Čínske Geely pracuje usilovne na rozšírení portfólia. Pod jeho krídlami sa už nachádzajú značky Volvo, Smart, Polestar, Lotus, Lynk & Co či Geometry a Maple. Vlani vyrobilo Geely viac ako 2,2 milióna áut. S predajom viac ako 1,3 milióna áut v Číne je siedmou najväčšou automobilkou ‚ríše stredu‘. To však Geely nestačí. Len v roku 2021 vytvorilo ďalšiu značku Zeekr, ktorá sa špecializuje výlučne na prémiové elektromobily. Vlani debutovali hneď dva – krásne športové „kombi“ Zeekr 001 s kapacitou akumulátora až 140 kWh a luxusné MPV 009. Teraz prichádza na rad ďalšia novinka. A vyzerá naozaj fantasticky. Napokon, pod dizajn sa podpísal Stefan Sielaff, ktorý pracoval pôvodne pre Bentley, Mercedes-Benz či Audi.
Tvary novinky sa rodili v Göteborgu, kde má svoje štylistické stredisko automobilka Volvo. Aj to naznačuje, že Zeekr X, ktorý, mimochodom, porušuje doterajšie označovanie s dvojicou núl na začiatku, má veľké ambície narobiť vietor najmä v Európe. Pôsobivý crossover dostal delené predné svetlá v štýle 001, veľmi plasticky riešený pontón, bezrámové okná, kontrastnú čiernu strechu a k tomu uzučké zadné svetlá či efektné svietiace loga Zeekr. Aerodynamiku zlepšujú výsuvné kľučky dverí. Základom je platforma SEA (Sustainable Experience Architecture), ktorá je natoľko modulárna, že ju využíva napríklad aj Smart #1 či Lotus Eletre a čoskoro na nej postavia nové Volvo EX30.
Čítajte viac Zeekr: Čínska prémiová značka mieri do Európy. Chystá až šesť modelovZeekr X má na dĺžku 4 382, na šírku 1 836 a na výšku 1 572 mm. Aj rázvorom 2 750 mm nemá ďaleko od Volkswagenu ID.3 alebo Cupry Born. Používa 20-palcové kolesá. Technické parametre zatiaľ nepoznáme, ale Zeekr sľubuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h pod štyri sekundy vďaka dvojici elektromotorov s výkonom 315 kW. Samozrejme, ide o vrcholovú špecifikáciu, na výber budú aj slabšie verzie s pohonom jednej nápravy. Očakáva sa, že akumulátor poskytne kapacitu 66 kWh, podobne ako Smart #1. To by „iksku“ mohlo zabezpečiť dojazd okolo 400 km. Úplné odhalenie plánuje Zeekr v apríli, aj preto nezverejnil snímky interiéru.
No už teraz je jasné, že európskym konkurentom môže dať poriadne zabrať. Nepochybujeme o špičkovej konektivite, aktualizácii softvéru vzduchom, autonómnych schopnostiach ani o obrích displejoch v kabíne. Zatiaľ môžu byť európski súperi pokojní. Zeekr sa objaví na starom kontinente spočiatku len na vybraných trhoch. Skutočná ofenzíva začne až v roku 2025, keď chce Zeekr doviezť do Európy 100 000 áut. Nie je to omračujúce číslo, ale vo svete elektromobilov ani zanedbateľný počet. V tom čase už budeme môcť navyše počítať s ďalšími novými modelmi. A silnou zbraňou môže byť aj cena, ktorou dokážu Číňania podliezť európsky priemer. Zvlášť pri elektromobiloch, ktoré budú pre blízku budúcnosť kľúčové.