Mitsubishi bolo vždy silné v oblasti konceptov. Na svetových autosalónoch ich dokázalo vystaviť pokojne aj niekoľko naraz. Nikdy však nedorazili na výrobné linky. Nakoniec to tri diamanty dotiahli takmer na hranicu bankrotu a v Európe to takmer „zabalili“. Dnes má Mitsubishi v ponuke len tri autorské modely – SUV Eclipse Cross, obstarožný mestský hatchback Space Star a legendárny pikap L200. Budúci rok síce pribudnú dve novinky, ale ako vieme, ASX bude len preznačkovaným Renaultom Captur a Colt zas Cliom s „prelepeným“ logom. Táto stratégia pomáha skôr francúzskemu partnerovi, ktorý vďaka tomu vyťaží poloprázdne výrobné linky, ako japonskej značke.
Možno však predsa len svitá na lepšie časy. Naznačuje to koncept XFC, ktorý automobilka predstavila vo Vietname. Štúdie troch diamantov síce na základe skúseností neberieme príliš vážne, s týmto by to ale predsa len mohlo byť inak. Elektrické kompaktné SUV má naozaj naznačiť príchod novinky, i keď v prvom rade v regióne Áziie, kde má Mitsubishi pomerne silnú pozíciu. Automobilka však jedným dychom dodáva, že model na základe konceptu, má globálne ambície. Umožnil by mu to najmä jeho elektrický pohon, akceptovaný naprieč všetkými svetovými trhmi. Navyše ide o SUV, ktorých predaje neustále rastú.
Mitsubishi tvrdí, že XFC kombinuje kompaktné rozmery s húževnatosťou a obratnosťou. Vpredu nechýba typická maska „dynamic schield“ a efektné svetlá v tvare ležiaceho písmena T. Profil zaujme svalnatými blatníkmi, veľkými 20-palcovými kolesami, bohato modelovanými prahmi aj plávajúcou strechou. Vzadu sú prekvapením 6-uholníkové diódové moduly v nárazníku, pripomínajúce výfuky. Aerodynamiku zlepšujú digitálne spätné zrkadlá a zapustené kľučky dverí. Interiér je zariadený jednoducho a účelne. Palubná doska má prísne horizontálny tvar, čo pomáha za volantom lepšie odhadnúť sklon vozidla v teréne.
Nad ňou sa vznáša široký displej prístrojového panelu a infotainmentu, podobný riešeniu v Mercedesoch-Benz. Mitsubishi tiež napriek kompaktným rozmerom sľubuje dostatočne priestrannú kabínu a batožinový priestor. Na zadných sedadlách má XFC ponúknuť dokonca rekordný priestor na nohy vo svojej triede. O pohone sa Mitsubishi nezmieňuje, ale zdôrazňuje, že elektrifikácia neznamená stratu schopnosti v teréne. Dvojica elektromotorov prinesie XFC elektrickú štvorkolku s až štyrmi jazdnými módmi – Normal, Wet, Gravel a Mud.
Čítajte viac Mitsubishi ASX: Záchranca značky svoj pôvod ani len netají. Je to smutnéÚplne nový je režim Wet na mokré vozovky je prispôsobený aj na prejazd hlbokou vodou, napríklad v období dažďov v ázijských krajinách. Kedy sa XFC zmení na sériový model, nie je známe. Mohol by ale účinne konkurovať celému radu kompaktných elektrických SUV, akými sú VW ID.4, Audi Q4 e-tron, Škoda Enyaq iV, Nissan Ariya a mnohým ďalším. Dovtedy by ale mohlo Mitsubishi vylepšiť svoje portfólio aspoň novým Outlanderom, ktorý už dávno predáva v USA, najmä ak má k dispozícii jeho plug-in hybridnú verziu, ako stvorenú na plnenie prísnych emisných limitov na starom kontinente.