Polestar 3: Elektrické SUV má výkon 380 kW, obrie batérie aj LiDar

Po plug-in hybridnom kupé 1 a elektrickom sedane 2 prichádza Polestar s ambicióznym SUV 3. Sľubuje dojazd až 610 km. Veď v podlahe skrýva batériu s kapacitou 111 kWh! Bezpečnosť podporí laserový radar.

18.10.2022 10:00
debata
Úhľadné SUV si zakladá na aerodynamike. Vidieť... Foto: Polestar
Polestar 3 - 2022 Úhľadné SUV si zakladá na aerodynamike. Vidieť to na originálnom spojleri prednej kapoty, ktorý sa „vznáša“ nad maskou Smart Zone.

Odčlenená divízia Volva vstupuje do triedy elektrických SUV. To pre ňu bude nepochybne znamenať obrovský rozlet. Už vlani si pritom Polestar polepšil vďaka veľkoobjemovému modelu Polestar 2. K zákazníkom putovalo 29 000 vozidiel, čo predstavovalo medziročný nárast o 189 percent. S tretím modelovým radom sa mu však otvárajú nové dimenzie. Aj preto automobilka na novinke nešetrila. Polestar 3 sa rodil na čistom hárku papiera a prichádza s technológiami, na ktoré si bude musieť materské Volvo ešte chvíľu počkať.

Polestar O2 Concept - 2022 Čítajte viac Polestar O2: Koncept elektrického ‘kabria‘ používa dron

Dizajn, ktorý Polestar charakterizuje ako škandinávsky a minimalistický, je inšpirovaný konceptom Precept. No kým ten mal podobu 4-dverového kupé, Polestar 3 je SUV či skôr crossoverom. Zo štúdie však preberá množstvo prvkov. Napríklad aerodynamické krídlo, ktoré sa vznáša nad maskou Smart Zone, aj tvar reflektorov v podobe ležiaceho písmena T. Napokon, aerodynamika hrala dôležitú úlohu, čo je vidieť napríklad aj na výsuvných kľučkách, zadnom spojleri a „wingletoch“ v oblasti zadného okna či nárazníka.

Polestar 3 bude jazdiť na minimálne... Foto: Polestar
Polestar 3 - 2022 Polestar 3 bude jazdiť na minimálne 21-palcových diskoch kolies, ale priplatiť si môžete aj za 22-palcové. Vzadu sú dominantou prepojené svetlá.

Polestar 3 bude zároveň jedným z najbezpečnejších vozidiel planéty. Automobilka doslova hovorí o novej generácii bezpečnosti. Asistenčné systémy bude totiž zásobovať dátami päť radarových modulov, päť exteriérových kamier a 12 ultrazvukových senzorov. To ale nie sme na konci, pretože v kabíne budú ďalšie dve kamery monitorujúce únavu vodiča a k tomu interiérové radarové senzory monitorujúce aj ten najmenší pohyb v kabíne, aby nedochádzalo k nechcenému zabudnutiu detí či zvierat vo vozidle. A korunu nasadí Polestaru 3 príplatkový LiDar, teda laserový radar, vytvárajúci 3D obraz okolia.

Polestar 3 - 2022
Polestar 3 - 2022
+32Polestar 3 - 2022
Polestar Precept Concept - 2020 Čítajte viac Polestar 5: Švédsky elektromobil zaútočí priamo na Teslu S

S takouto výbavou je Polestar 3 pripravený na autonómne riadenie úrovne 3, ak mu to legislatíva dovolí. Celkom nová je aj výkonná elektronická platforma NVIDIA Drive, ktorá spracováva údaje kamier a senzorov. Infotainment s uhlopriečkou 14,5 palca bude zas „bežať“ na platforme Snapdragon Cockpit Platform od Qualcomm Technologies. Polestar sľubuje ohromujúcu grafiku a rýchlosť. Nezaostáva ani pohon. O vzrušujúcu dynamiku sa postará dvojica elektromotorov s výkonom 360 kW a krútiacim momentom 840 Nm. A to bude k ešte dispozícii príplatkový Performance Pack, ktorý tieto hodnoty zvýši na 380 kW a 910 Nm.

Úplne nový infotainment so 14,5-palcovou... Foto: Polestar
Polestar 3 - 2022 Úplne nový infotainment so 14,5-palcovou obrazovkou má očariť brilantnou grafikou a rýchlosťou. Polestar ho vyvíjal so spoločnosťou Qualcomm.

Báť sa netreba ani o dojazd, pretože Polestar 3 dostane vskutku obriu batériu s kapacitou 111 kWh. To je dosť na to, aby konkuroval napríklad BMW iX či najnovšiemu Mercedesu-Benz EQS SUV. Na jedno nabitie absolvuje až 610 km. Ani v zime by to nemalo byť oveľa menej, pretože šetriť energiou pomáha sériové tepelné čerpadlo a tiež mód, ktorý deaktivuje zadný elektromotor. Batéria pozostávajúca z prizmatických článkov je chladená kvapalinou. Či ide o 400 alebo 800 V sústavu a aký nabíjací výkon bude Polestar 3 podporovať, automobilka zatiaľ tají. Podobne ako prevádzkové parametre.

Skvelú dynamiku zabezpečí dvojica... Foto: Polestar
Polestar 3 - 2022 Skvelú dynamiku zabezpečí dvojica elektromotorov s výkonom 360 alebo až 380 kW. Každý motor môže pritom pracovať zvlášť.
Polestar Precept Concept - 2020 Čítajte viac Polestar Precept: Toto je vízia samostatnej značky Volva. Nemá zadné okno!

Zato vieme, že každý Polestar 3 bude vybavený dvojkomorovým pneumatickým odpružením a aktívnym tlmením, ktoré bude upravovať tuhosť podľa aktuálnych podmienok, a to každé dve milisekundy. So stabilitou pomôže vektorovanie hnacej sily medzi zadnými kolesami pomocou systému Torque Vectoring Dual Clutch. V sériovej výbave každého Polestaru 3, aspoň v úvodnej edícii, bude tiež panoramatické strešné okno, aparatúra Bower & Wilkins s 25 reproduktormi, automatické privieranie dverí, head-up displej a asistované riadenie Pilot Assist. Výbavu si môžu zákazníci doplniť pomocou balíkov. Paket LiDar obsahuje revolučný laserový radar a ďalšie tri kamery s vyhrievaním a čistením.

loga Čítajte viac Polestar prehral s Citroënom spor o logo, napokon sa ale dohodli

Balík Performance Pack prinesie majiteľom nielen vyšší výkon, ale aj o palec väčšie, 22-palcové, disky kolies. Na trh sa Polestar 3 chystá začiatkom budúceho roka. Paket LiDar bude však nasledovať až v druhom štvrťroku. Zaujímavé je, že výrobu zabezpečí nielen čínsky závod v Čheng-tu, ktorý je spoločným podnikom Volva a materského Geely, ale od roku 2024 aj nová výrobná linka v Redgeville v Južnej Karolíne. S SUV 3 tak Polestar plánuje veľkú expanziu na severoamerickom kontinente. Poznáme aj európsku cenu. Za novinku si bude automobilka pýtať minimálne 89 900 eur.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Polestar #Polestar 3
Články podľa značiek