Toyota sa nám roky spájala s konzervatívnym a nekonfliktným dizajnom. Až prišiel rok 2014, keď na autosalóne v Paríži zažiaril koncept C-HR, z ktorého vznikol o dva roky neskôr sériový crossover. Z C-HR sa stal doslova hit. Ešte dnes pôsobí na ceste ako avantgarda. No a podobné to je s jeho druhou generáciou, ktorú vyvinula Toyota v Európe a výlučne pre Európu. Aj v druhom dejstve úspešného príbehu má mať C-HR charakter „koncepčného auta“. Prvé oficiálne snímky ukazujú, že Toyote sa to nepochybne podarilo. Druhá generácia je možno ešte odvážnejšia a niektoré prvky čerpá z prvej elektrickej Toyoty bZ4X, napokon, elektrifikácia jej je veľmi blízka.
VIDEO: Pozrite si novú Toyotu C-HR
Čítajte viac Toyota GR Supra 45th Anniversary: Výročná edícia pripomína slávne korene legendyNovinka bude stáť na platforme G-AF, podobne ako Prius. Rozmery zatiaľ nepoznáme. Kým prvú generáciu označovala Toyota ako kupé, tentoraz hovorí o „superkupé“. Na dynamickom vzhľade si dali páni z juhofrancúzskeho štylistického centra ED2 naozaj záležať. Predná časť pripomína tvarom masky bZ4X. Futuristickému charakteru pomáhajú aj uzučké svetlá. Z profilu zaujmú ostré „diamantové“ prelisy a po prvýkrát použité zapustené kľučky dverí. Ohromný efekt vytvára dvojfarebné spracovanie karosérie. Nejde pritom len o kontrastnú strechu. Čierna je totiž celá zadná časť vrátane stĺpikov, veka a nárazníka. Tak akoto poznáme z Ayga X. Akoby sa C-HR skladala z dvoch do seba presne zapadajúcich dielov. Kolesá môžu mať priemer až 20-palcov.
Efektným prvkom je svietiaci nápis C-HR, ktorý je súčasťou diódovej lišty, spájajúcej zadné svetlá, alebo zaujímavo tvarovaný strešný spojler, ktorý je jedným z mnohých prvkov aerodynamickej účinnosti. Podobne odvážny je interiér, ktorý má ponúknuť o čosi viac priestoru, ale aj vyššiu úroveň vnímanej kvality. Odrazilo sa to nielen na dizajne, ale aj na použitých materiáloch, hoci mnohé sú výsledkom recyklácie. Ako príklad uveďme textíliu sedadiel, ktorá je výsledkom spracovania PET fliaš. Palubná doska nesie 12,3-palcový digitálny kokpit s troma druhmi zobrazenia a rovnako veľký infotainment v jej centre. Využíva bezdrôtové Apple CarPlay a Android Auto.
Novinkou je digitálny kľúč ale aj aplikácia MyT na diaľkové ovládanie funkcií vozidla, napríklad klimatizácie, či aktualizácia softvéru vzduchom. Atmosféru v kabíne môže meniť ambientné osvetlenie so 64 farbami. Tam to ale nekončí, pretože Toyota prichádza s programom 24 meniacich sa odtieňov, zosynchronizovaných s každou plynúcou hodinou. V palete asistenčných systémov je novinkou automatické parkovanie alebo asistent pre potlačenie nechceného prudkého zrýchlenia. Systém jednoducho ignoruje nechcené stlačenie plynu v situácii, keď by mohlo dôjsť k zrážke. Napríklad, ak si vodič pomýli akceleračný a brzdový pedál. Inteligentný tempomat upravuje rýchlosť aj na základe dát navigácie a dopravného značenia.
Toyota pripravila pre C-HR oveľa širšiu ponuku pohonov ako v minulosti. Na výber sú až štyri verzie. Základom sú hybridy 1,8 Hybrid 140 (103 kW) a výkonnejší 2,0 Hybrid 200 (147 kW), ktoré využívajú vysokoúčinný atmosférický 4-valec Dynamic Force s Atkinsonovým cyklom. Výkonnejší variant môže byť vybavený pohonom oboch náprav AWD-i s druhým zadným elektromotorom. Výkon bude identický. Pri pohľade na čísla je jasné, že najväčší výkonový nárast sa týka verzie 1,8 Hybrid, pretože doteraz mala len 90 kW. Toyota sľubuje, že pri hybridoch odstránila kritizovaný „mixér efekt“ a že otáčky motora budú lepšie ladiť s okamžitou rýchlosťou.
Na vrchol sa postaví premiérový plug-in hybrid 2,0 PHEV 220 (162 kW). Škoda, že Toyota neprezradila kapacitu batérie. Mohla by byť ale porovnateľná s Priusom, ktorý dostal do vienka 13,6 kWh akumulátor. Dojazd v elektrickom režime, ktorý odhadujeme minimálne na 50 km, predĺži trojstupňová rekuperácia. Tá môže pracovať aj automaticky na základe využívania navigačných dát, dopravného značenia či údajov adaptívneho tempomatu. Absolútnou novinkou je zónové monitorovanie. Ak sa vozidlo dostane do bezemisnej zóny, automaticky prepne do elektrického módu, samozrejme za predpokladu, že v batérii je dostatok energie.
Rezervácie pre zákazníkov budú spustené už v júli, pričom priame objednávky otvorí Toyota v auguste. Na úvod predaja predstaví limitovanú edíciu Premiere Edition, ktorá bude vychádzať aj zo športovo ladenej verzie GR Sport so sieťovaným vzorom masky, 20-palcovými kolesami, športovými sedadlami či špecifickým čalúnením s logami GR na opierkach hláv. Chýbať nebude aparatúra JBL alebo heda-up displej. Základnou farbou bude strieborný lak Precious Silver. Ceny presné prevádzkové parametre, vrátane spotreby zverejní Toyota neskôr.
Čítajte viac Toyota sa prebúdza z hlbokého spánku. Chce dojazd 1 500 km!