Rolls-Royce koketoval s elektromobilom už v roku 2011. V Ženeve vtedy predstavil koncept elektrického Phantomu prvej generácie s prívlastkom 102EX. Nestretol sa však s pozitívnym prijatím zo strany zákazníkov. Jednoducho, bolo ešte priskoro. Elektrická technológia bola iba v plienkach, rovnako ako nabíjacia infraštruktúra. Po viac ako dekáde je všetko inak. Elektrický pohion pokročil a britská značka oznámila, že do roku 2030 sa zmení na čistú elektromobilku. Jej vstupom do elektrickej éry nie je nič menšie a menej noblesné ako takmer 5,5 metra dlhé dvojdverové kupé Spectre. Sama automobilka ho charakterizuje ako ideového nástupcu Phantomu Coupé.
Čítajte viac Rolls-Royce Phantom Series II: Zmeny len tam, kde je to povolenéTento monument má dĺžku presne 5 453, šírku 2 080 a výšku 1 559 mm. Jazdí na gigantických 23-palcových diskoch. Základom je nová celohliníková platforma Architecture of Luxury. Ale nemyslite si, že vďaka tomuto ľahkému materiálu je Spectre atlétom. Na váhe má totiž neuveriteľných 2 975 kilogramov, veď len samotné batérie vážia 700 kg. Podstatné však je, že Spectre má o 30 % tuhšiu karosériu ako konvenčné modely značky. Podieľa sa na tom práve batériový blok. Extréme proporcie sprevádza vznešený dizajn, inšpirovaný svetom luxusných motorových jácht. Predný „panteón“, teda maska, je najširšia, akú kedy Rolls-Royce použil. A aby náhodou neunikla okoliu, podsvietená je 22 diódami. Ich svetlo sa decentne odráža na vrchnej strane vertikálnych lamiel.
Svetlá sú rozdelené do dvoch modulov. Tmavé pozadie zaručuje, že ak sú denné svetlá vypnuté, budú takmer neviditeľné. Nechýba ani ikonická soška Spirit of Ecstasy. Tentoraz aerodynamicky optimalizovaná. Veď Spectre je najaerodynamickejší Rolls-Royce v histórii. Vo veternom tuneli strávil 830 hodín, čoho výsledkom je koeficient odporu vzduchu len Cd 0,25. Podieľa sa na tom aj splývavá zadná čas, zapustené kľučky dverí či minimalizované alebo dokonca úplne eliminované medzery medzi jednotlivými časťami karosérie. Tak napríklad zadné blatníky sú súčasťou najväčšieho jednodielneho panelu, aký kedy Rolls-Royce vyrobil. Tiahne sa od predných stĺpikov až po zadné svetlá.
Kabína využíva množstvo prvkov individualizačného programu Bespoke. Dokáže vyčarovať atmosféru nočnej oblohy. Len vo dverách je 5 876 miniatúrnych diód, ďalších 5 500 nájdete na palubnej doske pred spolujazdcom a nebo zas zastupujú tisíce „hviezd“ integrovaných v strope. Vývoj týchto efektov trval viac ako dva roky. Rolls-Royce je pyšný aj na ergonómiu. Napriek veľkému bloku batérií sa podarilo konštruktérom umiestniť podlahu do polovice výšky prahov dverí, takže cestujúci sedia príkladne nízko, tak, ako tom má v kupé byť. Medzi batériami a podlahou sa ešte našlo miesto na kabeláž a chladiaci systém akumulátorov. Automobilka tiež tvrdí, že batériový blok slúži ako dokonalá zvuková izolácia ruchov od cesty, takže Spectre bude jedným z najtichších Rolls-Royceov histórie.
Efekt „lietajúceho koberca“ má zabezpečiť nový podvozok Planar, ktorý doslova skenuje cestu a upravuje tuhosť tlmičov a polohu kolies v milisekundách. Vychytávkou sú odpájateľné stabilizátory. Tie umožňujú, aby sa po rozpojení stalo každé koleso plne nezávislým. Výsledkom je, že nerovnosti cesty sa neprenášajú z jedného na druhé koleso nápravy. Len čo však Spectre prechádza zákrutou, stabilizátory sa okamžite spoja a tlmiče stuhnú tak, aby zabezpečili perfektnú stabilitu. Riadené zadné kolesá zmenšujú priemer zatáčania len na 12,7 metra, čo je pri rázvore náprav 3 210 m naozaj obdivuhodné. Celé to riadi výkonný softvér, reagujúci na údaje až z 18 senzorov vyhodnocujúcich aktuálne podmienky. Na ich základe sa upravujú reakcie hnacej sústavy, podvozka, bŕzd či riadenia. Finálne nastavenie podvozka si vyžiadalo až 2,5 milióna skúšobných kilometrov.
O elektrickom pohone toho zatiaľ však Rolls-Royce veľa neprezradil. Spectre je totiž stále vo fáze rozsiahleho testovacieho programu, takže na definitívne parametre si budeme musieť ešte dhvíľu počkať. Nevieme ani to, či Spectre disponuje jedeným, dvoma, alebo troma elektromotormi a ani to, či využíva 400 alebo 800 V architektúru. Približný výkon sa má však pohybovať na úrovni 430 kW a krútiaci moment má atakovať 900 Nm. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h prebehne približne za 4,5 sekundy. To zas nie sú vo svete elektromobilov žiadne ohurujúce čísla, no o rekordy tu nejde. Rolls-Royce má poskytnúť najmä homogénnu akceleráciu v dokonalom tichu a pohodlí. Kapacita batérii je tiež tajomstvom, ale mala by zaručiť dojazd 500 km.
Čítajte viac Rolls-Royce: Wraith a Dawn sa lúčia. Nahradí ich elektrický SpectreK prvým zákazníkom sa má revolučná elektrická novinka z Goodwoodu dostať v druhom štvrťroku budúceho roka. „Spectre má všetky vlastnosti a kvalitu, ktoré urobili z vozidiel Rolls-Royce legendu. Tento úžasný automobil, ktorý bol od úplného začiatku koncipovaný ako čisto elektrické vozidlo, je tichý, výkonný a ukazuje, ako je elektrický pohonný reťazec vhodný pre Rolls-Royce. Naznačuje smer budúcnosti našej značky a perfektne odpovedá na požiadavky najnáročnejších zákazníkov z celého sveta, ktorí volajú po lepšom zážitku z elektromobility, pretože Spectre je predovšetkým Rolls-Royce a až potom elektromobil,“ povedal na adresu Spectre Torsten Müller-Ötvös, generálny riaditeľ spoločnosti Rolls-Royce Motor Cars.
Čítajte viac Rolls-Royce: ‘Bohyňa rýchlosti‘ mieri do elektrickej éry