Alfa Romeo Giulia/Stelvio: Viac štýlu a verzia Competizione

Po siedmich rokoch prichádza sedan Giulia a SUV Stelvio s ďalšou modernizáciou. Zmeny sa dotkli dizajnu, konektivity aj bezpečnosti. Nová verzia Competizione odkazuje na historickú DNA Alfy Romeo.

02.11.2022 10:00
debata (1)
Vynovené dvojičky dostali nový výplet masky... Foto: Alfa Romeo
Alfa Romeo Giulia - 2022 Vynovené dvojičky dostali nový výplet masky Trilobo a najmä nové matrixové LED svetlá s grafikou 3+3, inšpirovanou legendárnou Alfou SZ Zagato. Navyše, lepšie ladia s novým kompaktným crossoverom Tonale.

Alfa Romeo predstavilo sedan Giulia v roku 2015 a rok na to aj SUV Stelvio. Ambiciózne dvojičky postavené na úplne novej platforme Giorgio s pozdĺžne uloženými motormi a prioritným zadným náhonom mali poriadne podkúriť nemeckej prémiovej konkurencii. Ako ale vieme, tento sen bývalého šéfa koncernu FCA Sergia Marchioneho, sa nikdy nenaplnil. Predaje Giulie a Stelvia sa nemeckým súperom ani len nepriblížili. Giulia mala vrchol v roku 2018, keď sa pre ňu v Európe rozhodlo 17 075 zákazníkov a Stelvio v roku 2018, keď zaznamenalo 30 099 európskych registrácií. Vlani to ale bolo len 6 297, respektíve 16 650 predaných vozidiel. Otázkou teda je, či majú prémiové dvojičky Alfy ešte šancu na nástupcov.

Alfa Romeo Giulia - 2022
Alfa Romeo Giulia - 2022
+19Alfa Romeo Giulia - 2022

Alfa na ne ale zataiľ nezanevrela. Naopak, budúci modelový rok príde v čase, keď by sa už patrilo pomýšľať na striedanie stráží, aspoň s ďalšou modernizáciou. Dotkla sa najmä infotainmentu, bezpečnosti a výbavy. Dizajnové úpravy sa obmedzili na retuše. To ale nevadí, pretože Giulia aj Stelvio sú stále nádherné autá. V roku 2023 tak dostane typická maska Trilobo nový „výplet“, ktorý ešte viac umocní športový charakter týchto dvojičiek. Hlavnou novinkou sú však matrixové LED svetlá s trojicou diódových modulov. Aj preto hovorí Alfa o grafike 3 + 3. Mimochodom, inšpirovaná slávnou Alfou SZ Zagato a konceptom Proteo. Navyše ladí s novým kompaktným crossoverom Tonale.

Vzadu sa môže Stelvio pochváliť tmavým... Foto: Alfa Romeo
Alfa Romeo Stelvio - 2022 Vzadu sa môže Stelvio pochváliť tmavým prevedením zadných svetiel. Navyše, nová edícia Competizione prináša lak Moon Light a červené strmene bŕzd.

Zadné svetlá ostali bez zmien s tým rozdielom, že SUV Stelvio má teraz dymovú povrchovú úpravu. V kabíne Alfa Romeo nasadila nový digitálny prístrojový panel. Napriek tomu sa nevzdal typického „tubusového“ dizajnu. Obrazovka s uhlopriečkou 12,3 palca umožňuje tri druhy zobrazenia – Evolved, Relax a Heritage. Kým prvý z nich je vyslovene moderný s centrálnym digitálnym rýchlomerom a Relax sa vyznačuje redukciou údajov len na tie najdôležitejšie, Heritage prináša nádhernú analógovú grafiku so stupnicami inšpirovanými historickými modelmi Alfy. Nový centrálny infotainment teraz umožňuje diaľkové prepojenie s vozidlom a ovládanie niektorých jeho funkcií zo smartfónu aj aktualizáciu softvéru a digitálnych služieb vzduchom.

Alfa Romeo Stelvio - 2022
Alfa Romeo Stelvio - 2022
+21Alfa Romeo Stelvio - 2022

Novinkou je technológia NFT (Non-Fungible-Token), čo je šifrovaný register ukladajúci informácie o vozidle. Táto digitálna história vozidla podporuje zostatkovú hodnotu pri druhotnom predaji. Zmenila sa tiež stratégia výbavových stupňov podľa vzoru nového crossoveru Tonale. Základom sú úrovne Super a Ti, ktoré je možné rozšíriť o pakety Sprint a Veloce. Každá úroveň pridáva viac športovej DNA. A na úplnom vrchole nájdeme edíciu Competizione, vychádzajúcu z Veloce s lakom Moon Light, červenými brzdovými strmeňmi, koženým čalúnením s červeným prešívaním alebo výkonným audiom Harman/Kardon. Paket asistenčných systémov ADAS má teraz úroveň SAE 2, čo znamená, že vodiča podporuje v širšom spektre jazdných situácií.

Nový 12,3-palcový digitálny kokpit dáva na... Foto: Alfa Romeo
Alfa Romeo Stelvio - 2022 Nový 12,3-palcový digitálny kokpit dáva na výber z troch grafík, vrátane Heritage odkazujúcej na historické modely Alfy Romeo.

Podvozok stavia na tradične silných stránkach platformy Giorgio. Zavesenie Alfa Link má predné dvojité priečne lichobežníkové ramená a vzadu päťprvkovú nápravu. Elektronicky riadené magnetoreologické tlmiče sú za príplatok alebo ako súčasť edície Competizione. Najväčšou vychytávkou je však brzdová sústava brake-by-wire, teda elektronické brzdy bez mechanického spojenia brzdového pedála a samotných bŕzd. K špičkovej ovládateľnosti má prispieť mimoriadne ostrý prevod riadenia. Jazdné vlastnosti ťažia aj z perfektného rozloženia hmotnosti medzi nápravy či použitia ultraľahkých materiálov – napríklad karbónového hnacieho hriadeľa.

Alfa Romeo Tonale - výroba Čítajte viac Alfa Romeo chce skoncovať s nekvalitou. Potom 'roztiahne krídla'

O motoroch toho Alfa príliš neprezradila. Vieme ale, že nezanevrie na naftové motory. Máme tu dokonca nový dieselový základ – 4-valec 2,2 Diesel s výkonom 118 kW, spojený s pohonom zadných kolies. Pohon oboch náprav Q4 môže byť kombinovaný so silnejšími motormi – naftovým 2,2 Diesel (155 kW) a benzínovým 2,0 Turbo (206 kW) v spojení s 8-stupňovým automatom. Dobrou správou je aj zachovanie manuálnych prevodoviek s menej výkonnými motorizáciami. Trakciu je možné vylepšiť samosvorným zadným diferenciálom Q2, a to aj v kombinácii s pohonom oboch náprav. Bližšie informácie by sme sa mali dozvedieť začiatkom budúceho roka, keď sa vynovená Giulia aj Stelvio chystajú k prvým zákazníkom.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #facelift #Alfa Romeo #Alfa Romeo Giulia #Alfa #Alfa Romeo Stelvio
Články podľa značiek