General Motors síce priznáva, že na elektrických autách zatiaľ prerába, ale zmeniť sa to má už v roku 2025. V tomto čase chce dostať na trh milión elektromobilov. A prvou značkou, ktorú elektrifikuje, bude Cadillac. Tento proces už vlastne začal. Od tohto roka nepredstaví americká ikona luxusu žiaden nový model so spaľovacím motorom. Prvú lastovičku už poznáme. Je ňou elektrický crossover Lyriq. A v budúcom roku sa k nemu okrem sedanu Celestiq pripojí aj americká modla reperov – obrie SUV Escalade. Jeho dizajn a parametre sú naozaj obdivuhodné. Novinka Cadillacu, postavená na platforme GM Ultium, ktorú už používa GMC Hummer EV, Chevrolet Equinox a pikap Silverado EV, skrýva batérie s využiteľnou kapacitou 200 kWh. To je takmer dvojnásobok toho, čo poznáme z luxusných elektrických Mercedesov-Benz, BMW alebo Tesiel. Napokon, batérie sú naskladané v dvoch „poschodiach“.
Napriek megalomanským rozmerom a hmotnosti, ktorá bude nepochybne atakovať hranicu troch ton, sľubuje Cadillac dojazd 450 míľ, teda približne 720 km. A nielen to. Dvojica elektromotorov s výkonom 550 kW vystrelí tento monolit na stovku za menej ako päť sekúnd. Platí to však len pre režim Velocity Max, ale ten nie je časovo obmedzený. Používať ho je možné kontinuálne. Vďaka 800 V architektúre má stačiť len 10 minút na nabíjacej stanici, aby ste dojazd predĺžili o 160 km. S energiou bude Escalade IQ šetriť aj pomocou výkonnej rekuperácie, vrátane režimu e-Pedal, a vyspelým tepelným manažmentom, ktorý umožňuje výmenu tepla medzi batériou, výkonovou elektronikou a interiérom. Pomáha aj lepšia aerodynamika, pretože napriek tradičnej siluete sú tvary predsa len úhľadnejšie a navyše elegantnejšie.
Escalade IQ je však „naložené“ aj ďalšími technológiami. Platforma Ultium je vybavená pneumatickým odpružením Air Ride Suspension a magnetoreologickými tlmičmi Magnetic Ride Control. Tieto systémy umožňujú meniť tuhosť pruženia a navyše meniť svetlú výšku v rozsahu až 75 mm. K dispozícii je tiež režim „nízkej jazdy“. Stále však nie sme na konci, pretože okrem pohonu oboch náprav eAWD je tu aj riadenie všetkých kolies, ktoré zmenšuje priemer otáčania na 12,5 metra, čo je údaj blízky bežným kompaktom. Pritom má však Escalade na dĺžku viac ako päť metrov. Absolútnou vychytávkou je režim Arriva Mode, keď sa pri parkovaní natáčajú predné a zadné kolesá súhlasne. Vďaka tomu sa Escalade pohybuje diagonálne a dostane sa na priestorovo obmedzené parkovacie miesta. Doslova sa do nich zasunie.
Nepochybujte ani o luxuse. Ten sa začína už pri príchode k vozidlu, ktoré vás víta dramatickou svetelnou animáciou. Cadillac hovorí o „symfónii svetla“. Ak si doprajete elektrický systém otvárania a zatvárania dverí, stačí sa dotknúť tlačidla. Platí to nielen pre predné, ale aj zadné dvere. Elektricky ovládaný je dokonca aj kryt nabíjacieho konektora. V kabíne použili dizajnéri len tie najkvalitnejšie materiály – od pravej kože až po pravé drevo. Najviac však ohromí 55-palcový displej palubnej dosky, ktorá siaha od ľavého až po pravý predný stĺpik. Infotainment pracuje na platforme Snapdragon® Cockpit od Qualcomm Technologies a umožňuje aktualizácie softvéru. Balík Second-Row Seating prináša pre zadných cestujúcich dva 12,6-palcové displeje a skladacie stolíky.
Celkovo odvezie Escalade sedem ľudí v troch radoch, pričom druhý aj tretí rad je ovládaný elektricky. Priestor umocňuje obrovské panoramatické okno. O zvukový zážitok sa stará aparatúra AKG s 36 alebo 40 reproduktormi, vrátane tých v opierkach hláv. Ambientné osvetlenie dáva na výber 126 farieb. Navyše si môže majiteľ meniť atmosféru v kabíne pomocou štyroch tém. Zaujímavosťou je druhý predný batožinový priestor s objemom až 340 litrov. Escalade je tiež nabitý asistenčnými systémami vrátane plne automatického parkovania, i keď s vodičom za volantom. Escalade môže byť aj zdrojom energie pre vašu domácnosť vďaka funkcii V2h alebo napájať množstvo externých spotrebičov. Pritom nezabudol ani na ťažkú prácu. Elektrická verzia totiž zvládne ťahať príves s hmotnosťou 3 600 kg.
Novinka Cadillacu zamieri na trh v budúcom roku ako modelový rok 2025. Stáť má od 130 000 dolárov (118 500 eur). Vyrábať ju budú v kompletne zmodernizovanom závode Zero Factory v Detroite, zameranom len na produkciu elektromobilov, do ktorého General Motors nedávno investoval 2,2 miliardy dolárov. Otázkou ostáva len to, či môžme trojtonový elektromobil považovať za ekologické auto. Akoby sa elektrifikácia uberala úplne zlým smerom.
Čítajte viac Cadillac Celestiq: Toto je elektrický návrat na vrchol. Ale za 300 tisíc eur