Nový Avenger má byť budúcim európskym bestsellerom značky. A do histórie Jeepu sa zapíše aj ako prvý čisto elektrický model. Automobilka pod krídlami koncernu Stellantis ho predstavila na autosalóne v Paríži. Pre Jeep znamená posun o kategóriu nižšie, pretože v hierarchii sa zaradí pod doteraz najmenší Renegade. Avenger má na dĺžku len 4 080 mm, o 160 mm menej. Vyvinutý bol špeciálne pre Európu a v jeho žilách koluje európska krv. A to doslova, pretože základom je platforma e-CMP, známa Peugetu e-2008 či Opelu Mokka-e. Jeho súpermi ale bude napríklad aj Hyundai Kona Electric, MG ZS alebo nový Smart 1.
To, čo mu dáva imidž Jeepu, je v podstate len dizajn. Predná maska má typických sedem vertikálne situovaných otvorov. Zároveň chráni zapustené svetlá. Z profilu upútajú pozornosť lichobežníkové výrezy blatníkov a nezvyčajne veľké 18-palcové disky. Tie sa spolu s priemerom kolies až 690 mm podieľajú na svetlej výške 200 mm, ktorá je v tejto triede nadštandardná a zároveň väčšia v porovnaní s koncernovými súrodencami. Jednoducho, Jeep nezabudol ani v tomto miniatúrnom formáte na svoje drsné korene. Dokonca pre Avenger udáva predný a zadný nábehový uhol (20/32 stupňov), ktorý je výsledkom krátkych previsov.
Vzadu upozorňuje na tradíciu svetlami v tvare palivových kanistrov. Pred poškodením ho chráni vskutku masívna plastová ochrana spodných partií karosérie. Tieto diely sú vyrobené z prefarbeného lisovaného polyméru. To znamená, že pri poškriabaní nie je poškodenie viditeľné. Viac emócií môže dodať kontrastná čierna strecha. Čistý a funkčný je aj dizajn interiéru s prísne horizontálnou palubnou doskou, ktorá v jedinom páse integruje všetky prieduchy ventilácie aj dotykový infotainment. Pod ním sa nachádza odkladacia schránka. Len v oblasti predných sedadiel je 34 litrov úložných priestorov. Ďalších 380 litrov je pod zadným vekom, čo je referenčný parameter v segmente.
Čítajte viac Jeep Wrangler Magneto 20: Elektrický koncept pripomenie výročie RubiconuDigitalizáciu reprezentuje 7-, alebo 10,25-palcový virtuálny kokpit a k tomu 10,25-palcová obrazovka rozhrania Uconnect. Infotainment beží na platforme Android od Google. Až 12 widgetov umožňuje vlastné usporiadanie funkcií. Cez smartfón budú môcť majitelia kontrolovať na diaľku stav nabitia batérie, dojazd, ovládať funkcie klimatizácie a dokonca komunikovať s Avengerom prostredníctvom hlasového asistenta. Balík asistenčných systémov počíta s adaptívnym tempomatom, udržiavaním v jazdnom prúde, podporou v zápchach či autonómnymi brzdami registrujúcimi chodcov a cyklistov. V teréne mu má pomôcť kontrola zjazdu a systém Select Terrain, zlepšujúci trakciu na snehu či v blate.
Avenger bude poháňať predný elektromotor s výkonom 115 kW a krútiacim momentom 400 Nm. Ťaží totiž z už druhej modernizácie platformy e-CMP. Platí to aj pre akumulátor s kapacitou 54 kWh (51 využiteľných), ktorý poskytne dojazd 400 km, v meste až 550. To aj vďaka novému tepelnému čerpadlu. Podpora nabíjania výkonom 100 kW znamená, že dobitie z 20 na 80 % by nemalo zabrať viac ako 25 minút. Jeep udáva aj ďalší údaj – len tri minúty nabíjania predĺžia jazdu o 30 minút. Palubná nabíjačka s výkonom 11 kW urýchli domáce nabíjanie striedavým prúdom. Zaujímavé ale je, že na niektorých trhoch bude Avenger dostupný aj s trojvalcom 1,2 Pure Tech. A chystá sa tiež Avenger 4 × 4, ktorý sa bude môcť vďaka zadnému elektromotoru, ako jediný pochváliť pohonom oboch náprav. Šepká sa tiež o plug-in hybride.
Európsku výrobu Avengeru zabezpečí závod v poľských Tychách, ktorý bol nedávno modernizovaný, aby dosiahol ročnú kapacitu 300 000 kusov. Samozrejme, tá nebude patriť len Avengeru, pretože čoskoro sa predstavia aj ďalší jeho súrodenci – nové crossovery Fiatu a Alfy Romeo. Na Jeep pripadne 100 000, na Fiat 130 000 a na Alfu Romeo 60 000 exemplárov ročne. Od Avengeru očakáva Jeep rast európskych predajov. Vlani umiestnil na starom kontinente len 128 968 áut, čo bolo výrazne menej ako v rekordnom roku 2018 (168 652 ks.). Na trh sa Avenger dostane v budúcom roku. Do roku 2025 však Jeep plánuje predstaviť ďalšie štyri elektrické novinky.
Čítajte viac Jeep predstavil extra účinné stierače. Okno je čisté po jednom zotretí