BMW Dee: Na CES v Las Vegas predstavil Mníchov čisté sci-fi

Koncept BMW Dee dokáže meniť farby, dizajn prednej masky, rozpráva sa s vami prirodzene a celé predné sklo je jedným veľkým displejom.

13.01.2023 10:00
debata
BMW i Vision Dee (2023) Foto: BMW
BMW i Vision Dee (2023) BMW i Vision Dee (2023)

Na najväčšom svetovom veľtrhu spotrebnej elektroniky CES (Customer Electronic Show), ktorý sa začiatkom januára každoročne koná v Las Vegas sa čoraz viac presadzujú aj automobilky so svojimi pokročilými technologickými riešeniami.

V tomto roku vzbudili veľkú pozornosť hneď dva koncepty. Jeden predstavila francúzska automobilka Peugeot pod názvom Inception, čo v preklade znamená „počiatok“. Demonštrovala na ňom úplne nový dizajnový jazyk a inovované platformy, prichádzajúce spolu s „elektrickou transformáciou“ značky. Auto má úplne novú architektúru interiéru a absentuje v ňom klasický volant. Je nahradený ovládačom bez mechanického prepojenia na ďalšie súčasti vozidla. Ak vás tento koncept zaujíma, viac sa o ňom dozviete v tomto našom článku:

PEUGEOT INCEPTION CONCEPT 2301CN202 Čítajte viac Peugeot Inception: Bez klasického volantu a úplne ‘prekopaný‘ i-Cockpit

Ešte radikálnejšiu víziu predstavila pod názvom i Vision Dee mníchovská automobilka BMW. Označenie Dee znamená Digital Emotional Experience (Digitálny emocionálny zážitok) a presne to je aj jeho zámerom: vytvoriť ešte silnejšie puto medzi ľuďmi a ich automobilmi. V tlačovej správe k tomuto futuristickému modelu sa píše, že „má do úzadia potlačený vonkajší dizajn“, aby vynikli hi-tech technológie v interiéri.

Retrofuturistický vzhľad

Aj keď malo toto „auto budúcnosti“ oficiálnu premiéru až teraz v zámorí, my sme mali vďaka automobilke BMW možnosť prezrieť si ho naživo s niekoľkotýždňovým predstihom priamo v Mníchove počas prezentácie CES Preview Event. Tá však prebiehala pod prísnym embargom, nemohli sme z nej priniesť do oficiálneho predstavenia konceptu žiadne informácie a na mieste sme ani nemohli fotiť. Zato sme si mohli auto v relatívne úzkom kruhu dokonale obzrieť a porozprávať sa o ňom aj s expertmi.

„Do úzadia potlačený vonkajší dizajn“ znamená, že tvorcovia si ako predobraz Dee zvolili BMW 2000, ikonický sedan zo sedemdesiatych rokov minulého storočia. Ak mal byť nenápadný, aby nepotlačoval dôraz na technológie, dosiahli pravý opak. Retrofuturistický vzhľad tomuto experimentálnemu autu mimoriadne svedčí.

Na prístrojovej doske nemáte vôbec žiadne... Foto: BMW
BMW i Vision Dee (2023) Na prístrojovej doske nemáte vôbec žiadne ovládače a ani displej pred vodičom.

V BMW sa pri ňom zamerali na dve veci – prvou je úplne nová forma interakcie medzi autom a posádkou, autom a infraštruktúrou a autom a inými autami. Druhou je obrovský potenciál technológie, umožňujúcej autu meniť farbu. Tú síce BMW ukázalo už v roku 2021, vtedy však išlo iba o zmenu čiernej a bielej, aktuálne už majú rozpracovanú technológiu umožňujúcu meniť farbu v celom farebnom spektre. Teda, aby sme nepreháňali, ide zatiaľ o 32 farieb.

Mení farbu, mení vzhľad

Technológiu BMW vyvinulo v úzkej spolupráci so spoločnosťou E Ink. De facto ide o veľmi podobnú technológiu, aká je rozšírená v čítačkách elektronických kníh. Väčšina z nich využíva ako displej ePaper, pretože jeho spotreba energie konverguje k nule, v podstate ju využíva iba pri zmene textu na čítačke, alebo v našom prípade vzoru na aute.

BMW i Vision Dee (2023)
BMW i Vision Dee (2023)
+12BMW i Vision Dee (2023)

My sme v Mníchove videli Dee iba s limitovanou možnosťou farby a v čierno-bielej verzii, ale aj tak sa ukázala jedna dôležitá vec, ktorú sme si uvedomili až pri sledovaní toho, čo Dee dokáže. Elektromobil môže mať prednú masku ako monolit, nepotrebuje v nej totiž žiadne otvory na nasávanie vzduchu. A to znamená, že pri nej môžete meniť nielen farbu, ale jej kompletný vzhľad.

Inak povedané – nejde len o to, že predná maska sa mohla meniť z čiernej na bielu a naopak. Umožňuje aj zmenu tvaru svetiel, môžu byť užšie, širšie, rovnako ako imitácia masky chladiča, ktorá mení aj farbu aj tvar. Prípadne, ak chcete, môžete mať celú prednú masku súvislú v jednej farbe, keď nie je na nej vidno nič, ani svetlá. Vyzeralo to fascinujúco, kompletná zmena je záležitosťou sekundy.

Dee dokáže behom sekundy zmeniť farbu celej... Foto: BMW
BMW i Vision Dee (2023) Dee dokáže behom sekundy zmeniť farbu celej karosérie alebo len jej časti. Máte na výber z 32 farieb. V budúcnosti dokáže zobrazovať aj logá, fotografie alebo dokonca video.

--

Meniť farbu môžu aj relatívne malé časti auta. Povrch karosérie BMW i Vision Dee totiž pokrýva 240 samostatne ovládateľných panelov E Ink. Vďaka tomu sa v priebehu sekundy môže na vozidle zobraziť a vymeniť takmer nekonečné množstvo vzorov. Proces laserového vyrezávania na vytvorenie filmu, ako aj jeho elektronické ovládanie, vzišli zo spoločného vývoja s firmou E Ink. Prispôsobenie technológie zakriveným povrchom vozidla a programovanie animácií vyvinuli konštruktéri BMW. Pýtali sme sa aj na to, ako je to v prípade menšej kolízie – vtedy stačí vymeniť iba poškodené panely, zvyšok funguje ďalej.

Auto ako partner

Z hľadiska komunikácie môže byť projekčným displejom (head-up displejom) celé predné okno a ako displej na komunikáciu smerom von z auta slúžia aj bočné okná. Auto vás dokáže vďaka kamerám spoznať a keď sa k nemu priblížite, zobrazí na bočnom aute aj vášho avatara. Dá sa s ním komunikovať hlasom a prirodzeným spôsobom, nemusíte využívať predpripravené frázy. Navyše intonačne a aj vizuálne auto komunikuje prirodzeným spôsobom a vyjadruje tak dokonca aj „emócie“. Komunikáciu vie viesť dokonca aktívne – nielenže odpovedá na vaše otázky, ale sa vás aj samo konkrétne veci pýta, takže to naozaj pripomína bežný rozhovor.

Vnútri nie je prakticky žiadna klasická prístrojová doska, pretože tam nie sú žiadne viditeľné hardvérové a ani dotykové ovládače. Dotyková je celá jej plocha a po priblížení ruky sa aktivujú konkrétne funkcie. Meniť proporcie jednotlivých častí head-up displeju možno úplne rovnako, ako keď napríklad na dotykovom displeji dvomi prstami rozťahujete fotografiu.

Plocha čelného skla je rozdelená na „zóny“. Priamo pred sebou vidíte jazdné dáta a navigáciu so zmiešanou realitou, v ďalších zónach sú informácie zo sociálnych sietí, infotainment, správy a podobne. Druh, množstvo a umiestnenie informácií sa mení v závislosti od toho, nakoľko ide auto v autonómnom režime. Tento head-up displej so zobrazovaním na celú šírku čelného skla sa od roku 2025 predstaví vo vozidlách z modelového radu vozidiel Neue Klasse.

Počkajte, kým sa vám zmení svet

Okrem modelu Dee nám v Mníchove predviedli ešte jednu vec, ktorá pôsobila možno ešte fascinujúcejšie. Umožnili nám totiž v reálnom aute jazdiť vo virtuálnom svete. V praxi to vyzeralo tak, že nás na testovacom polygóne posadili do výkonného BMW M2 a nasadili sme si okuliare pre virtuálnu realitu. Chvíľu sme s nimi po polygóne išli v priehľadnom režime a potom vedľa sediaci inštruktor povedal vetu, ktorá znela naozaj zvláštne: „Teraz zastavte a chvíľu počkajte, kým sa zmení svet.“

Technológiu majú v BMW naozaj prepracovanú do detailu. Aby tá zmena nepôsobila na zmysly šokujúco, objaví sa najprv pred vami zavretá mestská brána. Tá sa po chvíli (s digitálnym odpočítavaním času) otvorí a pred vami sa objaví nový svet. Inak povedané – vošli ste do mesta akoby vystrihnutého z filmu 5. element, alebo podobného.

Prepracované je aj sedenie, v aute si môžete... Foto: BMW
BMW i Vision Dee (2023) Prepracované je aj sedenie, v aute si môžete meniť úroveň priehľadnosti okien.

A vošli ste do neho za volantom reálneho auta, ktoré sa reálne po jeho cestách pohybovalo. Fascinujúce bolo, ako ste sa rýchlo dokázali na tento svet adaptovať. Pri jazde ste vôbec nemali pocit nejakej neistoty, v zmysle, že „všetko je len digitálne, čo ak sa s tým autom na skutočnej ceste stane niečo zlé?" Ten vonkajší svet prestal pre vás po pár sekundách úplne existovať, virtuálne mesto vás dokázalo tak dokonale pohltiť, až to bolo svojím spôsobom trochu desivé. V podstate sa vám z neho ani nechcelo vrátiť späť, a aj keď ste v ňom jazdili ani nie polhodinku, po vystúpení vám hneď začalo chýbať a mali ste chuť sa do neho vrátiť.

Z hľadiska bezpečnosti softvér na milimeter presne pozná rozmery reálnej plochy, na ktorej sa auto pohybuje a ak vo virtuálnom svete dostanete šmyk alebo hodiny, auto samo bezpečne zastaví. Dizajnéri, mimochodom spolupracujúci s tvorcami digitálnych hier, nám povedali, že do tejto technológie vkladajú veľké nádeje.

Umožní vám napríklad so skutočným autom jazdiť a trénovať na akomkoľvek závodnom okruhu, pričom sa stále nachádza na veľkej ploche testovacieho polygónu v Nemecku alebo kdekoľvek inde.

Keďže autá v tomto virtuálnom režime budú musieť dokonale komunikovať medzi sebou navzájom a medzi sebou a infraštruktúrou, umožní vám na digitálne zmapovaných reálnych cestách si napríklad počas jazdy v noci aktivovať „deň“. Alebo ak vás jazda po diaľnici bude unavovať, môžete si zmeniť prostredie, pokojne napríklad aj na povrch Marsu. A pritom stále idete v bezpečnom režime v skutočnom aute, nabitom elektronikou, po skutočnej ceste.

Extrémom je napríklad to, že diaľnicu vymeníte za lúku a autá vo vašom okolí nahradia cválajúce kone. Znie to ako sci-fi, ale v BMW majú túto technológiu rozpracovanú vo veľmi pokročilom štádiu. Samozrejme, narážajú na mnoho dočasných ťažkostí. Jednou z nich je napríklad nedostatočná latencia siete pre rýchly tok dát, zatiaľ len vágne štandardy pre komunikáciu auto – auto a auto – infraštruktúra a mnohé ďalšie. Ale v testovacom prostredí im to funguje naozaj vynikajúco.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #BMW #CES 2023 #Dee #i Vision Dee #auto budúcnosti
Články podľa značiek