Kým európske koncerny Stellantis či Volkswagen ešte len chystajú premiéru „superlacných“ elektromobilov s cenou pod 25 000 eur, čínski zákazníci si môžu v týchto cenových vodách vybrať už dnes luxusné elektromobily. Najnovším príkladom je prémiový sedan Dongfeng eπ 007. Začína na 159 000 jüanoch, čo je približne 20 300 eur. Je to neuveriteľné, pretože nehovoríme o malom mestskom približovadle, ale sedane či skôr liftbacku, s dĺžkou 4 880 mm a rázvorom náprav 2 915 mm. Takže sme kdesi na hranici segmentu vyššej strednej a vyššej triedy. Rivalmi eπ 007 by tak mohlo byť aj elektrické BMW i5, Mercedes-Benz EQE alebo Tesla S. Nová podznačka eπ, kde „“e“ znamená elektróny a “ π“ odkazuje na vedu a ľudskú túžbu po poznaní, mieri na mladšiu, technologicky orientovanú klientelu. Vidieť to už na samotnom dizajne.
Aerodynamický elektromobil s extrémne nízkym koeficientom odporu vzduchu Cd 0,209 môže byť vybavený elektricky otváranými prednými dverami v štýle Lamborghini a výsuvným zadným spojlerom. Základom je nová architektúra Dongfengu, ktorá ráta s čisto elektrickým pohonom, ale aj s predlžovačom dojazdu. Na výber bude hneď niekoľko verzií. Vstupným modelom je zadokolka s výkonom 160 kW a LFP akumulátorom so skromnou kapacitou 56,7 kWh. Už v tejto konfigurácii však zvládne šprint na stovku za 6,8 sekundy a na jedno nabitie prejde 530 km. Model s dojazdom 620 km má výkon 200 kW a väčšiu batériu s kapacitou 70,3 kWh. S touto batériou kombinuje eπ 007 aj dvojmotorový pohon 540Max s výkonom 400 kW (!) a krútiacim momentom 640 Nm, vďaka čomu sa akcelerácia skráti na 3,9 sekundy. Klesne však aj dojazd – na 540 km.
Samozrejme, údaje o dojazde podľa čínskej normy CLTC sú veľmi optimistické, no aj keď budú schopnosti eπ 007 v realite oveľa skromnejšie, v kontexte s cenami ide stále o ponuku snov. A pre tých, ktorí sa boja, že ostanú visieť kdesi na ceste s vybitou batériou, má Dongfeng v ponuke verziu s predlžovačom dojazdu v podobe motora s objemom 1,5 litra a elektromotorom s výkonom 160 kW. Batéria s kapacitou 28,4 kWh by mala vystačiť na 200 elektrických kilometrov, no keď sa dá do práce spaľovacia jednotka, celkový dojazd sa vraj natiahne až na 1 200 km. Dongfeng nešetril ani na kabíne. Tá sa môže vybavením porovnávať s najlepšími elektromobilmi planéty. Má dvojfarebnú schému s minimálnym počtom fyzických tlačidiel.
Dvojramenný volant je spárovaný s výklopným 8,8-palcovým full LCD kokpitom a veľkou 15,6-palcovým infotainmentom, ktorý poháňa čip Qualcomm Snapdragon 8155. O bezpečnosť sa stará balík asistenčných systémov eπ Pilot, ktorý využíva dáta z celkovo 31 senzorov a obsahuje automatické parkovanie, adaptívny tempomat aj udržiavanie v jazdnom prúde. Súčasťou interiéru sú 8-bodové masážne sedadlá, aromatický systém, 64-farebné rytmické ambientné osvetlenie, audiosystém s 20 reproduktormi, 50 W bezdrôtové nabíjanie a vstup do auta pomocou rozpoznávania tváre. Svetlo do kabíny privádza veľké panoramatické strešné okno. Pochopiteľne, verzie s vyšším výkonom a bohatším vybavením budú výrazne drahšie ako tá základná, ale i tak predstavuje eπ 007 postrach pre európsku a americkú konkurenciu, najmä v Číne.
Čítajte viac Videostest: Dongfeng Glory 580 – ako jazdí čínsky „Kodiaq“?Pripomeňme, že pod Dongfeng spadajú aj ďalšie značky, napríklad Voyah, Varior, ako aj Aeolus, Forthing, Venucia či Nammi. Do roku 2025 má Dongfeng v pláne predať milión elektrifikovaných vozidiel. Novú značku eπ uviedol na trh oficiálne len vlani 10. novembra. O tom, či má Dongfeng v pláne predstaviť eπ aj v Európe, zatiaľ nepadlo ani slovo. No vylúčené to rozhodne nie je, veď už dnes predáva na starom kontinente napríklad supermoderné elektromobily Voyah. Tak prečo nie eπ? Do konca tohto roka chce mať Dongfeng elektrifikované všetky svoje vozidlá.