
Praga sa málokomu spája s motocyklami. Jej hlavným portfóliom boli totiž osobné a úžitkové autá. Lenže v histórii má na konte aj dve motorky. Tou slávnejšou bola Praga BD 500. Jej jednovalec mal moderný rozvod DOHC poháňaný ozubenými kolesami. Z objemu 499 ccm dával výkon 11 kW. Trojstupňová prevodovka bola súčasťou bloku motora a viaclamelová spojka fungovala v olejovom kúpeli. Osudným sa stal motocyklom Praga príchod lacnejších modelov značiek Ogar, Jawa a ČZ. Napriek tomu nik nespochybňuje, že Pragy boli technicky na vyššej úrovni. Za ich konštrukciou stále geniálny inžinier JV Koch.


Dnes máme opäť dôvod pripomenúť si túto zabudnutú históriu, pretože na scénu prichádza ako blesk z jasného neba pod značkou Praga jednostopá novinka – Praga ZS 800. Stojí za ňou Jan Žuži, jeden z ľudí, ktorý sa zaslúžil aj o nedávno predstavený český hyperšport Praga Bohema. Tento stroj s veľkou dávkou retra nešetrí na kvalite. Jeho rám je vyrobený z chróm-molybdénovej ocele, výfuk z titánu a kolesá z karbónu. Aj vďaka tomu váži len 142 kg. Srdcom ZS 800 je vzduchom chladený 4-taktný dvojvalec s objemom 773 ccm a výkonom 38 kW.


Nezaostáva ani podvozok. Komplikovaná predná vidlica je vyrábaná na špeciálnom päťosovom obrábacom stroji. Niektoré komponenty museli vytlačiť na 3D tlačiarni. Odpruženie zabezpečuje titánová pružina a tlmenie zas tlmiče Öhlins. Z titánu sú vyrobené aj všetky skrutky a matice. Vďaka drahým materiálom sa môže ZS 800 pochváliť veľmi ľahkou a zároveň extrémne pevnou konštrukciou. Asi tušíte, že manufaktúrne vyrábaný motocykel nebude lacnou hračkou.

Praga si novinku cení na 86 000 eur, ale pozor, bez dane! Exkluzivitu zaručí limitovaná výroba. Vzniknúť má len 28 exemplárov. Napokon, ani pôvodná Praga BD 500 nebola nikdy „masovkou“. Vzniklo z nej v rokoch 1927 až 1932 len 1 800 kusov. Malosériová výroba zaručila vysokú kvalitu montáže aj spoľahlivosť, ktorú overilo viacero diaľkových jázd. Tak napríklad sám konštruktér motocyklov Praga JV Koch absolvoval s Pragou BD 500 úspešne cestu dlhú 1 485 km z Ríma do Prahy za rekordných 35 hodín a 40 minút.