
Lotus prežíva ťažké časy. Vlani predal len 576 áut, čo je dokonca o 62 % menej ako v krízovom roku 2021. Vykázal tiež stratu vo výške 166,5 milióna eur. Do budúcnosti sa však pozerá optimisticky. Na štarte má totiž elektrické SUV Eletre a v New Yorku k nemu pribudlo úplne nové hyper-GT – druhý elektromobil z troch plánovaných, ktoré sa objavia na trhu do roku 2028. Je to poriadna šelma, čo sa dalo čakať, pretože Emeya zdieľa 800 V platformu EPA (Electric Premium Architecture) s Eletre. Emeya s nižšou stavbou by však mala byť ešte rýchlejšia.

Športové línie tohto sedanu štartujú nízkou kapotou s integrovanými dennými svetlami a nasávacími otvormi, ktoré ukrývajú hlavné diódové reflektory. Z profilu je jasná snaha o čo najlepšiu aerodynamiku. Tam sa to však nekončí, pretože Emeya je vybavená aktívnymi aerodynamickými prvkami, ktoré nevidieť. Napríklad aktívnymi klapkami v prednej časti podvozka, ale aj v difúzore. Nechýba ani aktívny zadný spojler. Emeya tak dokáže pri vysokých rýchlostiach generovať prítlak až 215 kg. Pri tých nižších zas využíva svoje aerodynamické „telo“ na zníženie odporu vzduchu.

Platforma Emeye ukrýva batériu s využiteľnou kapacitou až 102 kWh. Tá napája dvojicu elektromotorov s výkonom neskutočných 918 koní, čo je závratných 675 kW. Potom neprekvapí, že aj s hmotnosťou vysoko nad dve tony šprintuje na stovku za menej ako 2,8 sekundy. Dojazd síce Lotus neuvádza, ale nebude vzdialený 600 kilometrom, ktoré sa týkajú SUV Eletre. Elektrická sústava s napätím 800 V umožňuje extrémne rýchle nabíjanie. Predĺženie dojazdu o 150 km má na 350 kW nabíjačke trvať len päť minút a dobitie z 10 na 80 percent len 18 minút.

Jazda má byť vzrušujúca aj vďaka vyspelému pneumatickému podvozku, ktorý upravuje tuhosť na základe údajov senzorov, monitorujúcich vozovku 1 000-krát za sekundu. Posádku, ktorá sedí na štyroch samostatných sedadlách, rozmaznáva Emeya špeciálne navrhnutou audiosústavou KFE. Jednoducho, Emeya je kombináciu surovej sily a komfortu hyperluxusných limuzín. Palubná doska nesie okrem centrálnej dotykovej obrazovky aj obrí head-up displej s uhlopriečkou 55 palcov. Vo dverách sa nachádzajú ďalšie displeje vo funkcii spätných zrkadiel. O tom, že Emeya má autonómne ambície, svedčí maskovaný lidar nad čelným oknom.

Emeya absolvovala veľkolepý svetový debut 7. septembra v New Yorku na štyroch poschodiach budovy Chelsea. V rámci nej si mohli návštevníci prezrieť výstavu venovanú 75 rokom histórie a dedičstva Lotusu. Novinku začne Lotus vyrábať v priebehu roka 2024. Pripomeňme, že dnes je táto slávna britská značka pod krídlami čínskej automobilky Geely a snaží sa o objavenie novej identity v nastupujúcej elektrickej ére. Uvidíme, či sa jej to podarí. A ešte jedna poznámka. Lotus nie je v elektrifikácii vlastne nováčikom. Veď prvá generácia Tesly Roadster z rokov 2008 až 2012 nebola ničím iným ako elektrifikovaným Lotusom Elise.