Prvá jazda: Ford Focus chce dobyť vrchol

Najočakávanejšia novinka európskeho Fordu dorazila. Posadili sme sa za jej volant a zisťovali, čím všetkým chce zaútočiť na konkurenciu.

11.04.2011 15:29
Ford Focus Foto:
Ford Focus
debata

Nový Focus to nebude mať na trhu ľahké. Prakticky od začiatku bude musieť čeliť obrovskej konkurencii takmer kompletne obmenenej ponuky hlavných európskych hráčov na poli nižšej strednej triedy. Aby si však svoju vrcholnú pozíciu obhájil, konštruktéri ho vybavili nezvyčajným množstvom elektronických asistenčných systémov, ktoré si na palubu Focusu môže zákazník objednať. Mnohé z nich sa v segmente kompaktov objavujú vôbec prvýkrát a konkurencia ich neponúka ani o segment vyššie. Tomu sa povie obrana útokom.

Útočí asistenčnými systémami, ktoré konkurencia... Foto: Ford
Ford Focus Útočí asistenčnými systémami, ktoré konkurencia neponúka.

Zákazníci sa tak budú môcť tešiť na parkovací asistent, systém varovania pred opustením jazdného pruhu, systém monitorovania mŕtveho uhla, systém brániaci kolíziám v nízkych rýchlostiach, systém monitorujúci dopravné značky okolo cesty, sledovanie reakcií vodiča (dokáže rozoznať únavu vodiča a odporučí mu prestávku) alebo automatické prepínanie diaľkových svetiel.

Jeho silnou stránkou ostávajú výborné jazdné... Foto: Ford
Ford Focus Jeho silnou stránkou ostávajú výborné jazdné vlastnosti.
Rozmery – Ford Focus 5dv.
Dĺžka (mm) 4358
Šírka (mm) 1823
Výška (mm) 1484
Rázvor (mm) 2648
Objem bat. priestoru (l) 277–1148

Vonkajšími rozmermi sa Focus radí takmer na vrchol segmentu, prekonáva ho už len Opel Astra, VW Golf je kratší o celých 159 mm. V šírke mu dokonca nedokáže konkurovať ani spomínaná Astra. Vonkajším rozmerom zodpovedá aj interiér s veľkorysou ponukou miesta vpredu aj vzadu, kde sa prekvapujúco pohodlne usadia aj traja dospelí.

Na tvar palubnej dosky si urobte vlastný názor, jedno jej však uprieť nemôžete a to je dobrá ergonómia rozmiestnenia základných ovládacích prvkov. Podobne ako Mondeo nám však aj Focus v interi­éri servíruje niekoľko rôznych povrchov, ktoré k sebe nie vždy pasujú.

Batožinový priestor prekvapil pomerne vysokou nakladacou hranou a menším celkovým objemom. Ak si pod jeho podlahou totiž doprajete plnohodnotnú rezervu, na batožinu vám ostane skromných 277 l. So sadou na opravu defektu táto hodnota narastie na slušnejších 363 l, po sklopení zadného deleného sedadla preveziete 1148 l.

Štyri stupne výbav

Na našom trhu budú k dispozícii štyri stupne výbav označené Ambiente, Trend, Trend Sport a na vrchole bude Titanium. Rozsah jednotlivých výbavových stupňov prinášame v prehľadnej tabuľke, samozrejme k dispozícii ostávajú ďalšie prvky príplatkovej výbavy, či tradičné špeciálne výbavové balíky.

Interiér základnej verzie Ambiente Foto: Ford
Ford Focus Interiér základnej verzie Ambiente
Výbava AMBIENTE
Elektricky ovládané vonk. spätné zrkadlá s krytom vo farbe karosérie
Zadný spojler vo farbe karosérie
Bezuzáverové dopĺňanie paliva
Elektricky ovládané predné okná s jednodotykovým otváraním a zatváraním na strane vodiča
Kožou obšitý volant
Výškovo a pozdĺžne nastaviteľný stĺpik riadenia
Palubný počítač
Inteligentný systém ochrany (IPS)
ESP
Diaľkové ovládanie centrálneho zamykania
Výbava TREND
AMBIENTE +
16-palcové kryty kolies
Rádio s CD s 3,5-palcovým displejom, šiestimi reproduktormi a USB
Klimatizácia
Výbava TREND SPORT
TREND +
16-palcové zliatinové disky kolies
Elektricky ovládané a vyhrievané vonk. spätné zrkadlá
Pochrómovaná lišta dverí
Predné športové sedadlá
Stredová konzola s lakťovou opierkou, skladovacím priestorom, 12-voltovými zásuvkami a ručnou brzdou v tvare Z
Športovo ladené pruženie
Informačný systém Ford Eco Mode
Výbavy Titanium
TREND SPORT +
16-palcové zliatinové disky kolies
Automatické svetlomety aj stierače
Čierna maska
Zadné LED svetlomety
Kožou obšitá hlavica radiacej páky
Chrómované vnútorné kľučky
Ochranné lišty prahov
Dvojzónová automatická klimatizácia
Štartovanie tlačidlom
Tempomat
Osvetlený priestor na nohy
Zadná lakťová opierka
Asistent rozjazdu do kopca

Pre nový Focus sú k dispozícii benzínové motory s objemom 1,6 litra a naftové agregáty 1.6 TDCi a 2.0 TDCi vyladené na niekoľko výkonových stupňov. Základom je atmosférický benzínový štvorvalec 1.6 Ti-VCT (77 kW/105 k a 92 kW/125 k) spolupracujúci s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Nad ním v ponuke figuruje nový prepĺňaný štvorvalec 1.6 EcoBoost s priamym vstrekovaním vyladený na 110 kW/150 k a 134 kW/182 k. Ten spolupracuje so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.

Technické údaje – Ford Focus 5dv. (benzínové motory)
Motor 1.6 TiVCT 1.6 TiVCT 1.6 EcoBoost 1.6 EcoBoost
Zdvih. objem (cm3) 1596 1596 1596 1596
Vŕtanie x zdvih (mm) 79×81,4 79×81,4 79×81,4 79×81,4
Kompr. pomer 11,0:1 11,0:1 10,0:1 10,0:1
Max. výkon (kW/min-1) 77/6000 92/6000 110/5700 134/5700
Krút. moment (Nm/min-1) 150/4000–4500 159/4000 240/1600–4000 240/1600–5000
Prevodovka 5M 5M 6M 6M
Max. rýchlosť (km/h) 187 196 210 222
0–100 km/h (s) 12,3 10,9 8,6 7,9
Komb. spot. (l/100 km) 5,9 5,9 6,0 6,0

Naftovú ponuku obhospodarujú prepĺňané štvorvalce 1.6 TDCi a 2.0 TDCi s výkonmi od 70 kW/95 k a do 120 kW/163 k. Štandardne spolupracujú so šesťstupňovými manuálnymi prevodovkami, za príplatok je pre agregát 2.0 TDCi v ponuke aj šesťstupňová dvojspojková prevodovka PowerShift.

Technické údaje – Ford Focus 5dv. (naftové motory)
Motor 1.6 TDCi 1.6 TDCi 2.0 TDCi 2.0 TDCi 2.0 TDCi 2.0 TDCi 2.0 TDCi
Zdvihový objem (cm3) 1560 1560 1997 1997 1997 1997 1997
Vŕtanie x zdvih (mm) 75×88,3 75×88,3 85×88 85×88 85×88 85×88 85×88
Kompr. pomer 16,0:1 16,0:1 16,0:1 16,0:1 16,0:1 16,0:1 16,0:1
Max. výkon (kW/min-1) 70/3600 84/3600 85/3750 103/3750 103/3750 120/3750 120/3750
Prevodovka 6M 6M 6-PowerShift 6M 6-PowerShift 6M 6-PowerShift
Max. rýchlosť (km/h) 180 193 196 207 205 218 215
0–100 km/h (s) 12,5 10,9 10,9 8,9 9,5 8,6 8,9
Spotreba (l/100 km) 4,2 4,2 5,3 5,0 5,3 5,0 5,3

Nový Focus sa do oficiálneho predaja dostane 12. apríla, pričom by jeho ceny mali začínať na hranici 15 990 €.

V predaji aj predchádzajúca verzia

Ford využíva rovnakú taktiku, ako mnohí pred ním. Do konca roka 2011 totiž necháva v predaji aj predchádzajúcu verziu za zvýhodnenú cenu. A prečo nie? Je stále lepšia než väčšina konkurencie, jej nadčasový dizajn starne veľmi pomaly a dostanete ju už za 11 990 €. Dostane označenie Focus Classic a bude k dispozícii s motormi 1.6 Duratec a 1.6 TDCi.

Za volantom

Z pohľadu jazdných vlastností ostáva nový Focus naďalej fenomenálnym hatchbackom. V automobilke ho síce vybavili elektromechanickým posilňovačom riadenia (EPAS), no z pohľadu bežného užívateľa mu to skôr prospelo. Satisfakciou za miernu stratu citu v riadení sú nové funkcie prispievajúce k bezpečnosti a komfortu obsluhy (napr. varovanie pri vybočení z pruhu a aktívna pomoc pri jazde v pruhu).

Zadná náprava Control Blade nesmie chýbať. Foto: Václav Lipavský
Ford Focus Zadná náprava Control Blade nesmie chýbať.

Obratnosť auta je výborná, najmä verzia s ľahkým prepĺňaným motorom 1.6 EcoBoost sa zákrutami preplieta s ľahkosťou, akú môže Focusu stále závidieť väčšina konkurencie. Skúšal som verzie s motormi 1.6 EcoBoost (134 kW/182 k) a 2.0 TDCi (120 kW/163 k) a hoci sa na ceste prejavovali mierne rozdielne, vždy bolo z auta cítiť nadšenie. Úprimne, rozdiel medzi novinkou a súčasnou generáciou som na cestách v okolí Viedne nespoznal (na to človek potrebuje viac času, vyššie rýchlosti a bezprostredné porovnanie), ale aj tak nemám dôvod neveriť tvrdeniu Fordu, že podvozok auta vyladili tak, aby zachovali jeho pôvodné nadšenie a zároveň ho naučili vyberanejším spôsobom na rozbitých cestách. Zadná viacprvková náprava Control Blade funguje aj po rokoch výborne.

Dobrej aerodynamike prospieva aj zakrytovaný... Foto: Václav Lipavský
Ford Focus Dobrej aerodynamike prospieva aj zakrytovaný podvozok.

Ani jeden zo skúšaných motorov nemal najazdených viac 7500 km, navyše ako to už býva medzi predvádzacími vozidlami zvykom, určite sa s ich zábehom nikto nenamáhal. Hodnotiť preto presnú spotrebu áut nemá význam. Prekvapila ma však skromnosť motora 1.6 EcoBoost. Prepĺňané benzínové motory sú už z princípu citlivé na jazdný štýl, Fordu sa však záhadným spôsobom podarilo postaviť výkonný a pružný motor bez toho, aby bol prehnane žravý. Napriek výkonu viac 180 k sa s ním dalo bežnej jazdiť za 6,5 l/100 km. Klobúk dole, takto nízku spotrebu som nečakal. Príjemne ma prekvapila aj chuť agregátu vrhať sa do otáčok, hoci to vďaka svojej pružnosti v podstate ani nepotrebuje. Vodič sa ho navyše nebude musieť báť využívať naplno, obmedzovač otáčok zasahuje mimoriadne jemne.

Focus zabodoval motorom 1.6 EcoBoost. Foto: Václav Lipavský
Ford Focus Focus zabodoval motorom 1.6 EcoBoost.

Naftový motor nám počas skúšobných jázd „žral“ približne rovnako ako somínaný EcoBoost. Pre niekoho to je možno sklamanie, no znova opakujem, že sa so zábehom motora pred nami určite nikto nebabral. Najazdených 7200 km tiež celkovej spotrebe neprospelo. Myslím, že v bežnej premávke sa s ním bude dať jazdiť za 5–6 l/100 km. Na výkon 120 kW/163 k sú to výborné hodnoty.

Výstraha pred opustením jazdného pruhu

Parkovací asistent

Rozpoznávanie dopravných značiek

Sledovanie správania vodiča

debata chyba
Články podľa značiek