
Elektrické pikapy sú realitou. Ford má svoj F-150 Lighting, General Motors Hummer EV, Rivian exceluje pikapom R1T a Tesla pripravuje výrobu dávno sľúbeného Cybertrucku. A keďže pikapy sú najpredávanejšími modelmi v USA, nemôže v novom ringu chýbať ani Chrysler. Ten už horúčkovito pracuje na elektrickej novinke pod značkou RAM, ktorá uzrie svetlo sveta budúci rok. Dovtedy však čakať nemusíme, pretože RAM ukázal na veľtrhu spotrebnej elektroniky jeho avízo. Koncept RAM 1500 Revolution BEV má byť jasnou odpoveďou na otázku, kam americká značka smeruje pod krídlami stratégie Dare Forward koncernu Stelantis. Sľubuje, že novinka nastaví novú latku v parametroch, ktoré sú pre zákazníkov kľúčové – v dojazde, nosnosti, ťažnej kapacite aj v rýchlosti nabíjania.

Futuristický dizajn kombinuje brutalitu, naznačujúcu silu s aerodynamickou eleganciou. Prednú masku zdobí reštylizovaný svietiaci nápis RAM. Dva páry dverí zabezpečujú pohodlný prístup do kabíny, keďže sa zaobídu bez stredového stĺpika. Ako sa na koncept patrí, nechýbajú výsuvné kľučky, kamery namiesto spätných zrkadiel, full-LED svetelná technológia, ako aj elektricky ovládané veko nákladového priestoru či veka nabíjacieho portu. Pred ťažkým terénom chránia podvozok nábehové dosky. Odolnosť demonštrujú obrie 24-palcové disky. Priemer kolies je spolu s pneumatikami až 35 palcov. Celé to RAM „zabalil“ do dvojfarebného laku, ktorý kombinuje svetlý odtieň pontónu s čiernou kabínoua panoramatickou strechou.


Samotný koncept stojí na novej platforme STLA Frame EV, ktorá umožnila kompaktnou elektrickou technológiou zväčšiť kabínu. Tá je o 10 cm dlhšia ako v klasickom RAM 1500. Interiér obsahuje štyri samostatné sedadlá s integrovanými pásmi a reproduktormi. Flexibilitou pripomína veľké MPV, pretože sú umiestnené v podlahových koľajniciach a je ich možné posúvať, podobne ako stredový box. Vznikať tak môžu rôzne konfigurácie od relaxačných až po pracovné. Stredový konzola sa môže otočiť o 90 stupňov, čím vznikne pracovný stolík a podobne. Absolútnou novinkou je ale tretí sklopný rad sedadiel na priečke medzi nákladným priestorom a kabínou. Navyše je tu otvor, vďaka ktorému zvládne elektrický RAM predmety dlhé až 5,5 metra.


Prísne horizontálna palubná doska obsahuje v centre dva displeje so zobrazovacou plochou až 28 palcov. Spodný displej je odnímateľný a možno ho použiť ako tablet aj v iných častiach vozidla. Vrchný displej zas možno posúvať do bokov v systéme líšt. Nechýbajú ani displeje pre funkciu digitálnych spätných zrkadiel a, samozrejme, head-up displej s rozšírenou realitou. Vychytávkou je obrovská elektrochromatická presklená strecha s regulovateľnou priehľadnosťou. RAM tiež zdôrazňuje ekologický výber materiálov. Napríklad dyhy Greyslate Nanostone, kože Apple či recyklovanej gumy, použitej na podlahe. Samozrejmosťou je rozsiahla konektivita, umelá inteligencia v službách hlasového ovládania či osobný asistent.

Raritou je režim nasledovania vodiča, ktorý môže kráčať pred vozidlom. Napríklad vtedy, ak vodič potrebuje prejsť len krátku vzdialenosť k ďalšiemu bodu nakládky či vykládky. O technike toho ale RAM zatiaľ veľa neprezradil. Platforma STLA Frame EV je pripravená na montáž dvoch elektromotorov systému EDM s neznámym výkonom. Nepoznáme ani kapacitu batérií. Podpora nabíjania výkonom až 350 kW, čo naznačuje prítomnosť 800 V architektúry, znamená, že len 10 minút nabíjania stačí na predĺženie dojazdu o ďalších 100 míľ, teda približne o 160 km jazdy. Ovládanie vylepší systém natáčania zadných kolies v uhle až 15 stupňov a komfort zas pneumatické odpruženie. Sérovú verziu elektrického RAM 1500 predstaví značka v priebehu roka 2024.