Útok čínskych výrobcov v Európe pokračuje. Vidieť to je aj na práve prebiehajúcom autosalóne v Mníchove. Napríklad na stánku Smartu, kde debutuje nové elektrické SUV-kupé Smart #3. Áno, Smart je pôvodne európska značka, ale dnes sa o jeho vývoj a výrobu stará v Číne spoločný podnik Mercedes-Geely JV založený v roku 2019. Je to vynikajúca taktika, ako si otvoriť dvere do Európy. Prienik pomocou západných značiek si už Geely vyskúšalo na Lotuse či Polestare. Konkurenčný SAIC tak urobil so značkou MG. Kým však MG sa štylizuje do polohy cenovo dostupných modelov, až na jeho úžasný Cybersteer, Smart má stále prémiový punc. Napokon, o dizajn sa stará Mercedes-Benz a na jeho škodu to robí lepšie ako pri origináloch s trojcípou hviezdou. Novinka Smart #3 sa za svoj zjav naozaj hanbiť nemusí. ň
Toto SUV-kupé má na dĺžku 4,4, na šírku 1,8 a na výšku 1,55 metra. Na malé verzie Smartu teda zabudnite. Nad masívnym pontónom sa dvíha splývavá silueta kabíny s plávajúcou strechou. Tá je vybavená obrovským panoramatickým oknom. Svetelná technika dosť pripomína najnovšie modely Mercedesu-Benzu. Koeficient odporu vzduch sa podarilo vďaka ladným krivkám, ale aj zapusteným kľučkám zredukovať na Cd 0,27. Príslušnosť k športovo-úžitkovým autám zas prezrádza vyššia svetlá výška a až 20-palcové kolesá. Rázvor náprav s hodnotou 2 785 mm sľubuje mimoriadne priestranný interiér. Infotaiment reprezentujú dva displeje s uhlopriečkou 12,8 a deväť palcov. K tomu pridáva Smart #3 10-palcový head-up displej. Športovú atmosféru navodzujú sedadlá s integrovanými opierkami hláv a dvojfarebným čalúnením.
Nešetrilo sa ani na technike. Platforma SEA vyvinutá firmou Geely patrí medzi najlepšie na svete. Napokon, využíva ju nielen menší Smart #1, ale aj Lotus Eletre alebo Volvo EX90. Na výber budú dve výkonové verzie. Už základná s elektromotorom na zadnej náprave má výkon 200 kW a na stovku zrýchľuje za 5,8 sekundy. Verzia s logom Brabus pridáva druhý elektromotor, čím celkový výkon vzrastie na 315 kilowattov. Tie sa postarajú o raketový šprint na stovku za 3,7 sekundy. To je údaj z kategórie superšportov a jasný útok na Kiu EV6 GT. Kapacitu batérie nepoznáme. Smart ale sľubuje dojazd 435 až 455 km. Pravdepodobne pôjde o 66 kWh akumulátor zo Smartu #1. Vďaka podpore nabíjacieho výkonu 150 kW sa má novinka nabiť z 10 na 80 % za menej ako 30 minút. O bezpečnosť sa starajú asistenčné systémy využívajúce až 22 rôznych senzorov.
Smart #3 sa dostane na trh v štyroch úrovniach vybavenia. Na úvod dorazí „limitka“ 25th Anniversary Edition, ktorá zdôrazní exkluzívny vzhľad prvkami od Brabusu. Dostane tiež 13-reproduktorovú aparatúru Beats, najvyššiu úroveň infotainmentu, efektnú panoramatickú strechu s podsvietením, čierno-biele čalúnenie a palubnú nabíjačku s výkonom až 22 kW. Zaujímavá je aj cena. V Nemecku bude základná verzia Premium štartovať na 43 490 eurách. Výročná edícia nie je oveľa drahšia. Zaplatíte za ňu 46 990 eur a za šialený Brabus 50 990 eur. Aj to je jasný dôkaz, že výroba elektromobilov v Číne je lacnejšia než v Európe. Do roku 2027 chce mať Smart minimálne päť modelov. Nástupca súčasného ForTwo sa bude volať #2 a ako jediný má schádzať z liniek pôvodného závodu vo francúzskom Hambachu, ktorý predal Mercedes-Benz off-roadovému startupu Ineos Automotive v decembri 2022.
Čítajte viac Čínske Geely konkuruje Tesle. Do vesmíru vypustilo satelity