Kobit Atenta: Česi predstavili prvý špeciál na hasenie elektromobilov. Nemá páru

Hasenie požiarov elektrických áut je veľmi náročné. Najmä ak k horeniu dôjde v parkovacích domoch či garážach. Pomôcť má tento hasičský špeciál.

28.04.2023 18:00
debata (2)
Hasičský špeciál Atenta je určený na hasenie... Foto: Kobit
Kobit Atenta - hasičské auto na požiare elektromobilov Hasičský špeciál Atenta je určený na hasenie elektromobilov. Jeho základom je Toyota Hilux doplnená o tretiu nápravu. Hlavnou výhodou sú rozmery. Výška „len“ 1 850 mm totiž umožňuje dostať sa aj do podzemných garáží.

Neexistujú štatistiky, ktoré by dokladovali, že elektromobily horia častejšie ako klasické autá so spaľovacími motormi. Zato je priebeh ich požiaru radikálne odlišný – intenzitou aj dĺžkou. Keďže batérie sú schopné vznietiť sa opakovane aj po prvotnom či druhotnom uhasení, a to po niekoľkých hodinách či dňoch, vyžaduje si ich hasenie ponorenie celého vozidla do kontajnera s vodou. Ešte komplikovanejšia je situácia, ak sa elektrické auto vznieti v stiesnených priestoroch podzemných garáží alebo v parkovacích domoch. Hasiči sa za takýchto okolností nedostanú s technikou k autu, nie to ešte aby ho ponárali do vodného kontajnera. Aj preto už niektoré mestá zakazujú vjazd elektromobilov do garáží.

Kabína je vybavená monitorom, ktorý prenáša... Foto: Kobit
Kobit Atenta - hasičské auto na požiare elektromobilov Kabína je vybavená monitorom, ktorý prenáša obraz termokamery.

S riešením, aspoň čiastočným, prichádza česká spoločnosť Koba, ktorá vyvinula v spolupráci so spoločnosťami Dajbich, THZ a Atenta hasičský špeciál určený najmä na likvidáciu požiarov elektromobilov. Vychádza z predĺženej Toyoty Hilux, ktorá bola doplnená o tretiu nápravu. Má celkovú hmotnosť 5 610 kg a užitočné zaťaženie tri tony. Hlavnou výhodou v porovnaní s konvenčnými požiarnymi autami sú ale najmä kompaktné rozmery. Na výšku má 1 850 mm, takže sa dokáže dostať do väčšiny parkovacích domov. Na dĺžku je to ale až 6 039 mm, o 1 230 mm viac v porovnaní s klasickým Hiluxom.

Vysokotlakový hasiaci systém ColdCut Cobra... Foto: Kobit
Kobit Atenta - hasičské auto na požiare elektromobilov Vysokotlakový hasiaci systém ColdCut Cobra 7-C330P kit má umožňovať rýchle hasenie akumulátorov s tlakom 300 barov a prietokom 28 litrov za minútu.

Posádka má k dispozícii termokameru a hlavne vysokotlakový hasiaci systém ColdCut Cobra 7-C330P kit, ktorý má umožňovať rýchle a efektívne hasenie akumulátorov s tlakom 300 barov a prietokom 28 litrov za minútu. Osemdesiat metrov dlhá hadica má koncovku s reguláciou hasiaceho kužeľa. Práve schopnosť vytvoriť hmlu z hasiaceho média je kľúčová pre úspešnú likvidáciu prvotného požiaru. V prednej časti je elektrický navijak s vlastným akumulátorom aj ťažné oká, takže po uhasení je možné elektromobil vytiahnuť z parkoviska a následne ponoriť do kontajnera. Prvý prototyp bol postavený už v roku 2020. Odvtedy podstúpil mnohé testy. Čoskoro by mal zamieriť do ostrej služby.

Kobit Atenta - hasičské auto na požiare...
Kobit Atenta - hasičské auto na požiare...
+24Kobit Atenta - hasičské auto na požiare...

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Toyota #hasiči #požiar #elektromobily #požiar elektromobilu #Kobit #Atenta
Články podľa značiek