Hyundai predstavil svoj prvý elektromobil divízie N. S elektrifikáciou koketovala športová divízia Hyundaiu už od roku 2015, keď ukázala virtuálnu štúdiu N Vision Gran Turimo, po ktorej nasledoval prototyp N RM20e, Veloster ETCR a vlani „laboratórny“ koncept RN22e na báze Ioniqu 6. Teraz tu máme prvý sériový šporový model IOniq 5 N. Aký teda je?
Efektný a efektívny
Pozrime sa najprv na dizajn. Už na prvý pohľad vidno mnoho dizajnových prvkov zvyšujúcich výkon, ako sú kontrastné čierne ozdobné dielce a zadný spojler v tvare krídla.
Vpredu sa nachádza graficky spracovaná N Mask s funkčnou sieťovinou spolu so vzduchovou clonou a vzduchovými klapkami pre extra chladenie. Cez spodnú časť nárazníka sa tiahne spojler, ktorý zdôrazňuje nízky postoj vozidla.
Na elektromobile upúta aj špeciálny N prvok v podobe oranžovej linky Luminous Orange v spodnej čiernej časti predného nárazníka. Pokračuje pozdĺž bočných prahov a dodáva modelu Ioniq 5 N dynamický vzhľad.
Tento dojem ešte umocňujú kované 21-palcové hliníkové disky kolies s pneumatikami Pirelli P-Zero s rozmerom 275/35 R21 a vysokou priľnavosťou. Výrazný zadný N krídlový spojler spolu s oranžovým zadným difúzorom a výstupom vzduchu pomáhajú regulovať prúdenie vzduchu na podporu optimálneho aerodynamického výkonu.
V spojleri sa nachádza zabudované trojuholníkové brzdové svetlo HMSL. Pod zadným výklopným vekom batožinového priestoru dominuje exkluzívny čierny kryt nárazníka N s grafickým motívom šachovnice.
Zmeny v interiéri
Novo navrhnutý volant N prvý raz zdobí výrazné logo N lemované tlačidlami N, ktoré nastavujú požadovaný jazdný režim. Tlačidlo N Grin Boost umiestnené na 3. hodine umožňuje okamžitý prístup k maximalizácii zrýchlenia.
Úpravy stredovej konzoly podporujú jazdu na okruhu s chráničmi kolien a opierkou na nohy, ako aj posuvnou lakťovou opierkou. Predĺženie spodnej časti konzoly zvyšuje tuhosť pre podporu športovej jazdy. Pre každodenné použitie ponúka konektor USB-C, bezdrôtovú nabíjačku na mobilné telefóny a držiaky na nápoje.
Sedadlá N majú zosilnené bočné vedenie, takže aj keď dôjde pri ostrom prejazde zákrut k silnému priečnemu zrýchleniu, pevne podopierajú hornú aj spodnú časť tela, aby si vodič za každých okolností zachoval stabilný posed. Škrupinové sedadlá N sú v porovnaní so základnou verziou umiestnené asi o 20 mm nižšie
Model N sa od štandardného vozidla Ioniq 5 odlišuje aj zmenou proporcií. Celkovo je o 20 mm nižší, s blatníkmi rozšírenými o 50 mm, aby sa do neho zmestili širšie pneumatiky, a vďaka výraznejšiemu difúzoru aj o 80 mm dlhší.
Základné vylepšenia
Auto kombinuje elektrifikovanú globálnu modulárnu platformu (E-GMP) štandardného modelu s technológiami N pochádzajúcimi z motoristického športu a využíva odborné znalosti N z elektrifikovaných pojazdných laboratórií Rolling Labs, de facto z vyššie spomínaných štúdií. Automobilka sľubuje, že nové auto bude absolútne spĺňať tri výkonnostné piliere modelov N (3S): Špecialista na zákruty, Schopnosti na pretekárskom okruhu a Športové vozidlo na každodenné používanie.
Schopnosti modelu Ioniq 5 N ako Špecialistu na zákruty sa začínajú vylepšeniami štruktúry základnej karosérie so 42 dodatočnými zváracími bodmi. Zosilnené je uloženie motora a batérie, vylepšenia predného a zadného pomocného rámu sa zamerali na zvýšenie bočnej tuhosti. Vpredu aj vzadu sú zosilnené integrované hnacie nápravy (IDA – inšpirované závodnými špeciálmi), aby vydržali vyšší krútiaci moment elektromotora a zároveň spolu s 21-palcovými kovanými hliníkovými kolesami znížili podiel neodpruženej hmoty.
Zosilnený stĺpik riadenia prispieva k zlepšeniu odozvy riadenia a spätnej väzby, ako aj k zvýšeniu tuhosti. Vozidlo navyše dostalo špeciálne vyladený systém N R-MDPS (Rack-Mounted Motor-Driven Power Steering — elektronický posilňovač riadenia upevnený na hrebeni) s vyšším pomerom riadenia a vylepšenou spätnou väzbou krútiaceho momentu. Výsledkom týchto vylepšení je priamejší a komunikatívnejší zážitok z riadenia.
Tri dôležité „N“
N Pedal vznikol ako riešenie, ktoré rieši prirodzenú hmotnosť a veľkosť elektromobilov a zároveň sa snaží dosiahnuť citlivé jazdné vlastnosti porovnateľné s modelom Hyundai i20 N WRC. Táto inteligentná softvérová funkcia je v modeli Ioniq 5 N navrhnutá tak, aby poskytovala okamžité reakcie pri zatáčaní a zvýšenú citlivosť škrtiacej klapky.
N Drift Optimizer pomáha udržiavať uhol driftu vyvážením viacerých ovládacích prvkov vozidla reagujúcich na vstupy v reálnom čase. Integrovaná funkcia Torque Kick Drift umožňuje vodičovi simulovať impulzy spojky vozidiel so spaľovacími motormi a pohonom zadných kolies pre jazdné situácie, ktoré pošlú vozidlo do driftu.
N Torque Distribution poskytuje plne variabilné rozdelenie krútiaceho momentu medzi predné a zadné kolesá s možnosťou nastavenia v 11 úrovniach. Elektronický samosvorný diferenciál e-LSD na zadnej náprave upravuje výkon a ovládanie v zákrutách. Rozsah výkonu elektronicky riadeného pruženia rozširujú dodatočné snímače na kolesách a širší rozsah tlmenia s väčšími tlmičmi.
650 koní a 21-tisíc otáčok za minútu
Výkonný elektromobil ťaží z niekoľkých technických vylepšení. Jeho elektromotory dosahujú až 21 000 ot./min. a so zapnutým systémom N Grin Boost poskytujú výkon 478 kW (650 k). Ide o výsledok práce dvojstupňového meniča so zvýšenou energetickou účinnosťou pre dosiahnutie vyššieho výkonu z novej 84 kWh batérie. N Grin Boost maximalizuje zrýchlenie zvýšením výkonu na 10 sekúnd a systém pre ideálny štart N Launch Control poskytuje tri rôzne úrovne trakcie pre najrýchlejší možný štart. Track SOC (stav nabitia) automaticky vypočítava spotrebu batérie na kolo.
Ioniq 5 N nastavuje nový štandard pre tepelný manažment v náročných podmienkach. To znamená, že sa môže pochváliť vyššou odolnosťou voči tepelnej degradácii výkonu, čiže strate maximálneho výkonu v dôsledku prehriatia. Vďačí za to vylepšenému systému riadenia teploty batérie so zväčšenou chladiacou plochou, s lepším chladičom motorového oleja a s chladičom batérie. Nezávislé chladiče batérie a motora zvyšujú odolnosť auta voči zníženiu výkonu pred a počas ostrej jazdy na trati.
Pred jazdou môže vodič využiť tepelnú prípravu batérie N Battery Pre-conditioning pre úpravu článkov batérie na energeticky najefektívnejšiu teplotu výberom medzi režimom Drag pre krátke spustenie plného výkonu, alebo režimom Track, ktorý nastaví najnižšiu možnú teplotu batérie na viac kôl.
Funkcia N Race upraví výdrž vozidla na okruhu a poskytuje vodičom priamu kontrolu nad spotrebou energie vozidla. Umožňuje zvoliť si nastavenie Endurance alebo Sprint. Endurance maximalizuje dojazd na pretekárskej dráhe. To sa dosiahne obmedzením špičkového výkonu, čo má za následok pomalší nárast teploty. Sprint zase uprednostňuje výkon a poskytuje kratšie dávky plnej energie.
Auto sa môže pochváliť N upravenými brzdami, ktoré predstavujú najvýkonnejší brzdový systém značky Hyundai. Vpredu používa kotúče s priemerom 400 mm so štvorpiestikovými jednodielnymi strmeňmi a vzadu 360 mm kotúče. Tieto brzdy sú vyrobené z nových ľahkých materiálov a pre účinnejšie chladenie dostali upravené prúdenie vzduchu.
Spomenúť treba aj systémy N e-shift a N Active Sound +. N e-shift simuluje osemstupňovú dvojspojkovú prevodovku (DCT) vozidiel N so spaľovacím motorom. Simuluje radenie pomocou ovládania krútiaceho momentu motora a vytvára pocit trhnutia pri radení.
N Active Sound+ spolupracuje so systémom N e-shift pre zlepšenie zážitku z jazdy primeraným zvukovým prejavom. Systém obsahuje 10 reproduktorov (osem interných, dva externé) a ponúka tri odlišné zvukové režimy. Režim Ignition simuluje zvuk motorov N 2.0T a Evolution poskytuje charakteristický vysoko výkonný zvuk inšpirovaný modelom RN22e. Režim Supersonic predstavuje unikátny koncept s variabilnou hlasitosťou pri prejazde zákrutami inšpirovaný dvojmotorovými stíhačkami.
Športový Ioniq5 N využíva aj systém N Road Sense, ktorý automaticky odporúča aktiváciu režimu N, keď rozpozná dopravné značky s dvojitými zákrutami, čo umožní vodičom, aby si vychutnali každú sekundu jazdy naplno (dostupné iba v EÚ).
Rovnako ako štandardný model Ioniq 5, aj jeho verzia N dostala systém Vehicle-to-Load (V2L), ktorý umožňuje vodičovi využiť energiu uloženú vo vysokonapäťovej batérii elektromobilu na nabíjanie zariadení, ako sú e-biky, elektrické spotrebiče potrebné pri kempovaní, alebo domáce spotrebiče, a to aj v momente, keď je vozidlo vypnuté.
Cena modelu a ani dostupnosť na slovenskom trhu zatiaľ nie sú známe.
Technické údaje | Hyundai Ioniq 5 N |
---|---|
Výkon motora vpredu | 166 kW (226 k) |
Výkon motora vzadu | 282 kW (383 k) |
Celkový výkon | 448 kW (609 k) |
Výkon s funkciou Boost | 478 kW (650 k) |
Kapacita batérie | 84 kWh |
Rýchlosť nabíjania | 350 kW |
Čas nabíjania | z 10 % na 80 % za 18 minút |
Dĺžka | 4 715 mm |
Šírka | 1 940 mm |
Výška | 1 585 mm |
Rázvor kolies | 3 000 mm |
Pneumatiky | Pirelli P-Zero 275/35 R21 |
Brzdy vpredu | 4-piestikové strmene, 400 mm kotúče |
Brzdy vzadu | 1-piestikové strmene, 360 mm kotúče |
0 – 100 km/h | 3,4 s (Boost) |
Najvyššia rýchlosť | 260 km/h |
Dojazd | Bude oznámený pri uvedení na trh |
(Údaje o spotrebe energie nie sú konečné, aktuálne sa certifikujú.)