
Zatiaľ to nevyzerá tak, že by mohli byť elektromobily v krátkej budúcnosti výrazne ľahšie ako dnes. Môžu za to ťažké batérie. Nadváha sa ale samozrejme prejavuje vo väčšej spotrebe elektrickej energie a tým aj na skrátení dojazdu. Ten je pritom aj v optimálnych podmienkach stále takpovediac na „hrane“. Preto sa výrobcovia elektromobilov sústreďujú čoraz viac na aerodynamiku. Takmer s takou posadnutosťou ako v osemdesiatych rokoch. Tú možno totiž vylepšiť okamžite a s ňou aj dojazd. Na scénu tak vstúpili noví aerodynamickí rekordéri v podobe Mercedesu-Benz EQS, ktorý zrazil koeficient aerodynamického odporu vzduchu na Cd 0,20, či Lucid Air s koeficientom 0,21 a Tesla S s Cd 0,208. Teraz ale prichádza nový konkurent z Číny.


Stojí za ním automobilka GAC, ktorá pod prémiovou značkou Aion predstavila na autosalóne v Kantone 4-dverové kupé Hyper GT. Jeho koeficient odporu vzduchu je len 0,19! Nič podobné sa zatiaľ v sériovej produkcii nepodarilo. Teda ak neberieme do úvahy pár sto kusovú sériu dvojmiestneho VW XL1 spred dvoch desaťročí. Dizajnéri sa inšpirovali prírodou, konkrétne kvapkou vody, ktorá predstavuje aerodynamický ideál. Dizajnový jazyk „Teardrop On The Blade“ si už GAC vyskúšal na koncepte Time v roku 2021. Hyper GT však nepôsobí zďaleka tak futuristicky a pritom dokázalo udržať odpor vzduchu na identickej úrovni. Jeho organické línie sú dokonca osviežené bočnými prelismi. A to má Aion Hyper GT klasické spätné zrkadlá a laserový radar nad čelným oknom.

Pomáhajú však aktívne aerodynamické prvky, napríklad otvor v nárazníku, ktorý sa otvára, len keď je to nevyhnutné, alebo aktívne zadné krídlo, ktoré mení polohu pri rýchlosti nad 80 km/h. No nie kvôli prítlaku, ale optimalizácii prúdenia vzduchu v zadnej časti a redukcii turbulencií za vozidlom. Futuristický nádych dodávajú Hyper GT ultramoderné svetlá s grafikou elektród, krištáľové zadné svetlá, ktoré vyžarujú ružové svetlo, no najmä motýlie predné dvere, ktoré sa vyklápajú do strán aj nahor v uhle 43 stupňov. Aerodynamicky optimalizované sú tiež19-palcové šesťlúčové disky Kabína má byť 5-miesta s panoramatickou strechou. Jej snímky, však GAC nezverejnil. O záplave displejov a autonómnom riadení aspoň na úrovni SAE 3 ale nepochybujeme.
Tajomná je aj technika, no niektoré zdroje uvádzajú, že Aion Hyper GT je postavený na platforme AEP3,0. Tá môže byť vybavená jedným, alebo dvojicou elektromotorov. Už jednomotorová verzia by dokázala ponúknuť výkon 250 kW a krútiaci moment 434 Nm so zrýchlením na stovku za 4,4 s. Dvojmotorová verzia, ak vychádzame z údajov vlani predstaveného SUV LX Plus, by mohla disponovať výkonom až 540 kW. GAC má tiež v talóne moderné batérie s kremíkovou technológiou s maximálnou kapacitou až 144 kWh. Šušká sa o energetickej hustote 280 Wh/kg, čo je v porovnaní s konvenčnými akumulátormi o 20 % viac. Spolu so špičkovou aerodynamikou by to mohlo znamenať dojazd na jedno nabitie aj 1 000 km.
