
Foresterom vstúpilo Subaru do sveta SUV v roku 1997. Predstavuje úspešný príbeh. Z doteraz piatich generácií putovalo k zákazníkom len v USA viac ako 2,6 milióna kusov. A hoci sa počtom vyrobených exemplárov nemôže rovnať konkurenčnej Toyote RAV4, majitelia Forestera naň nedajú dopustiť. Vyhovuje im konzervatívny štýl, evolučný prístup, legendárne motory boxer či symetrický pohon oboch náprav, ktorý sa spolieha skôr na mechaniku ako elektroniku. Nič na tom nemení ani šiesta generácia Forestera, ktorá debutovala na autosalóne v Los Angeles. Je to stále Forester, hoci vo všetkom lepší ako jeho predchodcovia.
Dizajn je o čosi úhľadnejší a elegantnejší, no rozhodne neprišiel o robustnosť ani typický pohľad „buldoga“. Masívna maska „vytiahnutá“ až do kapoty nadväzuje na delené LED svetlá. Pri pohľade zboku vyniknú hranaté blatníky, ale aj výška podvozka, až 22 cm, ktorú môže mnohé SUV Foresteru len a len závidieť. Zadné svetlá sú spojené lištou. Forester síce nebude nikdy módnou ikonou, ale jeho dizajn rešpektuje niektoré základné princípy, na ktoré sa mnohí výrobcovia dávno „vykašľali“. Znížená línia okien a štíhle stĺpiky zabezpečujú napríklad vynikajúci výhľad spoza volantu. To, čo nevidieť, je o 10 % vyššia torzná tuhosť karosérie, ktorá je výsledkom silnejších zvarov a lepených spojov.


V kabíne má Forester ponúknuť o čosi viac miesta. Ani nie tak z dôvodu zväčšenia formátu, ten sa pravdepodobne veľmi nemenil, ako skôr štíhlejšou konštrukciou sedadiel. V kufri je teraz od 838 do 2 170 litrov pre batožinu. Prístup k nej uľahčuje elektricky ovládané zadné veko, po prvýkrát s nožným senzorom. Palubná doska kombinuje klasický analógový prístrojový panel a veľkú 11,6-palcovú obrazovku novej generácie infotainmentu Starlink, známu z novšieho Outbacku. Priaznivcom Forestera bude možno chýbať samostatný hardvérový panel klimatizácie, ale Subaru to vyriešilo oddelenou plochou na obrazovke, vyhradenou len pre jej funkcie.


Kabína má byť tiež tichšia a vďaka čiernemu stropu útulnejšia. Použité materiály sú odolné voči poškriabaniu či odtlačkom. Subaru opäť zdokonalilo balík bezpečnostných systémov EyeSight, ktorý funguje vo väčšom rozsahu podmienok, čo je výsledkom širšieho zorného uhla kamery. Forester skôr identifikuje chodcov a cyklistov na križovatkách. Po prvýkrát sa objavuje systém núdzového zastavenia, ak vodič nereaguje na výstrahy. Samozrejmosťou je adaptívny tempomat, udržiavanie v jazdnom prúde či asistencia pri zmene jazdných pruhov. Bdelosť vodiča kontroluje kamera. Nechýba ani 360-stupňové zobrazenie okolia v teréne či pri parkovaní. Ak hrozí zrážka s iným autom pri cúvaní, Forester aktivuje automatické brzdy.


Koncepcia pohonu sa nemení. V USA bude Forester dostupný s 2,5-litrovým atmosférickým boxerom s výkonom 135 kW a krútiacim momentom 241 Nm, známym z Outbacku. Spojený bude s kontinuálnou prevodovkou CVT a symetrickým stálym pohonom oboch náprav s rovnako dlhými hnacími hriadeľmi pre všetky kolesá. Štvorkolka by mala mať rýchlejšie a plynulejšie reakcie. V teréne pomôže systém X-Mode aj asistencia pri zjazde a stúpaní. Na asfalte sa zas o lepšiu stabilitu postará vektorovanie krútiaceho momentu a nové dvojpastorkové riadenie s elektrickým posilňovačom, odvodené z ikonického Subaru WRX. Do Európy dorazí Forester pravdepodobne s hybridom e-Boxer, na ktorom spolupracuje Subaru s Toyotou.

Forester zamieri najprv k americkým zákazníkom na jar budúceho roka. Európska verzia bude nasledovať najskôr koncom roka 2024. Na starom kontinente je teraz hlavnou hviezdou menší Crosstrek e-Boxer, ktorý je nástupcom pôvodného XV.