Lexus má silný rok. Len nedávno ukázal hyperluxusné MPV LM, následne luxusný off-roade GX, ktorý dorazí už čoskoro a teraz tu máme absolútnu novinku v podobe malého SUV LBX. Ide o kľúčový model vytvorený špeciálne pre Európu, ktorý by mohol katapultovať predaje Lexusu na starom kontinente. LBX bude totiž vstupnou bránou do sveta Lexusu a zároveň modelom, na ktorý nemá nemecká či švédska konkurencia žiadnu odpoveď. Postaví sa po dúčasné SUV UX.V podstate sa pozeráme na prémiový prerod extrémne úspešnej Toyoty Yaris Cross. Na prvý pohľad to ale nespoznáte, pretože automobilka si dala záležať, aby aj napriek malému formátu niesla novinka prémiovú auru Lexusu. Ťažko by ste preto hľadali jediný spoločný karosársky diel.
Pozrite si, ako vznikal nový Lexus LBX
Čítajte viac Lexus GX: Luxusný off-road má prísť čoskoro. Predchodcu nahradí po 13 rokochMierne sa menili aj rozmery. LBX je dlhé 4 190, široké 1 765 a vysoké 1 545 mm. To znamená, že je o 100 mm dlhšie, o 60 mm širšie a až o 50 mm nižšie. Aj to umožňuje platforma GS-B, ktorú Lexus použil vôbec po prvýkrát. Už základné proporcie tak dávajú LBX športovejší vzhľad. Vretenová maska sa predstavuje v úplne novej podobe bez klasického rámu. Rozdelená je dokonca do dvoch častí. Úzke svetlá s integrovanými dennými diódami majú síce charakteristickú grafiku v tvare písmena L, ale tentoraz smeruje von. Z profilu upútajú svalnaté blatníky, relatívne dlhá kapota, bohato modelovaný pontón aj športová línia nízkej kabíny.
Celé to umocňujú 18-palcové disky a kontrastné lakovanie strechy vo verziách Emotion a Cool. Zadnej časti dominuje strešný spojler, široký postoj a veľký nápis Lexus na veku výklopného veka. Aj preto sa priestor na evidenčné číslo presunul do nárazníka. Ako sa na prémiový model patrí, zadné svetlá sú prepojené efektnou diódovou lištou. Pre LBX „namiešal“ Lexus špecifické odtiene lakov, vrátane „sonických“ s hlbokým leskom. To, čo nevidieť, je mimoriadne pevná štruktúra karosérie. V porovnaní s Yarisom Cross má viac bodových zvarov a výstuh. V boji proti nadváhe pomáha zas hliníková kapota a hliníkové prahy ako aj dvere vyrobené z kompozitných materiálov.
Navyše sa dbalo na príkladnú izoláciu kabíny od hluku a vibrácií. Preto má LBX vo dverách a strope tlmiace peny a kapota zasa dokonalé tesnenie. Vibrácie motora redukuje vyvažovací hriadeľ. Takto môže interiér ponúknuť komfort, ktorý zákazníci od Lexusu očakávajú. Prémiový charakter vidieť aj na dizajne a výbere materiálov. Nájdeme tu anilínovú kožu či premiérové viacvrstvové dekorácie vyrobené z dreveného uhlia. Horizontálna palubná doska má zabezpečiť perfektný výhľad a ergonomický koncept Tazuna zasa ľahkú dostupnosť ovládacích prvkov. Mimochodom, sedadlá sú umiestnené o 15 mm nižšie ako v Yarise Cross. Digitálny kokpit s uhlopriečkou 12,3 palca a infotainment s 9,8-palcovou dotykovou obrazovkou akoby pochádzali z väčších a drahších áut.
Platí to aj o ambientnom osvetlení s ponukou 50 farieb či špičkovej audiosústave Mark Levinson s trinástimi reproduktormi. Za príplatok je k dispozícii head-up displej, on-line navigácia či digitálny kľúč. Spolu s LBX uvádza Lexus na scénu aj nový systém výbav. Hovorí o základnej verzii a k tomu štyroch „atmosférach“. Kým verzie Elegant a Relax majú uhladený a upokojujúci charakter, verzie Emotion a Cool sú vyslovene expresívne. Lexus dá zákazníkom možnosť bohatej individualizácie cez rozšírený personalizačný program Lexus Bespoke Build. Nepochybujte ani o bezpečnosti. LBX bude vybavené kompletným balíkom asistenčných systémov Lexus Safety+. Do kufra sa zmestí 332 litrov nákladu.
V porovnaní s Yarisom Cross bude LBX o čosi výkonnejšie. Základom hybridnej verzie je atmosférický 3-valec 1,5 Dynamic Force s elektromotorom a planétovou prevodovkou. Zásobníkom je celkom nová NiMH bi-polárna batéria, ktorá je kompaktnejšia, výkonnejšia a dokáže rýchlejšie poskytnúť potrebnú energiu, čo sa má prejaviť na okamžitej reakcii elektromotora po stlačení plynu. Sústava je naladená na výkon 100 kW, o 15 viac ako pri Yarise Cross. Týka sa to aj verzie E-Four s pohonom oboch náprav, doplnenej zadným elektromotorom. Tento sa aktivuje nielen na klzkých povrchoch, ale aj pri akcelerácii či pri vjazdoch a výjazdoch zo zákrut, čím zlepšuje stabilitu.
Čítajte viac Lexus LM: Dizajnom desí, prepychom šokujeLexus sľubuje, že zvuk a otáčky motora budú zodpovedať zrýchleniu, čím sa odstráni nepríjemný „mixér efekt“. Stovku zvládne hybridné LBX za 9,2 sekundy, čo je minimálne o dve sekundy lepší výsledok v porovnaní s Yarisom Cross Hybrid. Bližšie dynamické parametre ani údaje o spotrebe automobilka zatiaľ neposkytla. Kým verzie FWD s predným náhonom budú mať zadné kolesá zavesené na jednoduchej náprave s torznou priečkou, štvorkolky dostanú dvojité priečne ramená. Novinkou je brzdová sústava, ktorá rozdeľuje brzdný účinok medzi predné a zadné kolesá tak, aby redukovala nakláňanie karosérie. Systém má tiež potláčať náklony v zákrutách. Výrobu LBX odštartuje Lexus koncom tohto roka a jeho predaj spustí začiatkom roka 2024. Cenu zatiaľ nepoznáme.