
Keď Mazda v roku 2019 predstavila svoj prvý čisto elektrický model MX-30, fanúšikov elektromobilov sklamala skromnou kapacitou batérie – len 35,5 kWh. Bolo jasné, že z tohto zaujímavého crossoveru so zadnými protismernými dverami v štýle kupé RX-8 sa veru hit nestane. Malá batéria znamenala totiž aj skromný dojazd. V ideálnych podmienkach maximálne 200 km. Mazda však vedela, čo robí, od začiatku totiž rátala s verziou s predlžovačom dojazdu, teda malým generátorom na benzín, podobne ako to urobilo BMW pri i3 REX. Nakoniec sa z toho ale vykľulo čosi výnimočné. Namiesto klasického spaľovacieho motora dala Mazda prednosť jednorotorovému Wankelu.

S rotačným motorom japonská automobilka skončila v roku 2013, spolu s ukončením výroby kupé RX-8, keď si nevedela rady so spotrebou a emisiami. V úlohe generátora mu však na autosalóne v Bruseli naplánovala novú budúcnosť. MX-30 R-EV je teda návratom Wankelu na scénu. Mazda síce tvrdí, že ide o elektromobil s predlžovačom dojazdu, no bližšie má k plug-in hybridom. Ak by išlo o prvú technológiu, nechala by Mazda MX-tridsiatke pôvodnú kapacitu batérie a dojazd predĺžila malým generátorom. Tak to ale nie je. MX-30 R-EV má totiž len polovičnú kapacitu akumulátorov – ešte skromnejších 17,8 kWh. Zato jednorotorový Wankel s objemom 0,83 litra má relatívne vysoký výkon 55 kW pri 4 700 otáčkach za minútu.

To oveľa viac pripomína plug-in hybridy, i keď naozaj len pripomína. MX-30 R-EV nemá totiž medzi spaľovacím motorom a kolesami žiadne mechanické spojenie, ani pri vyšších rýchlostiach, tak ako to je zvykom pri hybridných Hondách, alebo plug-in hybridných Mitsubishi. Wankel je naozaj nezávislý. Jeho úlohou nie je nič iné, ako vyrábať elektrickú energiu. A tú posiela buď do batérie, alebo priamo k trakčnému elektromotoru s výkonom 125 kW. To je teda maximálny výkon MX-30 R-EV, ktorý putuje k prednej hnanej náprave. Mimochodom, je to o 19 kW viac ako pri elektrickej verzii. Len krútiaci moment klesol z 271 na 260 Nm.

Dostať toľko technológie pod prednú kapotu sa podarilo najmä vďaka kompaktným rozmerom Wankelu v porovnaní s klasickým piestovým motorom. A je tiež veľmi ľahký – o 15 kg ľahší v porovnaní s dvojrotorovou verziou z niekdajšej Mazdy RX-8. Benzínová nádrž má objem síce len deväť litrov ale aj to stačí aby sa dojazd konečne natiahol na konečne použiteľných 600 km. Ten elektrický nepoznáme, ale viac ako 100 km to určite nebude. Na plug-in hybrid je to však veľmi slušná hodnota. Zlepšili sa aj dynamické parametre. Novinka zrýchľuje na stovku za 9,1 sekundy, o 0,6 sekundy rýchlejšie v porovnaní s elektrickou verziou. Udivuje len podpriemerná maximálka – úbohých 140 km/h.

Vodič si môže vyberať z troch jazdných režimov – čisto elektrického EV, Normal, keď spolupracujú oba motory v čo najefektívnejšej symbióze, a režimu Charge, ktorým sa dá dobiť batéria benzínovým generátorom, napríklad pred vjazdom do bezemisnej zóny. Softvér tiež umožňuje zachovať v batérii plánovanú energiu po 10 percentách – tiež v prípade, ak plánujete využiť bezemisnú prevádzku. Mazda udáva priemernú spotrebu podľa cyklu WLTP len jeden liter benzínu na 100 km. To by ale musel byť potom dojazd 900 km – čísla nepustia.

Nabíjať batériu budú majitelia MX-30 R-EV buď jednosmerným prúdom s maximálnym výkonom 36 kW, čo má umožniť nabitie z 20 na 80 % za 25 minút, alebo pomocou striedavého prúdu s maximálnym výkonom 11 kW. Elektrická MX-30 podporuje nabíjací výkon na rýchlonabíjačkách aspoň 50 kW. Spolu s príchodom novej verzie pripravila Mazda úvodnú „limitku“ Edition R, ktorá kombináciou čierneho a vínového laku Maroon Rouge odkazuje na prvú Mazdu s Wankelovým motorom R360 zo šesťdesiatych rokov. Interiér zdobí motív rotačného motora na opierkach hláv a koberčekoch. Zaujímavé je, že Mazda nebude robiť cenový rozdiel medzi čisto elektrickou MX-30 a RE-V. Ušetrila totiž na batériách. Vo Veľkej Británii štartuje na 31 250 librách, čo je 35 191 eur.
