Cupra je jednou z mála rastúcich značiek v Európe. Na úkor Seatu, ktorému zobrala vietor z plachiet. Ani sa niet čomu čudovať, prináša atraktívnejší a emocionálnejší charakter. Dôkazom je aj nová Cupra Tavascan, po Borne druhý čisto elektrický model značky a tiež prvé elektrické SUV v ponuke Cupry. Podobne ako Formentor nebude mať Tavascan pendanta s logom Seatu. Tavascan označuje Cupra ako splnený sen, pretože na ňom pracuje už od roku 2019, keď novozrodená značka predstavila rovnomennú štúdiu. V sériovej verzii vyzerá možno ešte lepšie, pretože sa zbavila príliš futuristických prvkov a posilnila športový imidž, ktorý je pre Cupru dominantný.
Čítajte viac Test: Cupra to vie aj s elektromobilmi. Porovnali sme dve verzie BornuZákladom Tavascanu je modulárna platforma MEB koncernu Volkswagen, na ktorej už stoja nielen hatchbacky VW ID.3 a Cupra Born, ale aj SUV Škoda Enyaq iV či VW ID.5, vrátane najvýkonnejších verzií RS a GTX, ale aj Audi Q4 Sportback e-tron. Tavascan je teda ďalším elektrickým modelom do partie, ktorý sa snaží odlíšiť najmä dizajnom. Na dĺžku 4 644, na šírku 1 861 a na výšku 1 597 mm. Rázvorom náprav 2 766 mm je identický so svojimi koncernovými súrodencami. Predná časť je vyslovene agresívna. Žraločí nos s nasávacími otvormi pre prívod vzduchu k chladiacemu systému batérií je lemovaný novými svetlami s trojicou trojuholníkových diód.
Tieto efektné diódy majú funkciu denných svetiel. Integrujú však aj technológiu Matrix LED. Úplne novým prvkom je svietiace logo na prednej kapote. Z profilu zaujmú svalnaté blatníky, 19– až 21-palcové aerodynamicky optimalizované disky kolies a najmä kabína so zatmavenými prednými stĺpikmi, ktoré vytvárajú efekt prilby. Vzadu podčiarkuje športovú DNA masívny difúzor a prepojené svetlá, opäť s trojuholníkovými motívmi. Všetky tieto prvky sú inšpirované špeciálom Cupra Tavascan XE pre svetový šampionát elektrických vozidiel Extreme E. Na výber bude široká škála špecifických lakov karosérie ako Tavascan Blue, White Silver, Urano Grey ako aj matný bronzový odtieň Century Bronze Matt.
Rovnako si dala Cupra záležať na interiéri. Jeho hlavným prvkom je centrálna „chrbtica“, teda vysoká stredová konzola prepojená s palubnou doskou. V sérii bude športový volant aj športové škrupinové sedadlá potiahnuté buď recyklovaným polyesterom, alebo mikrovláknom. Neskôr obohatia ponuku okruhové sedadlá CUP. A potom je tu centrálny 15-palcový displej infotainmentu natočený na vodiča. Ten spolupracuje s 5,3-palcovým prístrojový panelom a veľkým head-up displejom s virtuálnou realitou. Tavascan však prináša aj niektoré špecifické prvky, ktoré jeho koncernoví súrodenci nemajú. Nehovoríme len o bronzových dekoráciách, ale najmä o výkonnom audiosystéme Sennheiser s 12 reproduktormi.
A hoci Tavascan využíva unifikovanú koncernovú technológiu, vybral si z nej len to najlepšie. Tavascan sa bude dodávať len s väčšou batériou s kapacitou 77 kWh a len s dvoma najvýkonnejšími verziami platformy MEB. Už základná verzia Endurance použije zadný synchrónny elektromotor s výkonom 210 kW a krútiacim momentom 545 Nm. Výkonnejší variant Tavascan VZ pridáva predný asynchrónny elektromotor s výkonom 80 kW a krútiacim momentom 134 Nm. Ten sa dá do práce vždy, keď elektronika vyhodnotí, že je to potrebné. Takto sa môže zo systémového výkonu 250 kW prenášať na predné kolesá až 30 % hnacej sily. Tavascan vďaka tomu šprintuje z 0 na 50 km/h za 2,4 a na 100 km/h za 5,6 sekundy.
Vodič môže voliť z piatich jazdných režimov – Dojazd, Výkon, Cupra, Individual a Trakcia. Okrem toho je tu funkcia ESC Off, keď dochádza k deaktivácii stabilizačného systému. So stabilitou pomáha špeciálne odladený podvozok s nezávislým zavesením všetkých kolies, progresívne riadenie, takmer dokonalé rozloženie hmotnosti v pomere 49 : 51 % aj adaptívne tlmiče DCC, ktoré menia tuhosť podľa zvoleného jazdného režimu. Pri 19-palcových kolesách má Tavascan zmiešané obutie s prednými pneumatikami širokými 235 a zadnými 255 mm. Pri najväčších 21-palcových diskoch sú predné aj zadné pneumatiky široké 255 mm. Verzia Endurance by mala mať dojazd 550 km podľa normy WLTP.
Čítajte viac Cupra predstavuje limitky Ateca Tribe a Formentor TribePodpora nabíjania výkonom 135 kW znamená, že len 10 minút má stačiť na predĺženie dojazdu o ďalších 100 km. Nabíjanie z 10 na 80 % by malo zabrať necelú polhodinu. Tavascanu nechýbajú ani najnovšie asistenčné systémy, vrátane systému Travel Assist, ktorý obsahuje aj asistovanú zmenu jazdného prúdu či parkovací asistent, ktorý dokáže vozidlo zaparkovať bez vodiča za volantom. Infotainment tiež umožňuje aktualizácie softvéru vzduchom či diaľkové prepojenie s vozidlom. Napriek španielskemu pôvodu a temperamentu vyrába Cupra novinku v čínskom závode koncernu Volkswagen v Anhui.