Abarth 500e: Škorpión predstavil paródiu na samého seba

Prvý elektrický Abarth je neskutočný risk. Nahradiť má totiž benzínovú ikonu. Lenže je pomalší, ťažší, drahší a s malou batériou ponúkne kdesi na okruhu či v serpentínach komicky krátky dojazd. Imidž mu nezlepší ani simulácia zvuku spaľovacieho motora. Toto asi nie je ponuka pre komunitu priaznivcov talianskeho škorpióna.

24.11.2022 10:00
debata
Tuning 500e spočíva v športových nárazníkoch,... Foto: Fiat
Fiat 500e Abarth - 2022 Tuning 500e spočíva v športových nárazníkoch, rozšírených prahoch či použití 18-palcových kolies.

Ani Abarth, preslávený športovými úpravami Fiatov, neunikol elektrifikácii. V prípade kultovej značky, ktorá prilákala obrovskú komunitu priaznivcov na svoje „vytunené“ päťstovky, je však prechod k batériám väčším rizikom než pre tie mainstreamové. Nový Abarth 500e má s Abarhmi 595 a 695 pramálo spoločného. Neposkytne radosť z radenia prevodových stupňov ani autentický zvuk spaľovacej jednotky, ktorý nadšenci Abarthu priam milovali. A už vôbec nie za cenu, na ktorú boli zvyknutí. Toto je jednoducho iné auto pre iných zákazníkov. Je takpovediac odpoveďou na otázku, ktorú nik nepoložil? Alebo azda túžili „abrathisti“ po elektromobile?

Abarth - uniknutá snímka 500e Čítajte viac Abarth hrá 'vabank': Unikla snímka prvej elektrickej novinky!

Vzhľadom na túto dilemu sme očakávali zo strany Abrathu väčšie nasadenie. Aspoň to, že na maximum využije výhody elektrického pohonu a že jeho prvý elektrický model dynamikou doslova rozdrví benzínovú stálicu. Nestalo sa. Abarth 500e disponuje elektromotorom s výkonom 113,7 kW. To nie je veru omračujúci údaj. Veď základný Abarth 595 Turismo má 121 kW a 695 až 132 kW. Ani krútiacim momentom 235 Nm nevytŕča elektrická novinka nijako zvlášť z radu. Benzínové verzie bežne disponujú krútiacim momentom od 220 do 250 Nm. Výsledkom je akcelerácia z 0 na 100 km/h za sedem sekúnd. To je, samozrejme, výrazné zlepšenie v porovnaní s elektrickým Fiatom 500e, ale nie v porovnaní Abarthmi 595 a 695.

Napriek tomu, že spolu s Abarthom 500e... Foto: Fiat
Fiat 500e Abarth - 2022 Napriek tomu, že spolu s Abarthom 500e debutuje aj nové logo, symboly škorpióna nahradili nápisy Abarth. Vpredu aj vzadu.

Taký Abarth 695 Tributo zvláda rovnakú disciplínu za 6,7 sekundy a bežný 595 Turismo za 7,3, takže je len o tri desatinky sekundy pomalší. Ani sa netreba čudovať, že tlačová správa Abarthu sa „krúti“ skôr okolo pružnosti. Napríklad zrýchlenie z 20 na 40 km/h a tiež zo 40 na 60 km/h a zo 60 na 100 km/h ide elektrickej novinke približne o sekundu lepšie. Podľa Abarthu má tiež o sekundu lepší čas na okruhu ‘Misto Alfa Handling Track’. Toto nebude ale dostatočný argument pre milovníkov klasiky. Zvlášť ak sa dozvedia, že maximálna rýchlosť Abarthu 500e je tragických 155 km/h! Jeho benzínoví súrodenci zvládajú najmenej 218 km/h.

Fiat 695 Abarth Tributo 131 Rally - 2022 Čítajte viac Abarth 695 Tributo 131 Rally: Škorpión si nabrúsil bodec

Táto kompromisná dynamika je navyše dostupná len v režime Scorpion Track, pretože v módoch Turismo a Scorpion Street klesne maximálny výkon elektromotora na 100 kW. Navyše je podmienkou dostatočné nabitie akumulátora. A tu sa dostávame k ďalším limitom Abarthu 500e. Jeho batéria má skromných 42 kWh, čo je dosť pre Fiat 500e, ktorý sotva vystrčí nos z mesta, ale nie na auto pre zákazníkov bažiacich po adrenalíne. Dynamická jazda tak bude tvrdo trestaná skrátením dojazdu. Ten má byť v ideálnych podmienkach 320 km, lenže nie, ak sedí za volantom priaznivec Abarthu a nebodaj si zo svojou elektrickou hračkou vyrazí za hranice mesta. Nabíjanie batérie má byť relatívne rýchle, pretože Abarth 500e podporuje nabíjací výkon 85 kW. Na 80 % sa má tak nabiť za 35 minút.

Kabína sa nesie v čiernych tónoch. Čierny je aj... Foto: Fiat
Fiat 500e Abarth - 2022 Kabína sa nesie v čiernych tónoch. Čierny je aj strop. Úvodná edícia Scorpionissima sa môže pochváliť aj Alcantarou, kovovými pedálmi či špecifickou grafikou 10,25-palcového infotainmentu.

To, že ide o hru na odkaz Carla Abartha, hoci sa naň Abarth v tlačovej správe neustále odvoláva, dokumentuje aj simulátor zvuku. Generátor vydáva do rýchlosti 20 km/h typický zvuk spaľovacieho motora Abarthu a v kabíne môže byť táto kulisa prítomná stále, vrátane napodobňovania radenia rýchlostí. Jednoducho, Abarth imituje sám seba. Bez toho generátora vydáva zvuk gitary. Najviac tak asi 500e poteší oko atraktívny dizajn so športovými nárazníkmi, difúzorom, rozšírenými prahmi a 18-palcovými diskami. Celé to dotvárajú spätné zrkadlá v titánovej farbe a úplne nový dizajn loga, ktoré tu má debut.

Abarth 695 - 2022 Čítajte viac Abarth 595/695: Ostrí ‘drobčekovia‘ sa stále bránia elektrifikácii

Kabíne dominujú tmavé tóny a ušľachtilé materiály. Sú tu čierne stĺpiky aj čierny strop. Nechýbajú ani športové sedadlá či typické modré popruhy na sklápanie operadiel. Na úvod sa predstaví „nadupaná“ edícia 500e Scorpionissima, z ktorej vznikne rovných 1 949 kusov, ako odkaz na rok vzniku spoločnosti. Disponuje hliníkovými pedálmi, Alcantarou s dvojitým prešívaním, 7-palcovým digitálnym kokpitom aj 10,25-palcový infotainment so špecifickou grafikou. Jazdné vlastnosti majú ťažiť z lepšieho rozloženia hmotnosti a z nižšieho ťažiska v porovnaní s klasickými Abathami 595 a 596. Iné úpravy podvozka automobilka nespomína.

Fiat 500e Abarth - 2022
Fiat 500e Abarth - 2022
+35Fiat 500e Abarth - 2022

Podobne ako cenu. Tá je tiež tajomstvom. Na tie dnešné, od 26 600 eur, môžeme ale zabudnúť. Veď základná verzia Fiatu 500e stojí 26 750 eur, teda toľko, čo základný Abarth so spaľovacím motorom. Ale pozor, s menšou batériou (24 kWh). S tou väčšou, akú má aj Abarth 500e, si priplatíte ďalších 6 000 eur. Takže niet pochýb, že cena sa prehupne cez 40 000 euro. A ešte viac zaplatíte, ak sa rozhodnete pre Abarth 500e vo verzii Cabriolet.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Fiat 500 #Fiat #Abarth #Abarth 500e
Články podľa značiek