Od uvedenia na trh v roku 2020 si tretia generácia Qashqaia našla v Európe viac ako 350 000 zákazníkov. Qashqai tak ostáva naďalej najpredávanejším Nissanom, hoci na čísla, ktoré dosahoval v časoch najväčšej slávy, môže zabudnúť. Ešte pred rokom 2020 sa z neho predávalo ročne viac ako 200 000 kusov. Od premiéry prvej generácie v roku 2006, keď vytvoril segment crossoverov, sa však musel vyrovnať s novou konkurenciou. Aby Nissan udržal Qashqai v dobrej kondícii, naordinoval mu pomerne rozsiahlu modernizáciu. A to už po tri a pol roku. Týka sa najmä dizajnu a výbavy. Hybridná technológia E-Power pokračuje bez zmien.
Čítajte viac Test: Nissan Ariya e-4orce - japonský Enyaq má parádnu batériu aj cenuDizajnéri sa zamerali najmä na prednú časť. Tá je prakticky úplne nová. Nissan sa inšpiroval vzormi starovekého japonského brnenia. Maska Qashqaia má tak výrazne štrukturovaný vzhľad od hrany kapoty až po držiak evidenčného čísla. Navyše ju lemujú trojuholníkové vložky nárazníka, ktoré nadväzujú priamo na nové svetlá. Tie s nimi akoby splývali. Denné svetlá majú teraz po päť bumerangových diód. Hlavné reflektory sú vybavené modulom adaptívnych diaľkových svetiel doplneným menšou jednotkou pre širšie rozloženie svetelného lúča. Nárazník dostal v spodnej časti efektný čierny pás. Lesklé čierne sú aj podbehy vo vyšších úrovniach výbavy.
Zadné svetlá majú novú grafiku so štyrmi červenými prvkami, ktoré kopírujú štruktúru masky. Smerové svetlá majú – tak ako tie predné – dynamický signál. Mierne prepracovaný bol aj zadný nárazník. Facelift uzatvárajú tri nové laky karosérie, z ktorých najzaujímavejší je odtieň Deep Ocean, ktorý sa podľa svetelných podmienok nachádza niekde medzi modrým a zeleným spektrom. Nový je aj dizajn 19– a 20-palcových diskov. Ponuku navyše rozšíril stupeň výbavy N-Design, ktorý sa môže pochváliť 20-palcovými diskami a spodnou časťou karosérie vrátane prahov a nárazníkov lakovanou vo farbe karosérie.
V interiéri sa vo vyšších úrovniach objavuje Alcantara, dokonca aj na palubnej doske, výplniach dverí, lakťových opierkach a kolenných opierkach. Hodnotnejšie pôsobí aj obklad stredovej konzoly v oblasti voliča prevodovky. Čalúnenie sedadiel verzie Tekna + tvorí prešívaná čierna koža v kombinácii s brúsenou kožou. Úroveň N-Design zas kombinuje kožu s Alcantarou. Luxusnú atmosféru dotvára ambientné osvetlenie, ktoré sa vo vyšších úrovniach objavuje aj v zadnej časti kabíny. Digitálny prístrojový panel má precíznejší grafiku analógových stupníc a ich farba sa mení podľa zvoleného jazdného režimu. V noci je možné použiť minimálny režim zobrazenia, ktorý znižuje rozptýlenie.
Infotainment zas ťaží z integrovaného balíka Google, ktorý obsahuje Google Maps, Google Assistant s pokročilým hlasovým ovládaním či Google Play pre prehrávanie obľúbenej hudby. Nissan je zvlášť pyšný na nový panoramatický kamerový systém, ktorý zobrazuje auto z vtáčej perspektívy. Možných je ale až osem rôznych pohľadov. K dispozícii je tiež funkcia transparentnej kapoty, ktorá kombinuje obrys kolies s reálnym podkladom zachyteným kamerou. S parkovaním súvisí nová funkcia pamäte parkovacieho miesta, ktorá ukladá najčastejšie využívané miesta na parkovanie, čo uľahčuje manévre najmä v tesných priestoroch.
Polepšili si aj asistenčné systémy, najmä núdzové brzdenie, ktoré reaguje rýchlejšie na chodcov a cyklistov. Asistent udržiavania v jazdnom prúde sa aktivuje odteraz už pri naštartovaní a okrem korekcie upozorňuje vodiča na riziko opustenia jazdného pruhu aj hapticky na volante. Inteligentný obmedzovač rýchlosti využíva okrem čítačky značiek aj dáta navigácie prostredníctvom GPS. Asistenčné systémy môže vodič jednoducho aktivovať alebo deaktivovať rýchlejšie vďaka dvojkrokovému procesu pomocou tlačidla priamo na volante.
Pod kapotou ostáva všetko pri starom. Vrcholom ponuky je naďalej hybridný Qashqai E-Power, ktorý používa revolučný trojvalec s objemom 1,5 litra (116 kW) s meniteľným kompresným pomerom vo funkcii generátora. Ten dodáva elektrickú energiu malej li-ion batérii s kapacitou 1,8 kWh alebo priamo trakčnému elektromotoru s výkonom 140 kW. Qashqai sa tak jazdne správa ako elektromobil a vo veľkom využíva rekuperáciu. Vďaka tejto sústave sa zaobíde bez prevodovky aj bez mechanického spojenia medzi spaľovacím motorom a kolesami.
Čítajte viac Nissan Ariya Nismo: Japonci výkonovo pritvrdili. Zatiaľ len na domácom trhuDruhou možnosťou je mild-hybridná verzia so 4-valcom 1,3 DIG-T s výkonom 103 alebo 116 kW. Pre výkonnejšiu modifikáciu je dostupná kontinuálna prevodovka CVT X-Tronic aj pohon oboch náprav. Neskôr by sa vraj mala objaviť čisto elektrická verzia Qashqaia, čo je veľmi prekvapivé, pretože v segmente elektrických SUV už má Nissan zastúpenie v podobe novej Ariye. S dizajnom ikonického Qashqaia by ale mohlo byť elektrické SUV ešte úspešnejšie.
Dávame do pozornosti Hlasujte a vyhrajte v čitateľskej ankete ELEKTRICKÉ AUTO ROKA skvelé ceny!