém M Traction Control, ktorý povolí uzdu protipreklzovej kontroly až v desiatich stupňoch. Kabína obsahuje štandardne športové sedadlá čalúnené mikrovláknom Sensatec a Alcantarou. Za príplatok dostanete sedadlá M Sport potiahnuté kombináciou kože Vernasca a textíliou Sensatec. No a ak vám to nestačí, k dispozícii sú karbónové sedadlá ľahšie o 10,8 kg.

BMW Z4 Čítajte viac BMW Z4: Modernizovaný mníchovský roadster je športovejší a má bohatšiu výbavu

V sériovej výbave je veľký infotainment Live Cockpit Plus s displejom BMW Curved Display s 12,3 a 14,9-palcovou obrazovkou. Špecifická je grafika, usporiadanie aj funkcie s telemetrickými dátami. Vďaka M Drive Analyseru a stopkám M Laptimer môžete vyhodnocovať do detailov svoje jazdné výkony na okruhu. M2 Coupé však nie je puristickým superšportom, ktorý by z vás vytriasol dušu a oberal o komfort. Nechýba totiž výkonná audiosústava, navigácia BMW Maps ani 3-zónová klimatizácia. A potom sú tu delené a sklopné zadné operadlá, takže M2 zvládne aj väčší náklad ako je 390 litrov základného objemu v kufri.

Predaj adrenalínovej novinky rozbehne BMW v apríli budúceho roka. Zaujímavosťou je, že výrobu zabezpečuje mexický závod automobilky v San Luis Potosí. Ale aj to, že za manuálnu prevodovku si priplatíte. Verzia s manuálom bude teda drahšia ako tá s automatom. A to sa často nestáva.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 580
Šírka (mm) 1 887
Výška (mm) 1 403
Rázvor náprav (mm) 2 747
Objem kufra (l) 390
Objem nádrže (l) 52
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 725 – 1 800

Technické údaje

Motor 3,0 TwinPower Turbo
počet valcov/ventilov R6/24
Zdvihový objem (ccm) 2 993
Výkon motora (kW/ot.) 338/6 250
Krútiaci moment (Nm/ot.) 550/2 650
Prevodovka 8A/6M
0 – 100 km/h (s) 4,1/4,3
0 – 200 km/h (s) 13,5/14,3
Max. rýchlosť (km/h) 250 (280)
Spotreba na 100 km (l) 10,2

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #BMW #BMW M2
Články podľa značiek