Peugeot Inception: Bez klasického volantu a úplne ‘prekopaný‘ i-Cockpit

Namiesto volantu má Iception niečo, čo pripomína ovládač k hernej konzole. Od neho bol vlastne aj odvodený. V dverách má zabudovaný displej a vďaka novým technológiám sa môže pochváliť výbornou priemernou spotrebou len 12,5 kWh na 100 km.

10.01.2023 10:00
PEUGEOT INCEPTION CONCEPT 2301CN202 Foto:
Zatiaľ čo väčšina ostatných výrobcov vsádza pri konceptoch skôr na oblé tvary, Peugeot prekvapivo uprednostnil ostré krivky a lomy.
debata (1)

Peugeot prišiel s jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku hneď v jeho prvých dňoch. Na najväčšej svetovej výstave elektroniky CES, ktorá sa koná každoročne začiatkom januára v Las Vegas predstavil – a to rovno ústami svojej generálnej riaditeľky Lindy Jackson, radikálny koncept Peugeot Inception.

Naozaj nový začiatok

Jeho názov totiž v preklade znamená „počiatok“ a Peugeot ním chcel vyjadriť, že práve prechádza radikálnou transformáciou na ceste k elektromobilom a koncept Inception stojí presne na hranici „medzi starým a novým“. Inception nie je žiadnym klasickým showcarom a už vonkoncom nie predprodukčným modelom.

Je to skôr akési laboratórium nových nápadov, z ktorých by sa väčšina mala postupne preniesť aj do sériových áut. Zvonku má auto ostrejšie a viac rezané tvary, kontrastujúce s veľkou kompletne presklenou „bublinovou“ kabínou, pričom predné sklo prechádza až pod nohy pasažierov. Je to možné vďaka absencii priečky, oddeľujúcej niekdajší motorový priestor od kabíny. Prvý sériový model, ktorý nový dizajnový jazyk francúzskej automobilky predstaví, by mal prísť na trh už v roku 2025.

Vzadu sú svetlá s dvojitými sklami, ktoré... Foto: Stellantis
PEUGEOT INCEPTION CONCEPT 2301CN210 Vzadu sú svetlá s dvojitými sklami, ktoré pôsobia, akoby sa ikonické "tri pazúry" vnárali do hĺbky auta.

A čo všetko je nové? V prvom rade základná architektúra auta. Inception Concept je totiž navrhnutý na jednej zo štyroch budúcich platforiem skupiny Stellantis „BEV-by-design“. Tie sú vytvorené pre elektrifikované vozidlá a ponúkajú veľké rozdiely v architektúre, čo dizajnéri využili na to, aby v koncepte Inception úplne prepracovali priestor pre cestujúcich a zásadne zmenili polohu pri riadení.

Dojazd až 800 km

Platforma, na ktorej Inception koncept stojí, umožnila vytvorenie nízkeho (1,34 m) a výkonného vozidla s celkovou dĺžkou 5 metrov. Má dva elektromotory, jeden vpredu a druhý vzadu, vďaka čomu disponuje aj pohonom všetkých štyroch kolies. Systémový výkon je takmer 680 koní (500 kW). Z 0 na 100 km/h tento model zrýchli za menej ako 3 sekundy.

Peugeot Inception Concept (2023)
Peugeot Inception Concept (2023)
+13Peugeot Inception Concept (2023)

Inception využíva 800V architektúru. Batéria s kapacitou 100 kWh mu umožňuje prejsť 800 km na jedno nabitie, čo je napríklad vzdialenosť z Paríža do Marseille alebo z Bruselu do Berlína. Má pozoruhodne nízku spotrebu energie, len 12,5 kWh na 100 km. Už po jednej minúte nabíjania batérie sa zvýši dojazd o 30 kilometrov, respektíve po piatich minútach o 150 kilometrov. Auto umožňuje aj jednoduchšie nabíjanie pomocou indukcie, pri ktorom nie je potrebné použiť nabíjací kábel.

Bez volantu, bez palubnej dosky

V rámci zmeny vnútornej architektúry dizajnéri úplne „vyradili“ z hry klasický volant a nahradili ho niečím, čo asi najviac pripomína ovládač k hernej konzole. Toto „bezvolantové ovládanie“ v Peugeote nazvali Hypersquare. Pozostáva z obrazovky s kruhovými bunkami v každom zo štyroch rohov. Možno ho – presne ako herný ovládač, ktorý mu vlastne aj bol inšpiráciou, úplne prirodzene uchopiť, poskytuje dostatočný komfort pri riadení pomocou dotykov prstov, a aktiváciu ovládacích prvkov vozidla po stlačení palcom. Asi najbližšie skutočnosti budete, ak si predstavíte, ako štandardne ovládate smartfóny a ktoré prsty pri tom potrebujete.

Interiér inak ako revolučným ani nazvať nemožno. Foto: SHUTTERSTOCK, CHRIS NOLTEKUHLMANN
PEUGEOT INCEPTION CONCEPT 2301CN400 Interiér inak ako revolučným ani nazvať nemožno.

Ovládací systém Hypersquare je navyše kombinovaný s flexibilnou obrazovkou na pozadí, ktorá zobrazuje informácie o jazde alebo infotainmente v 360° uhle. Auto však nekomunikuje len s posádkou v kabíne, ale „ozve sa“ už keď k nemu prichádzate, má totiž „komunikujúce dvere“. Integrovaný displej, ktorý je ich súčasťou, zobrazuje smerom von z vozidla rôzne informácie.

Umelá inteligencia, ktorou je koncept Inception vybavený, umožňuje rozpoznať prichádzajúceho vodiča a upraviť nastavenie kabíny (polohu sedadla, teplotu, jazdný režim a multimediálne predvoľby) podľa jeho želania a preferencií pasažierov. Okrem úrovne nabitia batérie zobrazuje tento displej aj bežné uvítacie a rozlúčkové hlásenia. Zároveň je v ňom integrovaných aj množstvo snímačov a radarov spojených s možnosťou autonómnej jazdy, vďaka čomu je karoséria úplne hladká.

Ovládač Hypersquare nahrádza štandardný volant. Foto: SHUTTERSTOCK, CHRIS NOLTEKUHLMANN
Peugeot Inception Concept (2023) Ovládač Hypersquare nahrádza štandardný volant.

Strednú časť systému Hypersquare tvorí špeciálna obrazovka podobná tabletu poskytujúca informácie o jazde. Piktogramy rôznych funkcií (klimatizácia, hlasitosť rádia, ADAS atď.) sú zobrazené na dvoch bočných paneloch a uľahčujú prístup k zvolenému ovládaču. Ten sa nachádza vo vnútri kruhových buniek a je prístupný len pohybom palca bez toho, aby ste museli zložiť ruky z ovládania riadenia.

Pôjde to aj samo

Kompletne je prepracované aj ergonomické riešené kabíny, ktoré Peugeot nazýva i-Cockpit. Tu sa ráta so schopnosťou plne automatickej jazdy, pri ktorej sa všetky ovládače schovajú a keďže volant nie je nijako mechanicky spojený s riadením a stĺpik volantu úplne chýba, uvoľnil sa na prístrojovej doske (ktorá v štandardnej podobe, v akej ju poznáme, taktiež prestala existovať) reálne aj priestor navyše. Pri autonómnej jazde sa z prednej časti vysunie veľký panoramatický displej, na ktorom môže celá posádka napríklad pozerať film.

„Prekopaná“ vnútorná architektúra znamená, že sa zmenil aj celý koncept sedenia. Všetky proporcie sedadiel boli prepracované, sú širšie, komfortnejšie a pôsobia, akoby ste sa do nich vnorili. Sedadlo Comfort Fit sa prispôsobí telesným proporciám každého cestujúceho.

Architektúra a štruktúra sedadla maximálne kopírujú telo a prispôsobí sa dynamickej jazde, alebo sa uvedie do relaxačnej polohy, ak riadenie odovzdáte autu. Sedadlá ponúkajú pohodlnú polohu Comfort Fit, pri ktorej opierky hlavy nepresahujú líniu okien, takže v nich takmer ležíte. Toto originálne riešenie umožňuje inovatívna architektúra s nízkymi sedadlami, ktorá v kabíne uvoľňuje priestor.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 1 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #elektromobil #elektromobilita #automobilový koncept
Články podľa značiek