Koncom augusta bude mať svetovú premiéru nový Passat Variant. Je to už deviata generácia jedného z najväčších bestsellerov strednej triedy, z ktorého sa za 50 rokov predalo vyše 30 miliónov kusov.
Volkswagen v predstihu zverejnil prvé detaily novej generácie, v ktorej bude iba jedna verzia karosérie – Variant. Nový model prináša množstvo inovácií, napríklad intuitívnu koncepciu zobrazovania a ovládania infotainmentu, kvalitnejší interiér, novú adaptívnu reguláciu podvozka, luxusné sedadlá a plug-in hybridnú verziu s elektrickým dojazdom do 100 kilometrov.
Radikálne prepracovaný podvozok
Volkswagen pri vývoji nového Passatu naplno využil potenciál modulárnej platformy s priečne uloženým motorom v novom vývojovom stupni, nazvanom MQB evo. Nový podvozok má napríklad modifikovanú geometriu a pevnejšie ramená zvyšujúce stabilitu štvorprvkovej zadnej nápravy. Elektromechanický posilňovač riadenia má nové vyladenie, priečne skrutné stabilizátory boli modifikované, rovnako ako tlmiče pruženia. Aj priamejší prevod riadenia a predĺžený rázvor budú mať pozitívny vplyv na lepšie jazdné vlastnosti novinky.
Za príplatok bude vylepšený adaptívny podvozok DCC Pro s 2-ventilovými tlmičmi pruženia. Systém permanentne reaguje na povrch cesty a jazdnú situáciu a pri regulácii charakteristiky tlmičov zohľadňuje parametre ako riadenie, brzdenie a zrýchľovanie. Pri tom riadiaca jednotka v zlomku sekundy vypočítava ideálne tlmenie individuálne pre každé koleso a podľa toho nastavuje tlmiče. Konštrukcia tlmičov s 2 ventilmi umožňuje oddelene regulovať tvrdosť tlmičov v tlaku a ťahu.
K sériovému vybaveniu patrí tzv. manažér jazdnej dynamiky, ktorý mal premiéru v aktuálnom Golfe GTI. Tento systém ovláda funkcie elektronickej uzávierky diferenciálu (XDS) a tlmiče DCC Pro. Pomocou individuálnych zásahov brzdami na jednotlivých kolesách a selektívnych zmien tvrdosti tlmičov manažér jazdnej dynamiky zlepšuje ovládateľnosť, vozidlo je stabilnejšie, agilnejšie a precíznejšie sa ovláda.

Vo vyšších výbavách sú adaptívne svetlomety „IQ.LIGHT – HD LED Matrix“ novej generácie. Oproti predošlým sú kompaktnejšie a majú nové diaľkové svetlá high-tech s dosahom približne 500 metrov. Vzadu sú LED svetlá prepojené módnou svietiacou lištou.
Benzín, nafta, hybrid aj plug-in hybrid
Pokiaľ ide o motory, na výber sú štvorvalcové turbodúchadlom prepĺňané agregáty s priamym vstrekovaním paliva – naftové, benzínové, benzínové mild-hybridné a príde aj plug-in-hybrid s dojazdom až 100 kilometrov.
Okrem toho sa všetky hybridné verzie rýchlejšie nabíjajú na nabíjačke alebo wallboxe so striedavým prúdom (AC) a po prvý raz sa dajú nabíjať aj zrýchlene na nabíjačke s jednosmerným prúdom (DC).
Všetky verzie budú mať štandardne dvojspojkovú prevodovku DSG, namiesto radiacej/voliacej páky na stredovom tuneli má nový Passat Variant ovládanie prevodovky páčkou na pravej strane stĺpika riadenia.
Nové sedadlá, nový infotainment a „staré“ tlačidlá
Pokiaľ ide o interiér, tak na želanie budú k dispozícii ergonomické predné sedadlá ergoActive, ktoré sú vybavené elektrickým nastavovaním (podľa modelu a verzie vybavenia až do 14 smerov), ako aj rozlične konfigurovateľnými masážnymi a klimatizačnými funkciami.
Nová architektúra interiéru modelu Passat Variant zohľadňuje pripomienky klientov, preto auto dostalo úplne nový kokpit, infotainment a multifunkčný volant má opäť fyzické tlačidlá. Nový sériový displej infotainmentu má uhlopriečku 32 cm (12,9 palca). Na želanie bude k dispozícii aj nový displej s uhlopriečkou 38 cm (15 palcov). Pod displejom infotainmentu sú osvetlené dotykové posúvače (Touch-Slider) na nastavovanie teploty na oboch stranách kabíny a reguláciu hlasitosti.
Okrem toho bude Volkswagen na želanie ponúkať nový head-up-displej premietajúci informácie na predné okno a tým do virtuálneho priestoru pred vozidlo.
Nová generácie je oproti predošlej výrazne väčšia. Nová dĺžka (plus 14 centimetrov) a predĺžený rázvor (plus 5 centimetrov) prispeli k zväčšeniu priestoru na nohy na zadných sedadlách o 5 centimetrov a zväčšeniu batožinového priestoru. Jeho základný objem vzrástol o 40 litrov na 690 litrov, maximálny objem pri sklopených zadných operadlách vzrástol dokonca o 140 litrov na 1920 litrov.
Nový Passat Variant sa začne predávať v prvom štvrťroku 2024 a bude sa pre všetky trhy vyrábať v bratislavskom závode Volkswagenu.