Renault Espace: ‘Grand Austral‘ schudol o 215 kg a spotrebu zrazil na 4,7 litra

Zabudnite na legendu Renault Espace, ako ste ju poznali od roku 1984. Šiesta generácia ikonického MPV sa zmenila na predĺženú verziu SUV Austral. De facto na konkurenta Škody Kodiaq, i keď bez pohonu oboch náprav.

29.03.2023 05:00
debata (3)
Nový Espace je derivátom SUV Austral. Vidieť to... Foto: Renault
Renault Espace - 2023 Nový Espace je derivátom SUV Austral. Vidieť to na prvý pohľad. Má len mierne zmenený výplet masky.

Časy slávy veľkopriestorových vanov sú dávno za nami. Trh ovládli SUV, ktoré vedia ponúknuť podobnú variabilitu, ale vďaka zvýšenému podvozku sú ešte univerzálnejšie. Rozhodnutie Renaultu zmeniť pomaly umierajúci Espace na SUV je teda celkom logické. Šiesta generácia nemá preto s tými predošlým prakticky nič spoločné. Novinke by viac svedčal názov Grand Austral, pretože skutočne ide o 7-miestnu predĺženú verziu tohto nového francúzskeho SUV. V Paríži sa však rozhodli využiť cveng mena, ktoré je tu s nami už od roku 1984 a ktoré zmenilo svet áut. Podľa Renaultu nie je dôležité, či je Espace MPV, alebo SUV. Dôležité je, že ho tak ako vždy definuje veľkorysý priestor.

Renault Clio - facelift 2023 Čítajte viac Renault Clio: Nachytali modernizovanú verziu. Rozsahom úprav prekvapí

Espace stojí na platforme CMF-CD z Australu. V porovnaní s ním je ale so svojimi 4 700 mm dlhší, no v porovnaní s predchodcom o 140 mm kratší. Redukcia rozmerov a odľahčená platforma sa podpísali pod pohotovostnú hmotnosť len 1 587 kg, čo je o 215 menej v porovnaní s predošlou generáciou Espace. To sa dnes veru často nestáva. V kabíne má ponúknuť opäť „wellness“ atmosféru. Nielen vďaka priestoru, ale aj svetlu, ktoré do kabíny púšťa sériová panoramatická strecha s plochou jedného štvorcového metra (1 330 × 840 mm). Aby mohla byť taká veľká, Renault zo skeletu Espace odstránil priečny strešný nosník. Chýbajúcu roletu nahrádza tenká nízkoemisná vrstva, ktorá bráni prechodu UV žiarenia, a teda aj prehrievaniu interiéru.

Najväčšou odlišnosťou od Australu je predĺžená... Foto: Renault
Renault Espace - 2023 Najväčšou odlišnosťou od Australu je predĺžená zadná časť. Nárazník je elegantnejší, čomu napomáhajú aj chrómové lišty. V porovnaní s predošlou generáciou je novinka o 140 mm kratšia.

Dizajnom sa Espace naozaj veľmi nelíši od materského Australu. Zmenená je len štruktúra prednej masky so svietiacim logom. Za zadnými dverami je predĺžená strecha ukončená spojlerom a tiež dlhšie bočné okno, ktoré zlepšuje výhľad cestujúcim v treťom rade sedadiel. Zadný nárazník je v porovnaní s Australom o čosi elegantnejší. Zdobia ho dva chrómové prúžky. Svetlá majú silný 3D efekt. Espace môže jazdiť na 18– až 20-palcových diskoch. To podľa to, či sa zákazníci rozhodnú pre elegantnú verziu Techno, dynamicky pôsobiacu Iconic s čiernymi lesklými dekoráciami, alebo úplne novú Esprit Alpine, ktorá je orientovaná vyslovene športovo vrátane šachovnicovej prednej masky.

Palubná doska je inšpirovaná elektrickým Mégane... Foto: Renault
Renault Espace - 2023 Palubná doska je inšpirovaná elektrickým Mégane E-Tech. Obsahuje dve obrazovky systému OpenR Link.

Dĺžka kabíny dosahuje až 2 480 mm, čo je viac ako pri predchodcovi. Nezabudlo sa ani na variabilitu. Espace ponúkne sedem sedadiel. Sedadlá druhého radu majú nastaviteľný sklon operadiel a sú vďaka systému Easy Access posuvné v rozsahu 260 mm. Každý z cestujúcich má k dispozícii držiaky na nápoje, stropné svetlo a USB-C port. Palté to aj pre tretí rad sedadiel, ktorý je v sérii. Ak ho nepotrebujete, stačí ho sklopiť do podlahy. Podľa usporiadania kabíny sa potom mení veľkosť batožinového priestoru od 159 cez 777 až po 1 818 litrov. Prístup do kufra uľahčuje elektricky ovládané veko. Okrem toho je v kabíne pripravených 39 litrov rôznych odkladacích priestorov.

Tri rady sedadiel znamenajú, že Espace odvezie... Foto: Renault
Renault Espace - 2023 Tri rady sedadiel znamenajú, že Espace odvezie sedem pasažierov. Stredný rad je posuvný aj sklopný. Tretí sklopný rad je súčasťou sériovej výbavy.
Renault Mobilize Duo - 2023 Čítajte viac Renault Duo: Francúzi veria v nástupcu Twizy. Má byť nezničiteľný

Palubná doska, inšpirovaná elektrickým Mégane E-Tech, obsahuje dva displeje. Ten horizontálny pred vodičom má 12,3 palca a dotykový vertikálny infotainmentu OpenR Link 12 palcov. Celé to môže doplniť 9,3-palcový head-up displej. Systém Multi-Sense umožňuje výber štyroch zobrazení a ôsmich farieb pozadia. Ambientné osvetlenie má až 48 farieb. Samozrejmosťou je kompatibilita so smartfónmi cez Apple CarPlay a Android Auto. Vďaka službám Google Automotive je k dispozícii navigácia Google Maps, hlasový asistent Google či Google Play. Operačný systém umožňuje aktualizáciu softvéru na diaľku. Espace dostal až 32 asistenčných systémov v balíkoch bezpečnosť, riadenie a parkovanie. Z luxusných prvkov výbavy spomeňme audio Harman & Kardon s 12 reproduktormi.

Do interiéru púšťa svetlo obrovská... Foto: Renault
Renault Espace - 2023 Do interiéru púšťa svetlo obrovská panoramatickí strecha. Kvôli nej odstránil Renault aj priečny strešný nosník.

Na naftový motor a ani na štvorkolku sa netešte. Espace prechádza výlučne na hybridný pohon. Ten kombinuje preplňovaný 3-valec s objemom 1,2 litra (96 kW, 205 Nm) s elektromotorom (50 kW, 205 Nm) a štartérom-generátorom (18 kW, 50 Nm). Celé to dopĺňa multimódová prevodovka bez spojky s dvoma prevodovými stupňami pre elektromotor a so štyrmi pre spaľovací motor. Zásobníkom energie je li-ion akumulátor s kapacitou dvoch kilowatthodín. Celá hybridná sústava je naladená na 147 kW a je ľahšia ako pôvodný 4-valcový naftový agregát. Podľa Renaultu je Espace schopný jazdiť v mestskej premávke až 80 % času s vypnutou benzínovou jednotkou, čo znamená zníženie spotreby až o 40 %. Priemerne si má Espace vypýtať len 4,7 litra benzínu.

Renault Espace - 2023
Renault Espace - 2023
+36Renault Espace - 2023

S úsporou pomáha aj inteligentná rekuperácia, ktorá využíva dáta navigácie vrátane profilu trasy či údaje radaru a čítačky dopravných značiek. Samotnú intenzitu rekuperácie možno nastaviť v štyroch úrovniach. Vodič vyberá jeden zo štyroch jazdných módov – od čisto elektrického cez hybridný až po športový. S manévrovaním pomáha tradičná vychytávka Renaultu – riadenie všetkých štyroch kolies 4Control vo verziách Iconic a Esprit Alpine. Druhá generácia systému zväčšila uhol natočenia zadných kolies z 3,5 na päť stupňov, čo znamená, že Espace má polomer zatáčania len 10,4 metra, podobný Renaultu Clio! Prísľubom dobrých jazdných vlastností je viacprvkové zavesenie zadných kolies a svetlá výška 180 mm, vďaka ktorej si Espace poradí aj s nespevnenými povrchmi.

Nový Espace bude Renault vyrábať v španielskom závode v Palencii. A vlastne už vyrába, pretože predaj odštartuje ešte túto jar.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Renault #Renault Espace #Renault Austral
Články podľa značiek