Ktovie, či sa ešte niekedy dočkáme nástupcov Golfu GTI, Renaultu Mégane R.S. alebo Fordu Focus ST. To nás však teraz trápiť nemusí, pretože je tu Honda a jej celkom nový Civic Type-R. V dnešných časoch zošnurovaných emisiami, keď musel aj klasický Civic jedenástej generácie prepriahnuť v Európe výlučne na hybridný pohon e:HEV, ide o skvelú správu. Aspoň vďaka Honde teda trieda ostrých hothatchov s benzínovým motorom ešte nevymrie. Novinka prichádza počas 50. výročia Civicu a 25. výročia Civicu Type-R. Je pochopiteľné, že Japonci si na nej dali záležať. A hovoria rovno o najrýchlejšom a najvýkonnejšom Civicu všetkých čias. Napokon, Civic Type-R to už stihol potvrdiť na okruhu v Suzuke, kde stanovil nový rekord pre sériové autá s predným náhonom. Predsériový prototyp, ešte s kamuflážou, absolvoval kolo za 2 minúty a 23,123 sekundy.
Ostrý Civic vychádza z verzie hatchback s 5-dverovou karosériou a preberá väčšinu inovácií jedenástej generácie vrátane novej platformy s rázvorom predĺženým o 36 mm a tuhšej karosérie. To je nepochybne výhoda. Absolvoval však rozsiahly aerodynamický tuning. Nový je predný nárazník so zväčšeným sacím otvorom, väčšia maska s plastovým výpletom a sací otvor pribudol aj na kapote. Na odvod vzduchu z priestoru bŕzd zasa slúžia otvory na predných blatníkoch. Aj tie podstúpili úpravy, keďže ukrývajú 19-palcové čierne disky obuté pneumatikami Michelin Pilot Sport 4S. Prepracovaná je aj celá zadná časť. V nárazníku je integrovaný výkonný difúzor aj typická trojitá koncovka výfukového traktu. K tomu Type-R pridáva neodmysliteľné zadné krídlo, tentoraz „plávajúce“ na odlievaných hliníkových nožičkách. V porovnaní s konkurentmi tak Civic Type-R opäť vytŕča z davu.
Strohý interiér nového Civicu perfektne ladí so športovou povahou Type-R. Honda sľubuje zlepšený výhľad cez úzke stĺpiky a nižšiu polohu sedadiel. Tie sú čalúnené umelým semišom. Nechýbajú ani kontrastné červené prvky a záplava hliníka. Infotainment s funkciou LogR dovoľuje vodičovi sledovať a analyzovať svoje jazdné výkony na okruhu pomocou telemetrických dát. K dispozícii sú stopky aj údaje o priečnom či pozdĺžnom preťažení. Tieto môžu byť prenesené do smartfónu. Na výber sú štyri jazdné režimy – Comfort, Sport, +R a nový Individual Mode. Tie ovplyvňujú činnosť motora, riadenia, odpruženia a dokonca akustiku výfuku. Popritom však Civic Type-R ostáva stále praktickým hatchbackom s priestranným interiérom a kufrom. Dokonca väčším ako v hybridnej verzii e:HEV, ktorá si so sebou vozí zásobu batérií, takže jej batožinový priestor má 410 litrov.
Pod prednou kapotou nájdeme overenú techniku – 4-valec 2,0 i-VTEC Turbo. Žiadna elektrifikácia sa nekoná. Evolúcia však „nadupanej“ pohonnej jednotke, ktorá svojím výkonom ašpiruje na motor s najvyšším litrovým výkonom vo svojej triede, priniesla nové turbodúchadlo s optimalizovaným počtom a tvarom lopatiek. Zlepšil sa tiež prietok vzduchu. Takže turbo vytvára vyšší tlak v širšom pásme otáčok. Výsledkom je výkon 315 koní (235 kW) pri 6 500 otáčkach za minútu a maximálny krútiaci moment 420 Nm v rozmedzí od 2 600 až do 4 000 otáčok. Výkon tak narástol o 6 kW a krútiaci moment o 20 Nm. Honda síce nezverejnila čas akcelerácie z 0 na 100 km/h, tvrdí ale, že už v základe je nový Civic Type-R rýchlejší, ako bola jeho predošlá generácia Type-R v odľahčenej verzii. Šprint na stovku by mal podliezť súčasných 5,7 sekundy. Výfukový trakt má zasa ponúknuť ešte dramatickejšiu zvukovú kulisu.
A čo je podstatné, motor ostáva spojený so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou! Čosi také sa dnes už len tak ľahko nevidí. Manuál je vybavený systémom rev-matching, teda automatickým medziplynom pri podraďovaní, čo proces zrýchľuje a eliminuje výpadky výkonu. Túto šelmu skrotí brzdová sústava Brembo, prevzatá bez zmien z predchádzajúcej generácie. Dvojdielne predné brzdové kotúče znižujú objem neodpružených hmôt. So stabilitou pomáha prepracovaný podvozok s dvojitými ramenami vpredu a 5-prvkovým zavesením zadných kolies. Špecifické je naladenie pružín a tlmičov. Civic Type-R má tiež menšiu svetlú výšku a rozchod kolies zväčšený vpredu aj vzadu o 25 mm. K prvým zákazníkom sa novinka dostane už začiatkom budúceho roka. A čo je dôležité, aj k tým európskym. Dovtedy by mala Honda zverejniť finálne dynamické parametre. Zákazníci budú mať na výber z piatich farieb karosérie – bielej Championschip White, červenej Rallye Red, modrej Racing Blue, čiernej Crystal Black a sivej Sonic Grey Pearls.