Octavia je dlhodobým bestsellerom Škody. Len vlani z nej predala 191 000 kusov s obrovským náskokom pred druhým Kamiqom a tretím Kodiaqom. Od roku 1996, keď prišla na svet jej prvá novodobá generácia, putovalo k zákazníkom už viac ako 7,1 miliónov kusov. Od roku 2016 je navyše Octavia Combi najpredávanejším kombi v celej Európe. V dobrej kondícii má štvrtú generáciu udržať modernizácia, o ktorej nás Škoda informuje od začiatku roka. A teraz odhalila všetky karty, teda takmer všetky, pretože informácie o plug-in hybridoch si necháva zatiaľ pre seba. V každom prípade je skvelou správou, že nepríde o naftové motory a že pod jej kapotou už nenájdete sporný 3-valec. Nahradí ho slabšia verzia 4-valca 1,5 TSI. Začnime ale dizajnom.
Pozrite si prvé dojmy z modernizovanej Octavie
Vynovenú Octaviu spoznáte na prvý pohľad vďaka širšej maske, ktorej kraje boli prispôsobené tak, aby lepšie nadväzovali na úplne nové LED reflektory. Tie obsahujú dva svetelné moduly a vo verzii Matrix LED až 36 individuálne riadených diód. Táto technológia, ktorá umožňuje selektívne tienenie protiidúcich vozidiel, má v Octavii premiéru. Modernému vzhľadu pomáha nový výrazný svetelný podpis. LED svetlá zároveň nahrádzajú funkciu klasických hmloviek. Aj vďaka tomu mohol dostať predný nárazník nový dizajn so širším spodným nasávacím otvorom a novými vzduchovými kanálmi. Na kapote sa objavuje aktuálne logo Škody. Aj vzadu sú odteraz štandardom diódové svetlá. Ich vyššia úroveň Top LED je vybavená animáciou. Na zadnom veku je nápis Škoda v súlade s novou grafickou identitou značky.
Dizajnové úpravy, najmä nárazníkov, viedli k zväčšeniu celkovej dĺžky o deväť milimetrov na konečných 4 698 mm. Platí to pre liftback aj kombi. Facelift uzatvára vynovená ponuka diskov kolies a lakov karosérie. Na výber budú tri nemetalické a sedem metalických odtieňov. Vyzývavý zelený lak Mamba je vyhradený športovým verziám Sportline a RS. Kolesá môžu mať priemer od 16 do 19 palcov. Vrcholom sú antracitové 19-palcové disky Elias s diamantovým výbrusom a aerodynamickými krytmi. Octavia si polepšila aj v kabíne. Ponúkne až deväť variantov, ktoré vychádzajú z rôznych stupňov vybavenia, kombinácií materiálov a nových dekorácií. Výrazne sa zlepšila štandardná výbava. V sérii je napríklad 10-palcový virtuálny kokpit, dvojzónová klimatizácia a desať airbagov.
Na želanie dostanú zákazníci 13-palcový infotainment s integrovaným hlasovým asistentom Laura, ktorý využíva umelú inteligenciu Chat GPT. Od úrovne Selection bude na palube indukčná nabíjačka s výkonom 15 W s chladením. Bezkľúčový prístup dostal novú funkciu, ktorá vozidlo automaticky odomkne, ak sa k nemu vodič priblíži na vzdialenosť menšiu ako 1,5 metra. Pri opustení priestoru sa zasa automaticky zamkne. Majitelia ocenia nové Simply Clever prvky – napríklad automatické odistenie roletky batožinového priestoru vo verzii Combi. Premiéru má odkladacia schránka pre zadných cestujúcich na stredovom tuneli, kam si môžu odložiť tašku alebo fľašu s nápojom. Vrcholové sedadlá s certifikátom AGR dostanú nielen vyhrievanie a ventilovanie, ale aj masážne funkcie.
Na úvod sa vynovená Octavia predstaví so štyrmi benzínovými a dvoma naftovými motormi. Často kritizované 3-valce 1,0 TSI už pod kapotou nenájdete. Základom sú 4-valce – benzínový 1,5 TSI (85 kW) a naftový 2,0 TDI (85 kW) s manuálnymi 6-stupňovými prevodovkami. Výkonnejšie verzie motorov 1,5 TSI a 2,0 TDI majú 110 kW. Najvýkonnejší diesel 145 kW z ponuky vypadol. Ak sú motory 1,5 TSI spojené so 7-stupňovou prevodovkou DSG, sú zároveň vybavené mild-hybridnou technológiou so štartér-generátorom a malou li-ion batériou. Štandardom motorov 1,5 TSI je systém odpájania dvoch valcov ACT pri nízkom zaťažení aj turbodúchadlo s variabilnou geometriou lopatiek. Motory 2,0 TSI majú teraz vyšší výkon. Slabšia verzia dosahuje 150 kW, čo je zlepšenie o 10 kW, a výkonnejšia, určená len pre Octaviu RS, až 195 kW, čo znamená nárast o 15 kW.
Verzia RS bude zároveň špecifická podvozkom zníženým o 15 mm, progresívnym riadením a elektronickým diferenciálom VQA s elektro-hydraulickou uzávierkou, ktorý zlepší prenos výkonu na asfalt v zákrutách aj pri prudkej akcelerácii. Akustiku doladí športový výfukový systém. O plug-in hybridných verziách zatiaľ Škoda neinformuje. Prídu neskôr, pravdepodobne s motormi 1,5 TSI a čisto elektrickým dojazdom až 100 km. Škoda zapracovala aj na asistenčných systémoch. Rozpoznanie únavy vodiča má na starosti vylepšený algoritmus, pričom varovanie pred únavou má až tri stupne. Vychytávkou v tejto triede je nielen automatické pozdĺžne a priečne parkovanie, ale dokonca parkovanie na diaľku, teda bez vodiča za volantom (pri verziách s automatickou prevodovkou) pomocou smartfónu.
Kedy príde vynovená Octavia na trh, zatiaľ nevieme. Predpokladáme ale, že najneskôr by to malo byť v lete.