Volvo EX90: Švédske elektrické SUV má byť najbezpečnejším autom planéty

Švédska automobilka založila svoj úspech na bezpečnosti. Nie inak tomu bude v prípade revolučného elektrického SUV EX90. K tomu ale pridáva dojazd až 600 km. Desí len hmotnosťou nad 2,8 tony!

11.11.2022 10:00
debata
Volvo EX90 vyznáva jednoduché a funkčné línie –... Foto: Volvo
Volvo EX90 - 2022 Volvo EX90 vyznáva jednoduché a funkčné línie – také typické pre škandinávsky dizajn. Predné LED svetlá sa predstavujú v novej digitálnej grafike.

Volvo konečne odhalilo dlho avizované SUV EX90. Postupom času má táto novinka nahradiť veľké SUV XC90, hoci istý čas sa budú vyrábať paralelne. Práve písmeno E naznačuje jeho ekologickú povahu. A vynechanie prívlastku Recharge, ktoré používajú menšie elektrické Volvá XC40 a C40 zasa upozorňuje, že ide o úplne novú generáciu elektromobilu. Pre tento ambiciózny model vyvinulo totiž Volvo celkom novú elektrickú platformu. S XC90 teda nemá nič spoločné. A dokonca je ešte väčšie. Na dĺžku meria až 5 073 mm a na šírku 1 964. K tomu ale ešte pridáva 37 litrov pod prednou kapotou. Zároveň je ale kvôli aerodynamike o čosi nižšie. Jeho strecha sa vznáša nad asfaltom vo výške 1 744 mm. Rázvor náprav s hodnotou 2 985 mm je s XC90 takmer totožný.

Volvo EX90 - 2022
Volvo EX90 - 2022
+18Volvo EX90 - 2022

Dizajn stavil na škandinávsky minimalizmus a perfektné proporcie. Predná maska tu v podstate vôbec nie je. Všetok potrebný chladiaci vzduch sa privádza cez otvor v nárazníku. Na krajoch sa predstavuje nová „digitálna“ interpretácia svetiel v tvare Thorovho kladiva s animačnými funkciami. Zaujímavým prvkom je čierny strešný kryt nad predným oknom, ktorý ukrýva laserový radar. Hladké plochy a výsuvné kľučky dverí prezrádzajú dôraz na aerodynamiku. Odpor vzduchu sa podarilo zredukovať na úroveň Cd 0,29, čo je na veľké SUV slušná hodnota. Zaujímavé sú aj zadné svetlá, ktoré kombinujú grafiku typickú pre sedan S90 s diódami umiestnenými v zadných stĺpikoch. Celé to dopĺňajú gigantické 22-palcové disky kolies.

Na dĺžku má EX90 viac ako súčasné XC90, je ale... Foto: Volvo
Volvo EX90 - 2022 Na dĺžku má EX90 viac ako súčasné XC90, je ale o čosi nižšie. Aj zapustené kľučky dverí prezrádzajú dôraz na aerodynamiku.

Interiér má byť mimoriadne priestranný. Poskytne možnosť prepravy až siedmich cestujúcich v troch radoch. Podľa konfigurácie sa pohybuje objem batožinového priestoru od 310 až po 1 915 litrov. Po sklopení dvoch zadných radov si Volvo XC90 trúfa na predmety dlhé až 1,9 metra. Aj v kabíne vládne minimalizmus. Väčšinu hardvérových tlačidiel nahrádza veľká, vertikálne situovaná obrazovka s uhlopriečkou 14,5 palca. Volvo sa chváli, že pre EX90 vytvorilo úplne nový hardvér aj softvér s umelou inteligenciou. EX90 má byť doslova počítačom na kolesách s obrovským výpočtovým výkonom, ktorý zabezpečí brilantnú grafiku a okamžité reakcie. Navyše ponúka aktualizácie vzduchom a strojové učenie, takže funkcie EX90 sa môžu časom vylepšovať.

[* img=„649609“ | popisok="
Na dĺžku má EX90 viac ako súčasné XC90, je ale... Foto: Volvo
Volvo EX90 - 2022 Na dĺžku má EX90 viac ako súčasné XC90, je ale o čosi nižšie. Aj zapustené kľučky dverí prezrádzajú dôraz na aerodynamiku.
" *]

Bezpečnostné systémy, ktoré majú byť najpokrokovejšie v histórii, ťažia z technologickej vychytávky – laserového radaru, takzvaného lidaru. Ten využíva pulzy laserového svetla na presné vykreslenie prostredia okolo vozidla. Lidar od spoločnosti Luminar s uhlom záberu 100 stupňov dokáže rozpoznať chodcov a vlastne všetky predmety až do vzdialenosti 250 metrov. Zároveň bude systém sledovať vodiča pomocou kamier. Volvo hovorí doslova o neviditeľnom vonkajšom a vnútornom bezpečnostnom štíte. EX90 je v krajinách, kde je to povolené, pripravené na autonómnu jazdu úrovne SAE3.

Volvo EX90 - 2022
Volvo EX90 - 2022
+12Volvo EX90 - 2022

O tom, či je auto v režime bežných asistentov, manuálnom režime alebo s aktivovaným autopilotom Ride Pilot, informuje vodiča odlišná grafika prístrojového panela. V režime, keď budú asistenčné systémy vodiča len podporovať, ako napríklad adaptívny tempomat či udržiavanie v jazdnom prúde, budú symboly jazdných prúdov sfarbené nazeleno. Len čo vodič deleguje riadenie na systém Ride Pilot, zmenia sa na akvamarínovú (tyrkysovú). Okrem toho sa na vrchnej časti obrazovky zjaví tyrkysový pás. To má zaistiť absolútne bezpečné prechody medzi asistovanou a autonómnou jazdou, čo je jeden z kritických momentov. V prípade zistenia náhlej nevoľnosti dokáže EX90 bezpečne zastaviť na kraji cesty.

Kabína je tiež minimalistická. To ale neplatí o... Foto: Volvo
Volvo EX90 - 2022 Kabína je tiež minimalistická. To ale neplatí o veľkosti obrazoviek a extrémne výkonnom infotainmente.

Aby nebol vodič zahltený informáciami, bude infotainment EX90 poskytovať informácie a funkcie v kontexte. Ak bude chladno, na obrazovke sa objavia prioritne funkcie vyhrievania sedadiel alebo rozmrazenia okien. Ak budete telefonovať, prednosť dostanú ikony komunikácie. Keď budete sami, zjavia sa funkcie multimédií s predpokladom, že chcete relaxovať. Mimochodom, pre EX90 pripravilo Volvo špičkovú audiosústavu Bowers & Wilkins s premiérovou technológiou Dolby Atmos a reproduktormi zabudovanými priamo v opierkach hláv. Kabína si tiež zakladá na ekologických materiáloch z prírodných a etických zdrojov a tiež veľkom množstve recyklovaných plastov.

Vychytávkou je kufor s objemom 37 litrov pod... Foto: Volvo
Volvo EX90 - 2022 Vychytávkou je kufor s objemom 37 litrov pod prednou kapotou.

Celkom nová elektrická platforma, zdieľaná s novým Polestarom 3, umožnila inštalovať do podvozku batériu s kapacitou až 111 kWh, z ktorých je využiteľných 107. To znamená, že EX90 bude mať za ideálnych podmienok dojazd až 600 km. Nešetrilo sa ani na výkone. Novinka používa hneď dva elektromotory s permanentným magnetom. Na výber budú dve verzie. Slabšia s výkonom 300 kW a výkonnejšia Performance s výkonom až 380 kW. Šprint na stovku zvládne EX90 za 5,7, respektíve 4,9 sekundy. Maximálna rýchlosť je obmedzená, tak ako u všetkých nových modelov Volva, bez ohľadu na typ pohonu, na 180 km/h. Vďaka podpore nabíjania výkonom až 250 kW sa má EX90 nabiť z 10 na 80 % za menej ako 30 minút.

Volvo EX90 - lidar Čítajte viac Volvo nechce mať 'oči na kolenách'. Lidar umiestnilo na strechu

„Volvo EX90 predstavuje našu víziu veľkého rodinného SUV v rámci elektrickej éry,“ povedal generálny riaditeľ Jim Rowan. „Tento pôvodom elektrický a softvérom definovaný model ukazuje, čo prinesú budúce vozidlá značky Volvo z hľadiska bezpečnosti, technológií, udržateľnosti, dizajnu a vytvárania osobnejšej skúsenosti pre každého zákazníka.“ Volvo spustí výrobu EX90 v budúcom roku najprv v USA a neskôr v Číne. Zároveň sa zaviazalo, že každý rok predstaví nový čisto elektrický model. Do roku 2040 sa má stať Volvo klimaticky neutrálnou automobilkou. A to aj z pohľadu výrobných procesov.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm 5 037
Šírka (mm) 1 964
Výška (mm) 1 744
Rázvor náprav (mm) 2 985
Svetlá výška (mm) 212
Objem kufra (l) 310 – 1 915
Hmotnosť (kg) 2 818

Technické údaje

Verzia EX90 EX90 Performance
Počet motorov 2 2
Výkon (kW) 300 380
Krútiaci moment (Nm) 770 910
0 – 100 km/h (s) 5,9 4,9
Max. rýchlosť (km/h) 180 180
Kapacita batérie (kWh) 111 (107 využiteľných) 111 (107 využiteľných)
Dojazd (km) cca 600 cca 600
Čas nabíjania 10 – 80 % (250 kW) 30 min.  

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #SUV #Volvo #elektromobily #Volvo EX90
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek