Ford postupne vyraďuje z ponuky svoje niekdajšie bestsellery. Do minulosti odišlo Mondeo a zakrátko ho bude nasledovať Fiesta aj Focus. Zrátané to majú nepochybne aj MPV Glaxy či S-Max. Nová európska ponuka sa zameria výlučne na crossovery a SUV. A čo je podstatné, budú elektrické. Do konca dekády chce totiž Ford prejsť na starom kontinente výlučne k batériovým elektromobilom. Už dávnejšie oznámil, že novinky majú mať americký charakter a majú vychádzať z amerických koreňov, i keď budú určené výlučne Európanom. O tom, ako to Ford myslí, sa môžeme presvedčiť už dnes. Odhalil totiž novú generáciu európskeho Exploreru. A tá nemá s tou súčasnou naozaj nič spoločné.
S vývojom druhého elektromobilu po Mustangu Mach-E, ak nepočítame pikap F-150 Lighting, pomohol Fordu Volkswagen. Presnejšie jeho elektrická platforma MEB, ktorú už dobre poznáme z VW ID.3, ID.4, ID.5, Škody Enyaq iV alebo z Audi Q4 e-tron. Na to by ste ale pri pohľade na nový Explorer naozaj neprišli, pretože o dizajn karosérie sa postaral samotný Ford. I keď cítiť snahu o aerodynamickú optimalizáciu, dominujú Exploreru hranaté tvary. Na dĺžku má toto kompaktné SUV približne 4,5 metra, čo ruší akékoľvek spojitosť so súčasným mohutným Explorerom, vybaveným troma radmi sedadiel. Jediným odkazom je azda motív plutvy na zadnom stĺpiku. I keď ide vlastne o tretie bočné okienko.
Ford sľubuje, že novinka bude univerzálnym rodinným autom. Do kufra sa zmestí 450 litrov batožín a po sklopení sedadiel 1 400. V kabíne ešte Explorer skrýva 17-litrovú schránku v konzole medzi vodičom a spolujazdcom, kde nájde miesto napríklad 15-palcový notebook. Futuristickú atmosféru navodzujú športovo tvarované sedadlá a ďalšia generácia infotainmentu SYNC Move 2 s pohyblivou 15-palcovou centrálnou obrazovkou. Tá sa posúva nahor a nadol a mení aj sklon o 30 stupňov. Pod ňou je ešte „tajný“ odkladací priestor na cenné predmety. Nechýba konektivita so smartfónmi cez bezdrôtový Apple CarPlay a Android Auto. Explorer sa bude dodávať vo dvoch úrovniach vybavenia – Explorer a Explorer Premium.
V sériovej výbave bude masážne sedadlo vodiča, vyhrievanie predných sedadiel a volantu, dvojzónová klimatizácia , výkonný „soundbar“ či elektricky ovládané veko kufra. Vo vyššej výbave Premium dostanú zákazníci sedadlá čalúnené ekokožou Sensico a ambientné osvetlenie. Po prvýkrát sa vo Forde vďaka Exploreru objavuje asistent pre zmenu jazdného prúdu a varovanie pri vystupovaní, ak sa blíži auto alebo cyklista. O technike Ford zatiaľ nič neprezradil, ale vzhľadom na príbuznosť s ID.4 a ID.5 môžeme očakávať verzie so zadným náhonom alebo s pohonom oboch náprav. Batérie by mali mať využiteľnú kapacitu 58 alebo 77 kWh a výkon od 132 až po 220 kW.
Čítajte viac Test: Ford Explorer EcoBoost PHEV – ako chutí AmerikaNabíjanie z 10 na 80 % má trvať len 25 minút, pričom Ford sprístupní pre zákazníkov cez jedinú aplikáciu 500 000 nabíjacích bodov v celej Európe. Výrobu Exploreru zabezpečí závod Fordu v Kolíne nad Rýnom. Po ňom majú nasledovať ďalšie elektrické novinky. Veď už v budúcom roku chce mať Ford na trhu deväť elektromobilov. Okrem Mustangu Mach-E a Exploreru aj E-Pumu, E-Transit, E-Tourneo Custom či elektrický Transit Courier a Tourneo Courier. Tento rok plánuje Ford predať na celom svete 600 000 elektromobilov.