Nový Chrobák sa vracia vo veľkom štýle

Nový Beetle je rozhodne najväčšou automobilovou premiérou roka. A Volkswagen si dal na nej záležať.

09.05.2011 12:26
Volkswagen Beetle Foto:
Volkswagen Beetle
debata

Legendárny chrobák tretej generácie debutoval nielen na autosalóne v Šanghaji, ale aj v priamom prenose hudobnej stanice MTV v Berlíne a v New Yorku. Niet sa čo čudovať. Novinka prichádza po trinástich rokoch, počas ktorých sa New Beetle predstavený v roku 1998 stal v ponuke Volkswagenu tak trochu živou fosíliou. Využíval ešte platformu Golfu IV z deväťdesiatych rokov. Dnes je všetko inak.

Na želanie dostanete aj zadný spojler. Foto: Volkswagen
Volkswagen Beetle Na želanie dostanete aj zadný spojler.

Nový Beetle je rovnako moderným autom ako všetky súčasné Volkswageny. A navyše je to asi najkrajší aktuálny Volkswagen. Kým New Beetle pôsobil tak trochu ako hračka, ten nový prezentuje emócie legendárneho originálu v oveľa dospelejšom, a najmä športovejšom duchu. Nie je to len ponáška ani retrovariácia na známu tému. Naznačujú to už rozmery. Nový Chrobák je o 15 cm dlhší, o osem širší, no zároveň nižší o 12 milimetrov. Má dlhšiu kapotu, kolmejšie sklo, plochejšiu a dlhšiu strechu a zadnú siluetu na nerozoznanie so starým Kafferom.

Rozmery
Dĺžka/šírka/výška (mm) 4278/1808/1486
Rázvor náprav (mm) 2537
Batožin. priestor (l) 310

Svalnaté blatníky a až 19-palcové disky mu prepožičiavajú taký dynamický vzhľad, že sa zdá, akoby nadväzoval skôr na prvé Porsche, ako na Hitlerov ľudový automobil z polovice štyridsiatych rokov. A to môžete zvoliť verziu Sport so zadným spojlerom lakovaným zospodu vo farbe karosérie a zvrchu lesklou čerňou. Jednoducho, už v sérii vyzerá, akoby prešiel tuningom niektorého z amerických expertov na „muscle cars“. Iste nie náhodou. New Beetlu sa totiž darilo najviac práve za Atlantikom, kde skončila väčšina z viac ako milióna vyrobených kusov. Technologickú vyspelosť evokujú moderné bi-xenónové reflektory s 15-dennými LED-diódami, ktoré nájdeme aj na zadných svetlách.

New Beetle chce zaútočiť aj na európskych... Foto: Volkswagen
Volkswagen Beetle New Beetle chce zaútočiť aj na európskych zákazníkov.

Aj v interiéri je to zmes tradície a high technológií. Všetko je navrhnuté nanovo. Palubná doska pripomína jednoduchosťou tvaru originál, a to vrátane odkladacej skrinky na rukavice pred spolujazdcom. Osadená je však najmodernejšími audiosystémami vrátane príplatkovej aparatúry legendárneho amerického výrobcu gitár a zosilňovačov Fender s výkonom 400 W či po prvýkrát vstavanou navigáciou so 6,5-palcovým dotykovým displejom. Samozrejmosťou je šesť airbagov či ESP. Za príplatok môžete dostať tri prídavné analógové prístroje umiestnené na hornej časti palubnej dosky – tlak prepĺňania, stopky a teplota motorového oleja. Novinkou je aj panoramatická strecha väčšia až o 80 % vyrobená zo skla, ktoré odráža až 99 % UV žiarenia a 92 % tepla.

Interiér je teraz podstatne priestrannejší. Foto: Volkswagen
Volkswagen Beetle Interiér je teraz podstatne priestrannejší.

Vertikálny panel palubnej dosky je lakovaný podľa jednej z troch dizajnových línii (Beetle, Design a Sport) buď sivou farbou, farbou karosérie alebo imitáciou karbónu. Čo je však najpodstatnejšie, interiér je vďaka novým proporciám a predĺženiu rázvoru o 28 mm na konečných 2537 mm podstatne priestrannejší, najmä na zadných sedadlách. Viditeľné je to tiež v kufri, ktorý má 310 litrov, čo je o 100 viac ako v minulosti. Zadné sedadlá sú delené a sklápateľné.

Športové sedadlá majú retro tvarovanie. Foto: Volkswagen
Volkswagen Beetle Športové sedadlá majú retro tvarovanie.

Pod kapotou pracuje to najnovšie z ponuky koncernu. To znamená výlučne preplňované priamovstrekové 4-valce. Tri benzínové motory 1.2 TSI (77 kW), 1.4 TSI (118 kW) a 2.0 TSI (147 kW) doplnia dva diesely 1.6 TDI (77 kW) a 2.0 TDI (103 kW). Všetky môžu byť kombinované s dvojspojkovými prevodovkami DSG. Napriek vyšším výkonom je nový Beetle podstatne úspornejší. Tak napríklad spotreba verzie 1.4 TSI (118 kW) klesla v porovnaní s predchodcom 1.8 T o tri litre na 5,9 litra. O dva litre je úspornejší je aj Beetle 1.2 TSI BlueMotion (77 kW), ak ho porovnáme s predchádzajúcou verziou 1.6i. Skutočným abstinentom je však Beetle 1.6 TDI BlueMotion (77 kW). Spotrebuje len 4,3 litra nafty na 100 km.

Jazdné vlastnosti majú byť neporovnateľne lepšie. Tie boli jednou z priorít projektu. Na vývoji podvozku sa podieľal tím, ktorý má na konte Golf GTI. Beetle však ťaží z väčšieho rozchodu, rázvoru a plne nezávislého zavesenia kolies. Verzie 1.4 TSI a 2.0 TSI dostali do vienka dokonca sériovú elektronickú uzávierku diferenciálu XDS, ktorá zlepšuje prenos hnacej sily v zákrutách.

Nový Beetle to má jednoducho namierené oveľa vyššie ako jeho predchodca. Po prvej vlne „beetlemánie“ na prelome storočí nenaplnil totiž New Beetle zďaleka pôvodné očakávania. Predalo sa z neho za dvanásť rokov síce viac ako milión kusov, ale s povojnovým originálom, ktorý má na konte 21,5 milióna exemplárov, sa porovnávať nemohol. Jeho nástupca chce preto bodovať nielen emóciami, ale aj špičkovým správaním na ceste. Potenciálni záujemcovia však musia byť trpezliví. Na slovenský trh sa totiž Chrobák dostane najskôr v novembri.

Technické údaje
Motor 1.2 TSI 1.4 TSI 2.0 TSI 1.6 TDI 2.0 TDI
Zdvihový objem (ccm) 1197 1390 1984 1598 1968
Max. výkon (kW/ot.) 77/5000 118/5800 147/- 77/4400 103/4200
Max. krút. moment (Nm/ot.) 160/1500 240/1500 -/- 250/1500 320/1750
Max. rýchlosť (km/h) 180 207 225 180 198
Spotreba na 100 km (l) 5,5 5,9 7,4 4,3 4,9

.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Články podľa značiek