ZF EasyTurn: Nemci chcú uľahčiť parkovanie extra natočením kolies

Parkovanie je pre mnohých vodičov stále stresovým úkonom. Nemecké ZF má však relatívne jednoduché riešenie, vhodné zvlášť pre elektromobily.

08.11.2022 14:00
debata (1)
Vyzerá to, akoby sa niečo pokazilo, kolesá sa... Foto: ZF
ZF EasyTurn - extrémne riadenie Vyzerá to, akoby sa niečo pokazilo, kolesá sa totiž na novom zavesení od EasyTurn natáčajú v uhle až 80 stupňov.

Automobilky sa snažia uľahčiť vodičom parkovanie parkovacími asistentmi. Tie prevezmú za vodiča minimálne riadenie. Niektoré sa starajú aj o pohyb vozidla, teda o zrýchlenie aj brzdenie. A niektoré dokážu dokonca auto zaparkovať bez vodiča za volantom. Má to ale jednu nevýhodu. Na takýto manéver pod taktovkou elektroniky potrebujete čas. Toho nemusí byť v hustej premávke a tesných uličkách veľkomiest práve nazvyš. A tak to s inými autami v pätách radšej vzdáte. Nemecká spoločnosť ZF má však celkom zaujímavé riešenie, ktoré sa zaobíde bez komplikovanej elektroniky a pritom parkovanie výrazne uľahčí a zrýchli.

Extrémne natočenie kolesa je výsledkom... Foto: ZF
ZF EasyTurn - extrémne riadenie Extrémne natočenie kolesa je výsledkom špeciálneho zavesenia.
Hyundai Mobis - revolučné parkovanie 2021 Čítajte viac Revolučné parkovanie je za rohom. Pracujú na ňom Kórejčania

ZF totiž vyvinulo špeciálne zavesenie predných kolies s názvom Easy Turn, ktoré umožňuje, aby sa predné kolesá natočili až v uhle 80 stupňov! To je naozaj extrém, pretože bežne sa kolesá vychyľujú tak maximálne do uhla 35 až 40 stupňov. S takto vytočenými kolesami by bolo parkovanie doslova hračkou. Stačilo by vám oveľa menej manévrov aj menej miesta. Samozrejme, aj toto riešenie má háčik. Aby sa kolesá dokázali natáčať v takom veľkom uhle, musia mať dosť miesta v podblatníkoch a nesmú byť hnané. Hnací hriadeľ by ich pohyb totiž obmedzoval. Aj preto nový systém demonštrovalo ZF na elektrickom BMW i3 so zadným náhonom. Áut so zadným náhonom síce nie je veľa, ale v súčasnosti pribúdajú.

Parkovanie s takýmto natočením kolies musí byť... Foto: ZF
ZF EasyTurn - extrémne riadenie Parkovanie s takýmto natočením kolies musí byť hračkou.
San Francisco - doprava 1906 Čítajte viac Chaos a anarchia: Toto je prvý záznam z 'palubnej kamery'. Má 113 rokov!

A to práve vďaka elektrickému pohonu. Pre automobilky je totiž ľahšie ukryť malý elektromotor vzadu. Napokon, zadný pohon využíva VW ID.3, Honda e, Tesly, ale aj mnoho ďalších elektromobilov, vrátane Škody Enyaq iV. Takže perspektíva tu nepochybne je. Vyriešiť treba ešte samotný prevod riadenia. Ten obyčajný by pre také extrémne vychýlenie nestačil, a ak áno, bolo by riadenie príliš ostré a citlivé. Najlepšie by bolo podľa ZF spojiť tento systém s riadením ride-by-wire, kde by sa o správne natočenie staral elektromotor. Dnes ho už má napríklad Toyota bZ4X či Subaru Solterra. Uvidíme, či sa nápad ZF automobilkám zapáči.

ZF EasyTurn - extrémne riadenie
ZF EasyTurn - extrémne riadenie
+2ZF EasyTurn - extrémne riadenie

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #parkovanie #ZF #ZF EasyTurn #riadenie
Články podľa značiek