O novej poľskej automobilke Izera sme počuli prvýkrát v roku 2020. Po zániku spoločnosti FSO, známej výrobou niekdajších Polonezov, by tak Poliaci mali opäť vlastnú automobilovú značku. A asi sa tak stane, pretože za dva roky projekt výrazne pokročil. Jeho výsledkom má byť trojica elektromobilov triedy C, ktoré sa majú postupne dostávať k zákazníkom od roku 2025. Hoci podnikanie v oblasti elektromobilov je prechádzkou po tenkom lade, Izera urobila všetko pre minimalizáciu rizika. Za novou elektromobilkou totiž stoja štyri štátne energetické spoločnosti Energa, Enea, Tauron a PGE. A k tomu sa pridalo Národné centrum pre jadrový výskum. Spoločne vytvorili konzorcium ElectroMobility Poland (EMP).
Dizajn zverili Poliaci talianskemu štúdiu Torino Design. Pracoval na ňom však aj poľský dizajnér Tadeuš Jeleca, ktorý získaval skúsenosti v britskom Jaguari. Stále však nebolo jasné, akú techniku Izera použije. Hovorilo sa elektrickom pohonnom systéme nemeckej spoločnosti EDAG. Teraz ale Izera oznámila, že základom jej noviniek bude platforma Sustainable Experience Architecture (SEA) čínskej spoločnosti Geely. To je veru silný partner. Veď Geely je najväčším výrobcom elektromobilov v Číne a zároveň vlastníkom takých európskych klenotov, akým je Volvo a Lotus. Platformu SAE už Geely úspešne používa v elektrických Volvách XC40 40 Recharge a C40 Recharge, ale aj v modeloch Lynk&Co a Zeekr.
„Spolupráca s Geely znamená prvotriedne know-how, ako aj ďalšie obchodné príležitosti,“ povedal generálny riaditeľ EMP Piotr Zaremba. „Z dlhodobého hľadiska nám toto technologické partnerstvo umožňuje rásť, viac zapájať miestnych dodávateľov a uskutočniť projekt v rámci predpokladaného obchodného rámca.“ V pláne sú SUV, hatchback a kombi. Vozidlá majú byť vybavené batériami s kapacitou 51 až 69 kWh a na jedno nabitie zvládnuť 340 do 450 km. Zdá sa , že z hľadiska vývoja napreduje všetko podľa plánu, no Izera, mimochodom, pomenovaná podľa Jizerských hôr, má problémy s výstavbou závodu v Jaworzne. Práce na ňom mali odštartovať už v roku 2021, ale v skutočnosti sa ešte nezačali.
Podľa poľských médií to súvisí nielen s pandémiou, ale aj s globálnymi problémami v automobilovom priemysle a tiež s ťažkosťami pri výkupe pozemkov, kde bude nová fabrika stáť. Výroba áut sa tak podľa najnovších informácií spustí až v roku 2025. Proti ambicióznemu projektu, v ktorom vlastní cez EMP poľský štát až 83 %, sa však začínajú ozývať kritické hlasy. Vzhľadom na zhoršujúce sa ekonomické prostredie si oponenti myslia, že štátne projekty by sa mali skôr obmedzovať, píše denník Reczpospolita. Rovnako otázne je, prečo sa práve Poliaci púšťajú pod ochranou štátu do výroby elektrických áut, keď absolútna väčšina elektrickej energie vyrobenej v Poľsku pochádza z uhoľných elektrární.
Prevádzka elektromobilu v tejto krajine neprináša žiaden benefit v ochrane životného prostredia. Automobilka tiež nemá zaručený úspech. Poľsko je síce veľkým trhom, ale bez úspešného exportu sa môže ľahko stať, že veľkolepý projekt skončí v červených číslach. Vytvoriť štátnu automobilku nedáva príliš zmysel. Poľská aktivita tak trochu pripomína megalomanský projekt ruského Aurus-u či tureckého Toog-u.