Cadillac sa mení na čisto elektrickú značku. Všetky nové modely, ktoré predstaví, budú už len elektrické a tie súčasné so spaľovacími motormi vyradí z ponuky do konca dekády. Napokon, prvú elektrickú lastovičku už poznáme. Je ňou crossover Lyriq, ktorý debutoval len v máji. To je však naozaj iba začiatok. A aby bolo jasné, že aj napriek elektrickému prerodu sa Cadillac nemieni vzdať postu vlajkovej lode koncernu General Motors, do sveta vypúšťa superluxusný elektromobil Celestiq.
Nadviazať má na ikonické 16-valcové modely V16 Aerodynamic Coupé z roku 1933 či Eldorado Brougham z roku 1957. Výnimočný má byť nielen komfortom, ale aj ručným procesom výroby, ktorý umožní splniť zákazníkovi prakticky akékoľvek želanie. Stáť bude ale dvojnásobok, ak ho porovnáme napríklad s Mercedesom-Benz EQS alebo Teslou S.
Čítajte viac Cadillac Allanté: 'Lietajúci prepadák' má 35. Vznikal na najdlhšej linke svetaNa príchod novinky nás už Cadillac pripravuje dlhšie. Veď v júni predstavil rovnomenný koncept. A ako sa ukázalo, finálna verzia sa od neho príliš nelíši. Celestiqu ostala maska v tvare loga značky so svetlami Digital Micromirror s 1,3 miliónmi pixelov, aj splývavý profil, zakončený stĺpikmi s integrovanými svetlami v tvare bumerangu a aktívnym spojlerom. Eleganciu Celestiqu podčiarkuje tmavá strecha tvorená najväčším panoramatickým oknom, aké sa kedy objavilo vo výrobe.
Inšpiráciou pre dizajn bola architektúra. Napríklad stavby Eeora Saarinena z polovice minulého storočia. Tomu bol podriadený aj výber farieb či materiálov. Cadillac zdôrazňuje, že všetko na tomto aute je pravé. Nenájdete tu žiadnu imitáciu kovu. Eleganciu vylepšujú úplne absentujúce kľučky dverí. Otvárajú automaticky. Celý tento monument stojí na hliníkovej platforme Ultium. Šasi tvorí šesť odliatkov, ktoré redukujú počet komponentov o 30 % v porovnaní s technológiou lisovania.
Kolesá s priemerom 23 palcov (!) obúvajú pneumatiky Michelin Pilot Sport EV, vyvinuté špeciálne pre Celestiq. Platforma je vybavená batériou s kapacitou 111 kWh. Horizontálne usporiadanie článkov umožnilo vytvoriť štíhlu karosériu. Dvojica elektromotorov poskytuje výkon rovných 600 koní, čo je 447 kW. Presvedčivý je aj krútiaci moment 867 Nm. Zaujímavé je, že každý z motorov má odlišný stály prevod (11,5 : 1/11,63 : 1). Toto riešenie je výsledkom dlhodobého testovania.
Čítajte viac Cadillac Celestiq: Nový elektromobil mieri priamo na Olymp. Cena tomu zodpovieS takouto náložou energie bude Celestiq akcelerovať na rýchlosť 100 km/h za 3,8 sekundy, pričom batéria zaručí dojazd 483 km. Päťprvkové zavesenie predných aj zadných kolies je spojené s pneumatickým odpružením a magnetoreologickými tlmičmi štvrtej generácie. To má priniesť efekt lietajúceho koberca. V zákrutách bude zasa Celestiq ťažiť z aktívnych stabilizátorov. A s obratnosťou pomôže radenie zadných kolies v uhle 3,5 stupňa či variabilný prevod riadenia.
Kabína má byť kráľovstvom priestoru a luxusu. No najmä ticha, o ktoré sa starajú nielen izolačné materiály, ale aj systém aktívneho potláčania hluku od podvozka Active Road Noise Cancellation. Každý z cestujúci má plnohodnotné sedadlo a vlastnú klimatizovanú zónu. Platí to aj pre vyhrievanie a ventilovanie sedadiel či masážne funkcie, ale aj pre panoramatickú strechu, ktorej svetelnú priepustnosť (1 – 20 %) je možné nastavovať individuálne nad každým zo štvorice sedadiel.
O kvalitnú reprodukciu hudby sa stará 30-kanálová aparatúra AKG s 38 reproduktormi. Exteriérovú akustiku majú na starosti ďalšie tri vonkajšie reproduktory. Celkovú atmosféru dotvára ambientné osvetlenie so 450 diódami a 18-svetelnými animáciami. Supermoderný infotainment s 55-palcovým displejom a vlastným softvérom Cadillacu, ktorý umožňuje napríklad aj aktualizáciu softvéru na diaľku, kombinuje Celestiq s remeselne spracovanými materiálmi – pravou kožou, pravým drevom či ručne brúseným alebo lešteným hliníkom.
Čítajte viac Cadillac InnerSpace: Toto je vízia luxusu pre ďalšie desaťročiaKabína však obsahuje aj množstvo komponentov vyrobených 3D tlačou. Spomeňme stredový obklad volantu, ovládače elektrického sťahovania dverí či vnútorné kľučky. Celkovo by sme však v konštrukcii Celestiqu našli až 115 takýchto dielov. Aby Cadillac zvládol takúto náročnú výrobu, investoval General Motors do závodu vo Warene (štát Michigan) 81 miliónov dolárov. Každý exemplár sa tu bude rodiť v úzkej kooperácii so zákazníkom.
Celým procesom od výberu materiálov až po odovzdanie ho bude sprevádzať jediný zamestnanec. Objem výroby má byť nízky, aby si Cadillac Celestiq zachoval punc exkluzivity. Súčasne nebude nikdy vznikať viac ako šesť kusov. Právo predávať Celestiq získajú len vybraní díleri. Za to všetko si ale bude automobilka účtovať minimálne 300 000 dolárov, čo je 308 000 eur.