Fio bankaFio banka

Porsche 911 ST: Malý zázrak Porsche má manuál aj atmosféru. Ale tiež extrémnu cenu

V časoch masívnej elektrifikácie prichádza Porsche s autom ako vystrihnutým zo zlatých deväťdesiatych rokov. Špeciálna edícia deväťstojedenástky s prívlastkom S/T má len 1 380 kg, motor bez turba a k tomu manuál.

10.08.2023 10:00
debata
Na svete je ďalšie unikátne Porsche pre... Foto: Porsche
Porsche 911 S/T - 2023 Na svete je ďalšie unikátne Porsche pre puristov. Konštruktéri zbavili 911 ST všetkého nepotrebného a dizajnéri doplnili retrovzhľad balíkom Heritage Design Package.

Porsche už dávnejšie pochopilo, že je tu stále skupina zákazníkov túžiacich po klasike. A ich túžby dokáže splniť, pretože svoj emisný kôš vie vyvážiť vďaka úspechu elektrického Taycanu. Do ringu tak občas pošle poriadne nadupané a smädné auto pre puristov. Spomeňme Porsche 911 Targa 4S z roku 2020 či Sport Classic z roku 2022 – obe vybavené manuálnou prevodovkou. A teraz tu máme čosi ešte klasickejšie. Novinka 911 S/T pridáva aj atmosférický motor. Je to mix toho najlepšieho zo skladu v Zuffenhausene, tradícia, ktorá sa začala modelom 911 S v roku 1969. Nová 911 S/T preberá túto DNA. Jubilejný model kombinuje gény 911 GT3 RS s karosériou 911 GT3, paketom Touring a špeciálne vyvinutými odľahčenými komponentmi. Nič klasickejšie dnes asi nezoženiete.

Porsche 911 S/T - 2023
Porsche 911 S/T - 2023
+26Porsche 911 S/T - 2023
Porsche 718 Spyder RS 1 Čítajte viac Porsche 718 Spyder RS: Cayman GT4 RS prišiel o strechu a lúči sa s ‘fosílnou’ érou

Vzadu umiestnený atmosférický 6-valec s objemom štyroch litrov dáva výkon 386 kW a posiela ho výlučne k zadným kolesám cez manuálnu prevodovku so skrátenými prevodovými pomermi. Konštruktéri šetrili každý gram hmotnosti. Predná kapota, strecha, predné blatníky a dvere sú vyrobené z ľahkého plastu vystuženého uhlíkovými vláknami (CFRP). To isté platí pre ochranný rám proti prevráteniu, stabilizátor zadnej nápravy a šmykový panel. Porsche vybavilo jubilejný model magnéziovými kolesami, karbónovými brzdami aj malou li-ion batériou či odľahčeným sklom. To všetko je štandard. Za obeť padli odtučňovacej kúre aj zvuková izolácia a riadenie zadnej nápravy. Výsledkom je pohotovostná hmotnosť len 1 380 kg, ešte o 40 kg nižšia ako pri 911 GT3 Touring.

Aerodynamickou vychytávkou 911 S/T je Gurneyho... Foto: Porsche
Porsche 911 S/T - 2023 Aerodynamickou vychytávkou 911 S/T je Gurneyho klapka v aktívnom zadnom spojleri.
Porsche - nové logo 2023 Čítajte viac Porsche ukázalo vynovené logo. Nájdete tri rozdiely?

Pre 911 S/T vyvinulo Porsche dokonca novú ľahkú spojku v spojení s jednohmotovým zotrvačníkom, čo znížilo hmotnosť rotujúcich komponentov o 10,5 kg. Motor sa tak dostáva rýchlejšie do otáčok. Novinke trvá šprint na stovku len 3,7 sekundy, no aj napriek kratším prevodom je jej maximálna rýchlosť 300 km/h. Emócie zvyšuje výrazná zvuková kulisa modulovaná športovým výfukovým traktom. A keďže 911 ST je v súčasnosti jedinou deväťstojedenástkou, ktorá kombinuje prednú nápravu s dvojitými priečnymi ramenami s viacprvkovou zadnou nápravou bez riadenia zadných kolies, konštruktéri tomu museli prispôsobiť aj tuhosť tlmičov a reakcie trakčných systémov. Dvadsaťpalcové predné a 21-palcové zadné kolesá s centrálnou maticou obúvajú pneumatiky s profilom 255/35 ZR 20, respektíve 315/30 ZR 21.

Interiér opäť odkazuje na minulosť. Napríklad... Foto: Porsche
Porsche 911 S/T - 2023 Interiér opäť odkazuje na minulosť. Napríklad čiernymi prúžkami na čalúnení karbónových sedadiel alebo pôvodným logom Porsche.

K asfaltu prisáva 911 ST upravená aerodynamika. Jubilejný model je štandardne vybavený Gurneyho klapkou v aktívnom zadnom spojleri. Porsche pritom tvrdí, že aerodynamické úprav boli vyladené ani nie tak pre jazdu na okruhoch, ako pre bežné cesty. Adrenalínovú povahu dáva 911 ST najavo aj špecifickým dizajnom. Zvlášť ak sa rozhodnete pre príplatkový balík Heritage Design Package k oslavám šesťdesiatky 911, ktorý zahŕňa lak Shoreblue Metallic a biele kolesá Ceramica. Na dvere je možné nastriekať štartovacie číslo. Zvoliť si môžete čísla od 0 po 99. Exkluzívnym detailom je pôvodné logo Porsche, ktoré zdobí nielen prednú kapotu, ale aj náboje kolies, volant či opierky hlavy. Na minulosť odkazujú textilné poťahy karbónových sedadiel s čiernymi prúžkami v kombinácii so semianilínovou koňakovou kožou.

Porsche Mission X Concept - 2023 Čítajte viac Porsche Mission X: Toto je 918 Spyder pre budúcnosť. ‘Spaľovák‘ už nemá

Ak vám to nestačí, dopriať si môžete exkluzívne hodinky s titánovým puzdrom. Ich srdcom je chronograf Porsche Design Werk 01.240 s COSC certifikáciou a funkciou flyback. Je ovládaný rotorom s dizajnom horčíkového kolesa 911 S/T. Nové Porsche 911 S/T je možné objednať za 292 187 eur. Za retrodizajn Heritage Design Package si priplatíte 17 505 a za spomínaný chronograf 11 950 eur. To sú naozaj extrémne čísla za auto, v ktorom skôr veľa techniky a luxusu ubudlo, než pribudlo. Lenže Porsche vie, čo robí. Skúste v dnešných časoch nájsť iný model, ktorý by dokázal ponúknuť takú bezprostrednú radosť z jazdy. A už ich bude len ubúdať. Porsche 911 S/T je tak dobrou investíciou. Jeho hodnota bude nepochybne už len rásť.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Porsche #Porsche 911
Články podľa značiek