Bolo len otázkou času, kedy po Kii Niro vyrukuje aj Hyundai s novou generáciou Kony. Tá bude stále držať pozíciu lacnejšieho elektromobilu v porovnaní s Ioniqom 5. Aj preto nepoužije 800 V batériu, ale klasickú 400V. To ale neznamená, že by Hyundai nepokročil vo vývoji. Naopak, ten obrátil doslova naruby, pretože nová Kona sa rodila v prvom rade ako elektromobil. Až následne z nej urobili hybrid. Pri prvej generácii z roku 2017 to bolo presne naopak. Novinke to nepochybne prospelo. Navyše sa bude o priazeň zákazníkov uchádzať neporovnateľne atraktívnejším dizajnom. Navyše si dal Hyundai záležať, aby elektrickú Konu odlíšil od ostatných verzií. Preto ju zbavil mohutných čiernych lemov blatníkov a sústredil sa na aerodynamiku.
Ostré prelisy akoby boli inšpirované revolučným Ioniqom 5, zadná splývavá časť v štýle SUV-kupé zas pripomína Tucson a pri pohľade na svetelné „parametrické“ pásy si asi spomeniete na novučičký Ioniq 6. Zaujímavé je umiestnenie reflektorov de facto do blatníkov. Kým však pri verziách so spaľovacím motorom budú súčasťou plastového „brnenia“, Kona Electric dá prednosť hladkým aerodynamickým plochám. Kryt konektora nabíjania ostane vpredu, čo je veľmi dobré riešenie pre ľahký prístup k nabíjačkám. Po novom bude dokonca osvetlený a vyhrievaný, takže nezamrzne ani pri –30 stupňoch Celzia. Práca v aerodynamickom tuneli sa skončila skvelým výsledkom. Koeficient odporu vzduchu dokázal Hyundai zredukovať na hodnotu Cd 0,27. Pomohla aj zmena proporcií.
Na dĺžku má Kona 4 355 mm, na šírku 1 825 a na výšku 1 575. Je teda o 175 mm dlhšia, o 25 mm širšia a o 20 mm vyššia. Až o 60 mm sa natiahol rázvor náprav na finálnych 2 660, čo prináša citeľne priestrannejší interiér. Ten sa zmenil vskutku na nepoznanie, pretože Kona si už mohla dovoliť luxus technológií Ioniqu 5 a 6. Na palubnej doske sa tak objavuje takzvaný C-Pad s dvojicou integrovaných 12,3-palcových displejov aj 12-palcový head-up displej. Kona dokonca prichádza v premiére s technológiou Connected Car Navigation Cockpit (ccNC), ktorá prináša pokročilú grafiku a jednotu medzi displejmi, vrátane 360-stupňového zobrazenia okolia. Samozrejmosťou je aktualizácia softvéru vzduchom či odomykanie digitálnym kľúčom v smartfóne alebo hodinkách.
Vďaka premiestneniu ovládača „prevodovky“ zo stredovej konzoly na stĺpik riadenia, vznikol priestor pre nové držiaky nápojov a drobné predmety. Novinkou je relaxačné sedadlo spolujazdca s takzvaným „beztiažovým stavom“ či nastaviteľný sklon operadiel zadných sedadiel. Príjemnú atmosféru na palube vytvára ambientné osvetlenie a syntetické zvuky generované systémom e-ASD, ktoré sú modulované podľa rýchlosti jazdy, okamžitého výkonu či krútiaceho momentu. Aparatúra Bose má osem reproduktorov a subwoofer. Pod zadným elektricky otvárateľným vekom je teraz 466 litrov pre batožiny, až o 144 viac v porovnaní s prvou generáciou. K tomu ale musíme pripočítať 27 litrov pod prednou kapotou, čo je veľmi praktická novinka, napríklad na uloženie káblov.
Nechýba ani záplava asistenčných systémov SmartSense. Medzi tie nové patrí sledovanie únavy vodiča pomocou kamery (Driver Status Monitor), pokročilý parkovací asistent, umožňujúci parkovanie na diaľku, alebo predkolízny systém, ktorý zvláda vyhýbací manéver. Adaptívny tempomat reaguje nielen na vozidlá vpredu, ale aj na obmedzenia rýchlosti a profil trasy na základe dát navigácie. O pohon sa stará modernizovaná elektrická sústava. Na výber sú dva pakety batérií – menší s kapacitou 48,4 a väčší s kapacitou 65,4 kWh. V oboch prípadoch došlo k nárastu. Najmä pri menšej batérii, ktorá si polepšila až o 9,2 kWh. Od výberu akumulátorového paketu potom závisí výkon predného elektromotora – 114,6 respektíve 160 kW. Krútiaci moment je v oboch prípadoch 255 Nm, napočudovanie až o 140 Nm nižší v porovnaní s prvou generáciou.
Zato môžu zákazníci počítať s dlhším dojazdom. S väčším paketom batérií prejde Kona na jedno nabitie 490 km, čo má byť najviac medzi elektrickými SUV segmentu B. Pomáha rekuperácia aj ovládanie rýchlosti novou funkciou i-Pedal. Batéria sa má nabiť z 10 na 80 % za 41 minút. Jej energiu bude možné využívať na napájanie externých spotrebičov cez adaptér V2L. Na kórejskú novinku si ale budeme musieť ešte chvíľu počkať. K prvým slovenským zákazníkom dorazí na prelome októbra a novembra. Toto ale nie je zďaleka koniec elektrickej ofenzívy Hyundai. Do roku 2030 chce na trh priniesť ešte 11 úplne nových elektromobilov.
Rozmery a objemy
Dĺžka (mm) | 4 355 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 825 |
Výška (mm) | 1 575 |
Rázvor náprav (mm) | 2 660 |
Veľkosť batožinového priestoru (l) | 466 + 27 (predný kufor) |
Technické údaje
Verzia | Kona 48,4 kWh | Kona 65,4 |
---|---|---|
Motor | 1 x elektromotor vpredu | 1 x elektromotor vpredu |
Výkon (kW) | 114,6 | 160 |
Krútiaci moment (Nm) | 255 | 255 |
Kapacita batérie (kWh) | – 490 |