Porsche 911 Dakar: Táto Carrera jazdí ako off-road. Stovku dá však za 3,4 s!

Neuveriteľný kríženec superšpotu a SUV spája to najlepšie z dvoch svetov. Vznikne ale len 2 500 hriešne drahých exemplárov.

22.11.2022 10:00
debata
V Zuffenhausene zmenili deväťstojedenástku na... Foto: Porsche
Porsche 911 Dakar - 2022 V Zuffenhausene zmenili deväťstojedenástku na drsné „SUV“. Má o 50 až 80 mm vyšší podvozok aj masívnu ochranu spodných partií karosérie vrátane nábehových dosiek z nehrdzavejúcej ocele.

S témou terénnych superšportov sa pohrávalo viacero automobiliek, no zatiaľ nenašla žiadna odvahu poslať túto víziu na montážne linky. O to viac prekvapuje, že túto jeseň debutovali hneď dvaja nováčikovia, ktorí sa majú cítiť rovnako dobre na okruhu, ako aj na prašných cestách. Najprv ukázalo Lamborghini svoje Sterrato a teraz Porsche „off-roadový“ derivát deväťstojedenástky s prívlastkom Dakar. Novinka zo Zuffenhausenu má byť pripomienkou víťazstva Porsche v najťažšej rely sveta v roku 1984. Bol to zároveň moment, keď sa v ikonickom kupé objavil po prvýkrát pohon oboch náprav.

Porsche Taycan Turbo S - rekordná jazda na Nurburgringu 2022 Čítajte viac Porsche Taycan má späť rekord na Nürburgringu. 'Ukradlo' ho Tesle S

Porsche 911 Dakar sa od svojich súrodencov nápadne líši zvýšeným podvozkom. Ten sa vznáša nad asfaltom o 50 mm vyššie ako pri bežnej Carrere. To ale nie je koniec, pretože pneumatický systém umožňuje zväčšiť svetlú výšku o ďalších 30 mm. Porsche tvrdí, že v tomto ohľade sa 911 Dakar ničím nelíši od bežných SUV. Dobrou správou je, že zvýšená poloha neslúži len pre pomalú jazdu v teréne, ale umožňuje využiť tento benefit až do rýchlosti 170 km/h! To znamená skutočné športové zážitky mimo asfaltu. Do terénu sa 911 Dakar zahrýza špeciálnymi pneumatikami Pirelli Scorpion All Terrain Plus s profilom 245/45 ZR 19 vpredu a 295/40 ZR 20 vzadu.

Pohon oboch náprav, riadenie zadných kolies,... Foto: Porsche
Porsche 911 Dakar - 2022 Pohon oboch náprav, riadenie zadných kolies, špeciálne pneumatiky Pirelli a dva nové režimy pre jazdu v teréne zabezpečujú, že Dakar sa cíti rovnako dobre na asfalte ako na prašných cestách.

Plášte majú dezén hlboký až deväť milimetrov, zosilnené bočnice a dvojitú kostru, ktorá ich chráni pred prerazením. Zákazníci však môžu voliť aj samostatné letné a zimné pneumatiky, tiež s dvojitou kostrou. O dostatok sily sa stará trojlitrový preplňovaný 6-valcový boxer s výkonom 353 kW a krútiacim momentom 570 Nm. To znamená v kombinácii s 8-stupňovou dvojspojkou PDK šprint na stovku za neuveriteľné 3,4 sekundy a maximálnu rýchlosť 240 km/h. Súčasťou štandardnej výbavy je pohon oboch náprav, riadenie zadných kolies a stabilizácia proti prevráteniu. Takže 911 Dakar sa správa rovnako suverénne na asfalte aj mimo neho.

Porsche-911 Carrera 4 GTS Cabriolet-2022-1280-0f Čítajte viac V USA zaplatí Porsche 80 miliónov dolárov za nadspotrebu. Je to absurdné

V teréne ponúka novinka dva nové terénne režimy, aktivované priamo na volante. Mód Rallye je ideálny na sypkých povrchoch, pričom prednosť dostávajú zadné kolesá. Režime Off-road je navrhnutý pre maximálnu trakciu v teréne v kombinácii s automatickým zvýšením svetlej výšky. Oba módy sú navyše vybavené systémom Rallye Launch Control, ktorý maximalizuje šprint z miesta na nerovných povrchoch pomocou 20-percentného preklzu kolies. Navonok zaujme 911 Dakar rozšírenými blatníkmi, prívodmi vzduchu s ochranou proti odletujúcim kamienkom, nábehovými platňami z nehrdzavejúcej ocele či červenými ťažnými okami.

Kabína ponúka len dve miesta na sedenie. Ale... Foto: Porsche
Porsche 911 Dakar - 2022 Kabína ponúka len dve miesta na sedenie. Ale rozhodne nie je sparťanská. Sedadlá sú čalúnené odolnou textíliou Race-Tex.

Vzadu je dominantou odľahčený spojler z kompozitov (CFRP). Z plastov vystužených uhlíkovými vláknami je vyrobená aj predná kapota, mimochodom, prevzatá z okruhového Porsche 911 GT3. Expedičný charakter možno doladiť strešným nosičom s nosnosťou 42 kg, ktorý zvládne prevoz kanistrov, trakčných dosiek alebo stanu. Strecha je tiež vybavená 12 V zásuvkou napájacou svetelnú rampu. Odstránením zadných sedadiel a použitím odľahčeného skla sa podarilo hmotnosť Dakaru udržať na úrovni 1605 kg, čo je len o 10 viac v porovnaní s ostrým Porsche 911 Carrera 4 GTS s PDK.

Interiér je čalúnený materiálom Race-Tex s dekoratívnym zeleným prešívaním. Príplatkový balík Rallye Sport Package dopĺňa Dakar o 6-bodové pásy, ochrannú klietku proti prevráteniu a hasiaci prístroj. A aby sa nezabudlo na slávne víťazstvo Porsche v rely Dakar, zákazníci dostanú možnosť ozvláštniť dizajn súpravou Rallye Design Package s modro-bielym lakovaním karosérie a voliteľným číslom od 0 do 999. Nechýba ani nápis Roughroads „rýchle pruhy“ v červenej a zlatej farbe, inšpirované originálom z roku 1984, či biele ráfiky kolies. V kabíne umocňujú retro atmosféru modré bezpečnostné pásy a kožené bočnice sedadiel.

Porsche 911 Dakar - 2022
Porsche 911 Dakar - 2022
+20Porsche 911 Dakar - 2022

Novinka zo Zuffenhausenu vznikne len v počte 2 500 exemplárov. Jej exkluzivitu bude vyjadrovať aj cena od 222 020 eur. Za balík Rallye Design Package si majitelia navyše priplatia 26 061 eur. Otázkou je, koľkí z nich si s takýmto drahým autom vôbec trúfnu zísť z asfaltu. Z Dakaru sa tak stanú skôr investičné Porsche uskladnené v dobre klimatizovanej garáži.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Porsche #Porsche 911 #Porsche 911 Dakar
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek