Audi Q8 e-tron: Prvý elektromobil z Ingolstadtu má konečne meno

Modernizácia priniesla Audi e-tron po troch rokoch nielen väčší dojazd a rýchlejšie nabíjanie, ale aj alfanumerické označenie Q8.

10.11.2022 10:00
debata (1)
Vynovené Audi Q8 e-tron má výrazne prepracovanú... Foto: Audi
Audi SQ8 e-tron quattro - 2022 Vynovené Audi Q8 e-tron má výrazne prepracovanú prednú masku. Ťaží z toho aj aerodynamika. Koeficient odporu vzduchu sa podarilo zredukovať na Cd 0,27 pri Q8 e-tron a na Cd 0,24 pri Sportbacku.

Audi e-tron bolo vstupom Audi do elektrickej éry. Prišlo v roku 2019 a za ten čas putovalo k zákazníkom približne 150 000 kusov vrátane verzie SUV-kupé s prívlastkom Sportback. To je slušné číslo, ak uvážime, že e-tron mal všetky limity prvej generácie elektromobilov. Ich vývoj napreduje priam raketovým tempom, a tak sa nemožno čudovať, že novinka prináša nielen dizajnové retuše, ale aj obrovský pokrok v kapacite batérie a rýchlosti nabíjania. To znamená dlhší dojazd a menej času stráveného na nabíjacích staniciach. Medzitým sa navyše poriadne rozrástlo portfólio elektromobilov z Ingolstadtu. A tak sa e-tron môže konečne pochváliť aj alfanumerickým označením Q8, ktoré ho zaraďuje na vrchol hierarchie. Tak ako doteraz, budú k dispozícii tri verzie.

Audi Q8 e-tron quattro - 2022
Audi Q8 e-tron quattro - 2022
+35Audi Q8 e-tron quattro - 2022

Základ tvorí Q8 e-tron 50 s dvojicou elektromotorov so systémovým výkonom 250 kW a s krútiacim momentom 664 Nm. Táto verzia má batériu s využiteľnou kapacitou 89 kWh, čo je o tri kilowatthodiny viac ako doteraz. To je však len začiatok, pretože Q8 e-tron bude môcť byť vybavený úplne novou batériou s kapacitou až 109 kWh. Táto je určená pre dve výkonnejšie verzie. Audi Q8 e-tron 55 bude mať opäť dva elektromotory a krútiaci moment 664 Nm, ale systémový výkon vzrastie na 300 kW. Skutočný vrchol predstavuje verzia s jednoduchým označením Q8 e-tron (pôvodne e-tron S), ktorá sa môže pochváliť až trojicou elektromotorov – predným s výkonom 124 kW a dvoma zadnými s výkonom po 98 kW. Systémový výkon tým narástol až na 370 kW a krútiaci moment na 973 Nm.

Q8 e-tron Sportback má naďalej splývavú zadnú... Foto: Audi
Audi Q8 Sportback e-tron quattro - 2022 Q8 e-tron Sportback má naďalej splývavú zadnú časť v štýle kupé.
Audi Activesphere Concept - 2022 Čítajte viac Audi Activesphere: Ingolstadt láka na koncept terénneho kupé

Nejde však len o kapacitu batérie. Verzie e-tron 50 a e-tron 55 majú nový zadný asynchrónny elektromotor, ktorý využíva až 14 vinutí namiesto dvanástich. Pri rovnakom odbere prúdu tak generuje silnejšie magnetické pole, čo znižuje spotrebu. Tá ale klesla aj vďaka lepšej aerodynamike. Obe verzie majú totiž prepracovanú prednú časť s lamelovou samotesniacou maskou a väčšie spojlery pred prednými aj zadnými kolesami. Zároveň je karoséria dlhšia o 39 mm. To všetko s ďalšími čiastkovými úpravami znižuje odpor vzduchu. Koeficient Cd tak klesol pri Q8 e-tron z Cd 0,28 na 0,27 a pri Sportbacku dokonca z 0,26 na 0,24, čo je v triede SUV vskutku excelentná hodnota. Dojazd sa tak podarilo natiahnuť pri Q8 50 na 491, pri Q8 55 až na 582 a pri najsilnejšom Q8 e-tron na 513 km.

Audi Q8 Sportback e-tron quattro - 2022
Audi Q8 Sportback e-tron quattro - 2022
+40Audi Q8 Sportback e-tron quattro - 2022
Audi - motor 5,2 V5 R8 Čítajte viac Ktosi predáva tento vzácny motor V10. Žiadne ďalšie nebudú

Nabíjanie je oveľa rýchlejšie, pretože verzie Q8 55 a Q8 e-tron podporujú na nabíjačkách výkon 170 kW, o 20 kW viac ako predtým. To znamená, že väčšiu batériu dobijete z 10 na 80 % za 31 minút, čo predstavuje predĺženie dojazdu na 420 km. Posádka si má užiť viac komfortu vďaka štandardne dodávanému pneumatickému odpruženiu s adaptívnymi tlmičmi, ktoré mení svetlú výšku v rozsahu 76 mm. Agilnejšie správanie v zákrutách má na „svedomí“ prepracované progresívne riadenie, tvrdšie silentbloky závesov prednej nápravy, tolerantnejší protišmykový systém ESP a pri trojmotorovej verzii Q8 e-tron aj možnosť vektorovania krútiaceho momentu medzi zadnými kolesami. O bezpečnosť sa stará až 40 asistenčných systémov, ktoré zbierajú dáta z piatich radarových senzorov, piatich kamier a 12 ultrazvukových senzorov.

Interiér ostal takmer bez zmien. Väčší komfort... Foto: Audi
Audi SQ8 Sportback e-tron quattro - 2022 Interiér ostal takmer bez zmien. Väčší komfort však zaručí prepracované pruženie.
Audi R8 Coupe V10 GT RWD Čítajte viac Audi R8 Coupé V10 GT RWD: Slávny príbeh končí najsilnejšou ‘zadokolkou’

Novinkou je parkovací asistent Remote Parkassistent plus, ktorý zvláda parkovací manéver aj bez vodiča za volantom. Nové svetlá matrix LED zas dokážu premietať na cestu výstražný trojuholník, ako aj znázorňovať virtuálny jazdný prúd na cestách so zlým značením či virtuálnu trajektóriu pri preraďovaní na diaľnici. Kabína sa prakticky nezmenila. Multimediálne rozhranie využíva naďalej dvojicu displejov s uhlopriečkou 10,1 a 8,6 palca, ktorým sa ovláda absolútna väčšina funkcií. Pred vodičom je ďalší 12,3-palcový displej vo funkcii virtuálneho kokpitu. A za príplatok si môžete dopriať head-up displej. K luxusným prvkom patrí 4-zónová klimatizácia či trojstupňová ventilácia sedadiel.

Novinka sa dostane k prvým zákazníkom koncom februára budúceho roka. Objednávky budú otvorené od decembra. Poznáme aj cenu. V Nemecku odštartuje Q8 e-tron na 74 400 eurách.

Rozmery

Dĺžka (mm) 4 915
Šírka (mm) 1 937
Výška (mm) 1 619
Rázvor náprav (mm) 2 928
Objem kufra (l) 569 (528 Sportback)

Technické údaje

Verzia Q8 50 e-tron Q8 55 e-tron Q8 e-tron
Počet motorov 2 2 3
Výkon (kW) 250 300 700
Krútiaci moment (Nm) 664 664 973
Max. rýchlosť (km/h) 200 200 200
Kapacita batérie (kWh) 89 106 106
Dojazd (km) 491 582 513
Audi RS3 Sportback performance Čítajte viac Audi RS3 performance edition: Limitovaná edícia zdvihla ‘maximálku’ na 300 km/h!

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Audi #facelift #Audi Q8 #Audi Q8 e-tron #Audi Q8 Sportback e-tron
Články podľa značiek