
Čoskoro nás čaká veľká premiéra. Lamborghini totiž uzatvára éru čisto spaľovacích motorov a štartuje éru elektrifikácie. Zatiaľ ale pozvoľne. Čistý elektromobil zo Sant Agaty ešte nečakajte. Najprv príde hybrid. A nie hocaký. Stane sa ním nástupca vrcholového modelu Aventador. Napokon, je na čase. Táto vlajková loď je totiž na scéne neuveriteľných 12 rokov. Dobrou správou je, že novinka, zatiaľ len s kódovým označením LB744, ostane verná atmosférickému 12-valcu. Lenže, to je asi tak všetko, čo ju spojí s pôvodným Aventadorom. Na tomto superšporte, či skôr hyperšporte, bude totiž všetko nové. Inak to ani nešlo. Elektrifikácia, pomocou troch elektromotorov, si vyžiadala úplnú zmenu „lejautu“. A spolu s tým aj celkom nový spaľovací motor.

Spaľovacia jednotka bude umiestnená opäť vzadu. Ale otočená o 180 stupňov. Až za ňou sa bude nachádzať prevodovka. Samotný vidlicový motor L545 s objemom 6,5 litra, poskytne výkon 825 koní pri 9 252 otáčkach a krútiaci moment 725 Nm pri 6 750 otáčkach. V porovnaní so svojim predchodcom bude nielen výkonnejší ale aj o 17 kg ľahší. Pôvodnú jednospojkovú prevodovku nahradí nová s dvojicou mokrých spojok. Aj tu sa podarilo konštruktérom znížiť hmotnosť a rozmery. Dvojspojka bude mať na dĺžku len 565, na šírku 750 a na výšku 580 mm. Navyše bude umiestnená naprieč. Aj preto, že pôvodný tunel prevodovky venovalo „lambo“ li-ion akumulátoru s kapacitou 3,5 kWh.

Batéria je veľmi podstatná, pretože dodá energiu spomínanej trojici elektromotorov. Jeden je umiestnený v prevodovke a dva na prednej náprave. Predný pár olejom chladených motorov dodá LB744 spolu 220 kW výkonu a k tomu funkciu pohonu oboch náprav, vektorovania krútiaceho momentu ale aj možnosť rekuperácie brzdnej energie. Výkon zadného elektromotora nepoznáme, ale okrem pomoci pri akcelerácii dostane aj úlohu štartéra a generátora. Kombinovaný výkon celej sústavy sa vyšplhá na úžasných 1 015 koní, teda 746 kW. LB744 by sa tak malo stať najvýkonnejším Lamborghini všetkých čias. Pritom sa desať kilometrov bude vedieť tváriť ako nevinný baránok.

To je vzdialenosť, ktorú dokáže prejsť v čisto elektrickom režime. Čistým elektromobilom bude aj pri cúvaní. Novinka je teda plug-in hybridom, ktorý Lamborghini označuje ako HPEV – High Performance Electrified Vehicle. Aj z toho je jasné, že elektrická sústava je tu skôr na zvýšenie výkonu, ako na zníženie emisií CO2, hoci papierovo vykáže LB744 zníženie spotreby až o 30 %. Nabite batérie trvá z externého zdroja s výkonom 7 kW asi 30 minút. No zvoliť môžete aj rýchlejšie riešenie. Benzínový 12-valec to totiž predtým než vyrazíte na cestu a nemáte po ruke zásuvku, zvládne len za šesť minút. Dátum premiéry ešte nepoznáme, ale stať by sa tak mohlo už na jar. Prví zákazníci by si mali vozidlá prevziať o rok.

Mimochodom LB744 nebude prvým hybridom Lamba. Tento titul patrí Siánu z roku 2019 s elektromotorom s výkonom 25 kW a superkondenzátorom namiesto ťažkej batérie. Spojenie týchto elektrických komponentov s atmosférickým 12-valcom prinieslo nakoniec výsledných 602 kW, zrýchlenie na stovku za 2,8 sekundy a maximálnu rýchlosť 355 km/h. Nový „Aventador“ pôjde nepochybne nad tieto parametre.