S novinkami Lexusu sa tento rok pretrhlo vrece. Predstavil hyperluxusné MPV LM, miniatúrne SUV LBX a teraz prichádza s novou generáciou off-roadu GX. Ide síce najmä o model určený pre severoamerický trh, ale keďže je spriaznený s Toyotou Land Cruiser a čoskoro dostane hybridný pohon, uvidíme ho aj v Európe. Je len pochopiteľné, že so svojím predchodcom, ktorý vydržal na linkách s jediným faceliftom nekonečných 14 rokov, nemá veľa spoločného. Spája ich iba ambícia ponúknuť nekompromisné výkony v teréne a zároveň komfortnú jazdu na asfalte. Vo všetkých oblastiach sa GX posúva vpred. Hoci dizajnom bude pravdepodobne polarizovať.
Jeho základom je nová platforma GA-F vystužená rebrinovým rámom, ktorý dáva GX nesmiernu odolnosť a zároveň ho klasifikuje do triedy off-roadov. Na svoje terénne schopnosti upriamuje pozornosť už drsným vzhľadom, ktorý je extrémne hranatý. Dokonca aj typická vretenová maska sa predstavuje v kubistickej podobe. Lexus skrátil predný previs, rozšíril blatníky, svetlá vysunul do horných rohov, aby boli dobre chránené a kapotu či stĺpiky vytvaroval tak, aby mal vodič dokonalý prehľad o okolí. Automobilka ani netají, že chcela, aby GX pôsobil, že je vyrezaný z jedného kusa ocele. Tak trochu pripomína rané Toyoty Land Cruiser zo sedemdesiatych rokov.
Na Slovensko prichádza nový Lexus NX – aj ako plug-in hybrid a štvorkolka
Na druhej strane sa GX nebráni sofistikovaným technológiám, ako svetlám Triple Beam LED. Diódy vládnu aj zadným svetlám s typickou „elkovou“ grafikou. Zaujímavosťou je samostatne otvárateľné zadné okno. Menil sa aj formát. GX je dlhé 5 050, široké 2 117 a vysoké 1 915 mm. To znamená, že v porovnaní s predošlou generáciou je o 70 mm dlhšie o 95 širšie, no zároveň nižšie. Rázvor náprav s hodnotou 2 850 mm narástol o rovných šesť centimetrov. Kolesá majú priemer 18 palcov. Na výber bude 11 lakov karosérie. Pre úplne nové vrcholové verzie Overtrail a Overtrail+ je pripravené kontrastné dvojfarebné vyhotovenie. Drsný vzhľad má kontrastovať s interiérom, ktorý má, naopak, ponúknuť upokojujúcu atmosféru.
Zákazníci sa môžu rozhodnúť medzi 5-miestnym, 7-miestnym alebo luxusným 6-miestnym usporiadaním s dvojicou samostatných sedadiel v druhom rade. Luxus naznačuje aparatúra Mark Lewinson či sériovo dodávané ventilované predné sedadlá, za príplatok masážne. Mimochodom, ponúknu lepšiu stabilizáciu tela v teréne. Horizontálna palubná doska zlepšuje výhľad. Ergonómia kokpitu vychádza z japonskej filozofie Tazuna, čo znamená, že všetky základné ovládacie prvky sú v ľahkom dosahu. Digitálny kokpit má uhlopriečku 12,3 palca a infotainment až 14 palcov. Za príplatok dodá Lexus head-up displej. Napriek rozsiahlej digitalizácii ostalo ale GX verné hardvéru. Napríklad na paneli klimatizácie. Aj radiaca páka prevodovky má klasický dizajn. A myslelo sa tiež na každodenný život. V kabíne nájdete až 12 držiakov nápojov a šesť zásuviek.
Pod kapotou sa v úvode predstavuje úplne nový 3,4-litrový preplňovaný 6-valec, ktorý nahrádza pôvodný 8-valcový motor. Menej valcov však rozhodne neznamená menej výkonu. Naopak, nová pohonná jednotka má výkon 260 kW, o 42 kW viac, a krútiaci moment 650 Nm, ktorý vzrástol takmer o 50 %. Šesťstupňovú automatickú prevodovku nahradil novučičký 10-stupňový automat. Napriek tomu je tu stále redukčná prevodovka, takže GX má až 20 prevodových pomerov. O prenos výkonu sa stará permanentný pohon oboch náprav. V teréne príde vhod volič jazdných režimov Multi-Terrain response aj samosvorný medzinápravový diferenciál Torsen. Vďaka výkonnému motoru má GX ťažnú kapacitu až 3 500 kg.
Pripravený je ale celý rad technológií podvozka, ktoré zaručujú, že GX bude nielen predátorom mimo spevnených ciest, ale aj na asfalte. Napríklad zavesením kolies pripomína skôr SUV ako čistokrvné off-roady. Vpredu je „vyzbrojený“ dvojitými lichobežníkovými ramenami a vzadu 5-prvkovou nápravou. Nechýba ani adaptívne odpruženie AVS, ktoré upravuje tlmiace sily podľa aktuálnych podmienok. Nové off-roadovo orientované verzie Overtrail a Overtrail+ sú navyše vybavené odpájateľnými stabilizátormi E-KDSS, ktoré zväčšujú kríženie náprav v teréne, no zároveň redukujú nakláňanie karosérie v zákrutách. Systém Crawl Control zas umožňuje pomalú a stabilnú jazdu v náročných podmienkach.
Čítajte viac Lexus LM: Dizajnom desí, prepychom šokujeVerzie Overtrail a Overtrail+ dostanú zadný diferenciál s uzávierkou, špeciálne terénne pneumatiky s priemerom 33 palcov obuté na 18-palcových diskoch a zlepšenú ochranu podvozka. Orientáciu v teréne zlepší 360-stupňový kamerový systém 3D Multi-Terrain Monitor. Novinku bude Lexus vyrábať vo svojom americkom závode Tahara. Jeho hlavným teritóriom ostanú USA, ale Lexus netají, že s GX má v roku 2024 plány aj na vybraných európskych trhoch. Najmä ak sa šepká o hybridnej verzii so 4-valcom s objemom 2,4 litra. Bolo by to po prvýkrát, čo by Lexus spojil hybridnú technológiu s vozidlom s rámovým podvozkom.